| UOKiK ⚫ 28.01.2013 ⚫
75
Jak zaznacza UOKiK w komunikacie, urząd na bieżąco monitoruje rynek przewozów kolejowych. Efektem są zarówno decyzje dotyczące naruszenia konkurencji, jak i zbiorowych interesów konsumentów.
UOKiK szczególnie przypomina o prawach pasażera w przypadku opóźnienia pociągu. W przypadku opóźnienia przekraczającego 60 minut przewoźnicy mają obowiązek zaoferowania pasażerom trzech opcji do wyboru: (1) zwrotu pełnego kosztu biletu na odcinku lub odcinkach trasy, które nie zostały zrealizowane, oraz za część trasy, która została już pokonana, jeśli dalsza podróż jest bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży, (2) kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w najbliższym możliwym terminie lub (3) kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w późniejszym, dogodnym dla pasażera terminie.
Jeżeli z powodu opóźnienia pasażer poniósł szkodę (np. utratę części zarobków wyniku spóźnienia do pracy), może dochodzić od przewoźnika odszkodowania na drodze sądowej. Bardziej szczegółowe przepisy dotyczą pociągów typu: Express, Express InterCity, Eurocity oraz EuroNight. Ich pasażerowie, nie tracąc prawa do przewozu, mogą żądać odszkodowania w przypadku opóźnienia pociągów, zgodnie z następującymi zasadami: za opóźnienie w granicach od 60 do 119 minut opóźnienia 25 proc ceny biletu, natomiast za opóźnienie wynoszące przynajmniej 120 minut 50 proc. ceny biletu.
Reklamacje
Podróżnym przysługuje prawo złożenia reklamacji zarówno w razie przerwy w podróży, jak i opóźnienia. Należy ją złożyć w formie pisemnej w dowolnym punkcie odprawy przewoźnika lub w miejscu wskazanym przez przewoźnika. Odpowiedź na reklamacje powinna zostać nie później niż w ciągu 30 dni, w uzasadnionych przypadkach i po poinformowaniu o tym konsumenta ten czas może wydłużyć się do trzech miesięcy. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uwzględnienie reklamacji.
Gdzie szukać pomocy?
Podróżny może także złożyć do Prezesa UTK skargę na odpowiedź lub brak odpowiedzi na złożoną przez niego do przewoźnika skargę lub reklamację. Do skargi do Prezesa UTK należy dołączyć: kopię skargi skierowanej do przewoźnika, odpowiedź przewoźnika, jeżeli została udzielona, bilet na daną trasę lub potwierdzenie rezerwacji, inne istotne dokumenty potwierdzające naruszenie prawa pasażera w ruchu kolejowym. Praktyczne informacje dla osób podróżujących koleją, w tym porady na wypadek odwołania lub opóźnienia pociągu znajdziemy w specjalnym serwisie internetowym Urzędu Transportu Kolejowego. Można je również znaleźć w poradniku przygotowanym przez UOKiK. Urząd przypomina, że bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Aplikacja PEKA rusza za kilka dni
2,1k
Zintegrowany transport W najbliższych dniach dostępna do pobrania będzie Aplikacja PEKA dająca pasażerom wiele wygodnych możliwości. Przede wszystkim będzie można przez nią kupić i okazać bilet okresowy bez konieczności posiadania plastikowej karty PEKA. Pasażerowie będą także mogli korzystać z całkowicie zmodernizowanego systemu obsługi pasażera na portalu PEKA - bilety można kupić prościej, a system zyskał nowy wygląd i kolorystykę.
Szczecin: Przebudowa torów na Kolumba. Zmiany w ruchu
465
Zintegrowany transport Początek roku to duże zmiany w rejonie ulicy Kolumba. Choć harmonogram prac został mocno zmodyfikowany, a na placu budowy pojawiło się sporo niespodzianek, to wykonawca nie zwalnia tempa i przenosi front prac w nowe części przebudowywanej ulicy.
We wrocławskim Klubie Sympatyków Kolei wyremontowali zabytkowy parowóz (ZDJĘCIA)
970
Fotorelacje Trwało to dwa lata i pochłonęło około 4 tysięcy roboczogodzin. Klub Sympatyków Kolei (KSK) we Wrocławiu ukończył remont parowozu TKh 05353 - donosi miejski portal informacyjny.
Port Gdański nie sprzeda (na razie?) spółki PG Eksploatacja
440
Infrastruktura Bez wyboru oferty zakończyła się procedura sprzedaży akcji spółki Port Gdański Eksploatacja. Złożone oferty są za niskie w stosunku do obecnej wartości spółki oraz sytuacji geopolitycznej – uznał Port.
Poznań. Korekta rozkładu jazdy linii T12
448
Zintegrowany transport Jak informuje ZTM Poznań, od 7 stycznia zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy na linii "za tramwaj" T12 wzdłuż remontowanej trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie uruchomioną przed świętami linią tramwajową nr 3, autobus T12 będzie kursował o minutę rzadziej niż obecnie. Pozwoli to także poprawić obsługę na innych liniach autobusowych w rejonie remontowanej trasy PST.
Zgierz: Nie możemy samodzielnie zwiększyć częstotliwości linii do Ozorkowa
880
Zintegrowany transport Minął niemal rok od przejęcia obsługi komunikacji zastępczej ze Zgierza do Ozorkowa przez miasto Zgierz. Perspektywy wznowienia kursów tramwajowej linii 46 są wciąż bardzo mgliste, a organizacja połączeń wiąże się z pewnymi niedogodnościami dla pasażerów. Zwracają oni uwagę m.in. na niską częstotliwość kursów.
Spore utrudnienia w Chorzowie i Katowicach. Kolejne etapy robót tramwajowych
845
Zintegrowany transport Prace na dwóch tramwajowych zadaniach inwestycyjnych – w Chorzowie i Katowicach – wejdą w kolejne etapy, których nie da się realizować przy utrzymanym ruchu tramwajów. Tym samym od 8 i 9 stycznia wprowadzony zostanie szereg zmian w organizacji ruchu tramwajowego między Bytomiem, Chorzowem i Katowicami. Zmiany obejmą 18 linii tramwajowych i 5 autobusowych.
Skoczów: Podróżni zostali na lodzie. Koleje Śląskie przepraszają
8k
Pasażer Grupa 27 pasażerów Kolei Śląskich musiała czekać w Skoczowie dwie godziny na przesiadkę, która teoretycznie była zagwarantowana.
Kto wyremontuje dworzec Nowiny Wielkie?
670
Infrastruktura PKP SA otworzyły oferty w ponowionym przetargu na remont dworca Nowiny Wielkie zlokalizowanym na trasie między Gorzowem Wielkopolskim a Kostrzynem nad Odrą. O zamówienie ubiegają się dwa podmioty. Powtórzony został też przetarg na remont dworca Pierzyska.
Bydgoskie autobusy i tramwaje wyjechały na ulice, ale…
4,3k
Zintegrowany transport Do ostatnich dni grudnia nie było pewne, czy linie autobusowe i tramwajowe obsługiwane przez MZK Bydgoszcz będą kursować od 1 stycznia bieżącego roku. Przewoźnik nie był bowiem w stanie porozumieć się z miastem odnośnie stawek za przewozy. Ostatecznie sytuację udało się tymczasowo rozwiązać dzięki aneksowi do obecnej umowy, który jednak nie rozwiązuje sprawy, a tylko odkłada ją w czasie. Niepewność co do stabilności oferty w kolejnych miesiącach wciąż więc pozostaje…
UOKiK - redaktor w firmie Rynek Infrastruktury
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >