Partnerzy serwisu:
Pasażer

UOKiK: Pociąg przyjechał z opóźnieniem? Należy się odszkodowanie

Dalej Wstecz
Autor:

UOKiK

Data publikacji:
28-01-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UOKiK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UOKiK: Pociąg przyjechał z opóźnieniem? Należy się odszkodowanie
Nawiązując do piątkowych utrudnień w ruchu pociągów wywołanych strajkiem ostrzegawczym na kolei Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji przypomina o prawach konsumentów podróżujących pociągiem. Czego możesz domagać się od przewoźnika w takiej sytuacji?

Jak zaznacza UOKiK w komunikacie, urząd na bieżąco monitoruje rynek przewozów kolejowych. Efektem są zarówno decyzje dotyczące naruszenia konkurencji, jak i zbiorowych interesów konsumentów.

UOKiK szczególnie przypomina o prawach pasażera w przypadku opóźnienia pociągu. W przypadku opóźnienia przekraczającego 60 minut przewoźnicy mają obowiązek zaoferowania pasażerom trzech opcji do wyboru: (1) zwrotu pełnego kosztu biletu na odcinku lub odcinkach trasy, które nie zostały zrealizowane, oraz za część trasy, która została już pokonana, jeśli dalsza podróż jest bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży, (2) kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w najbliższym możliwym terminie lub (3)  kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w późniejszym, dogodnym dla pasażera terminie.

Jeżeli z powodu opóźnienia pasażer poniósł szkodę (np. utratę części zarobków wyniku spóźnienia do pracy), może dochodzić od przewoźnika odszkodowania na drodze sądowej. Bardziej szczegółowe przepisy dotyczą pociągów typu: Express, Express InterCity, Eurocity oraz EuroNight. Ich pasażerowie, nie tracąc prawa do przewozu, mogą żądać odszkodowania w przypadku opóźnienia pociągów, zgodnie z następującymi zasadami: za opóźnienie w granicach od 60 do 119 minut opóźnienia 25 proc ceny biletu, natomiast za opóźnienie wynoszące przynajmniej 120 minut 50 proc. ceny biletu.

Reklamacje

Podróżnym przysługuje prawo złożenia reklamacji zarówno w razie przerwy w podróży, jak i opóźnienia. Należy ją złożyć w formie pisemnej w dowolnym punkcie odprawy przewoźnika lub w miejscu wskazanym przez przewoźnika. Odpowiedź na reklamacje powinna zostać nie później niż w ciągu 30 dni, w uzasadnionych przypadkach i po poinformowaniu o tym konsumenta ten czas może wydłużyć się do trzech miesięcy. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uwzględnienie reklamacji.

Gdzie szukać pomocy?

Podróżny może także złożyć do Prezesa UTK skargę na odpowiedź lub brak odpowiedzi na złożoną przez niego do przewoźnika skargę lub reklamację. Do skargi do Prezesa UTK należy dołączyć: kopię skargi skierowanej do przewoźnika, odpowiedź przewoźnika, jeżeli została udzielona, bilet na daną trasę lub potwierdzenie rezerwacji, inne istotne dokumenty potwierdzające naruszenie prawa pasażera w ruchu kolejowym. Praktyczne informacje dla osób podróżujących koleją, w tym porady na wypadek odwołania lub opóźnienia pociągu znajdziemy w specjalnym serwisie internetowym Urzędu Transportu Kolejowego. Można je również znaleźć w poradniku przygotowanym przez UOKiK. Urząd przypomina, że bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UOKiK: Zmowa w przetargach na dostawy podkładów

Prawo i polityka

UOKiK: Zmowa w przetargach na dostawy podkładów

Redakcja 15 września 2020

PKP PLK komentuje wszczęcie postępowania antymonopolowego przez UOKiK

Infrastruktura

UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP PLK

Prawo i polityka

UOKiK nakłada na PKP Cargo 14,2 mln zł kary

Biznes

Restrukturyzacja PR pod lupą UOKiK. Na kolejne cztery miesiące

Biznes

Restrukturyzacja PR pod lupą UOKiK. Na kolejne cztery miesiące

jm, Rynek Kolejowy/UOKiK 20 sierpnia 2015

Zobacz również:

UOKiK: Zmowa w przetargach na dostawy podkładów

Prawo i polityka

UOKiK: Zmowa w przetargach na dostawy podkładów

Redakcja 15 września 2020

PKP PLK komentuje wszczęcie postępowania antymonopolowego przez UOKiK

Infrastruktura

UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP PLK

Prawo i polityka

UOKiK nakłada na PKP Cargo 14,2 mln zł kary

Biznes

Restrukturyzacja PR pod lupą UOKiK. Na kolejne cztery miesiące

Biznes

Restrukturyzacja PR pod lupą UOKiK. Na kolejne cztery miesiące

jm, Rynek Kolejowy/UOKiK 20 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5