Przewozy Regionalne chcą uruchomić kursy z Poznania do Frankfurtu nad Odrą i szukają dotacji do połączenia. Jeżeli MIR nie będzie dofinansowywać pociągów, nie dołoży się do nich wielkopolski urząd marszałkowski. Województwo argumentuje, że nie mieści się to w jego kompetencjach.
Przewozy Regionalne chcą zwiększyć liczbę kursów poza granice Polski i szukają źródeł finansowania dodatkowych pociągów. Jedną z tras, na którą samorządowy przewoźnik chce powrócić po dwuletniej przerwie, jest odcinek Poznań – Rzepin – Frankfurt nad Odrą. Spółka chce uruchomić w tej relacji bezpośrednie kursy i zwróciła się z wnioskiem o ich dotację do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
MIR rozważa, UMWW odmawia
Jak powiedział nam kilka dni temu Piotr Popa, rzecznik ministerstwa, propozycja PR jest cały czas analizowana i decyzji o przyznaniu środków wciąż nie podjęto. Warto jednak przypomnieć, że w 2012 roku ówczesne ministerstwo transportu zlikwidowało kurs tej relacji tłumacząc, że w świetle nowych przepisów za organizację takich połączeń odpowiadają samorządy wojewódzkie.
Jak wynika z krótkiej odpowiedzi przesłanej nam przez departament transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Przewozy Regionalne nie skierowały dotychczas podobnego wniosku o wsparcie do UMWW. Jeśli jednak ministerstwo podtrzyma swoje stanowisko, a przewoźnik zwróci się o pomoc do urzędu, odpowiedź będzie negatywna. Co ciekawe, województwo powołuje się na zapisy tej samej ustawy, które wcześniej przytaczał rząd.
Jedna ustawa, dwie interpretacje
– Zgodnie z Ustawą z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym organizatorem publicznego transportu zbiorowego dla linii komunikacyjnej Poznań – Frankfurt – Poznań jest minister właściwy do spraw transportu. W związku z powyższym Województwo Wielkopolskie nie może zlecać przewoźnikom kolejowym wykonywania przewozów pasażerskich na linii komunikacyjnej Poznań – Frankfurt - Poznań – czytamy.
Warto w tym miejscu przytoczyć fragment odpowiedzi na interpelację poselską przygotowanej w lipcu zeszłego roku przez Andrzeja Massela, który pełnił wówczas funkcję podsekretarza stanu w MTBiGM. – (...) Wyjaśniam, że decyzja dotycząca likwidacji pociągu osobowego nr 77021/70022 relacji Poznań Gł. – Frankfurt nad Odrą – Poznań Gł. została podjęta w związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (...), zgodnie z którymi połączenia o takim charakterze są organizowane i finansowane przez jednostki samorządu terytorialnego – pisał Andrzej Massel.
Do Frankfurtu tylko EIC, ale w obniżonej cenie
Dziś jedynymi bezpośrednimi kursami łączącymi stolicę Wielkopolski z Niemcami są pociągi Berlin – Warszawa Express i Berlin – Gdynia Express kategorii EIC. Obowiązuje w nich promocja Berlin – Warszawa/Gdynia Specjal, w ramach której ceny biletów na odcinku Poznań – Frankfurt nad Odrą zaczynają się od 9 euro. Ich pula jest jednak ograniczona. Kolejne kosztują 14 euro, a po wyczerpaniu limitu bilety sprzedawane są według ogólnej taryfy międzynarodowej.