Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej prowadzi analizy dotyczące możliwości ujęcia w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko dodatkowych projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa pasażerów na polskiej sieci kolejowej, w tym projektu obejmującego modernizację peronów, programu modernizacji kładek dla pieszych należących do PKP PLK oraz drugiego etapu programu modernizacji przejazdów kolejowych.
Obecnie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przygotowywany jest do realizacji projekt „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap I” (POIiŚ 7.1–59) zakładający, że na ok. 200 przejazdach kolejowych w całej Polsce zostaną zamontowane nowe urządzenia zabezpieczające ruch (sygnalizacja, rogatki) oraz zostanie podniesiona kategoria tych przejazdów. Łączna wartość projektu wynosi ok. 238 mln zł.
Ministerstwo chce jeszcze w tej perspektywie budżetowej UE na lata 2007-2013 wprowadzić na listę POIiŚ dodatkowe programy modernizacyjne, które mające na celu poprawę bezpieczeństwa podróżnych. Obecnie trwają analizy dotyczące możliwości ujęcia w POIiŚ i sfinansowania dodatkowych projektów mających na celu: poprawę bezpieczeństwa i likwidację zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych (etap II), polepszenie jakości obsługi pasażerów (tzw. projekt peronowy) obejmujący modernizację peronów, wiat, przejść podziemnych oraz wyposażenie w małą architekturę i system informacji pasażerskiej oraz program zakładający poprawę bezpieczeństwa przejść nad torami kolejowymi obejmujący modernizację kładek dla pieszych należących do PKP Polskie Linie Kolejowe.
Do 31 maja w zakresie działania 7.1: Rozwój transportu kolejowego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” podpisano 19 umów o dofinansowanie o całkowitej wartości 17,5 mld zł i kwocie dofinansowania UE na poziomie 8,4 mld zł. 13 spośród tych umów zostało zawartych przez spółkę PKP PLK. Ich całkowita wartość wynosi ponad 14 mld zł, natomiast wartość dofinansowania UE – 6,9 mld PLN. Środki te zostaną przeznaczone na modernizację linii kolejowych oraz przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia robót budowlanych. Pozostała część alokacji z działania 7.1 zarezerwowana została na modernizację budynków dworców kolejowych, zakup nowoczesnego taboru oraz budowę nowej linii aglomeracyjnej w obszarze Trójmiasta.