NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

UMWŁ: Ustawowy priorytet powinny mieć dowozy do pracy i szkoły

| Kasper Fiszer 30.05.2018 1,8k

UMWŁ: Ustawowy priorytet powinny mieć dowozy do pracy i szkoły
Pociąg regionalny w Łodzifot. Kasper Fiszer
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, podobnie jak samorządowa Łódzka Kolej Aglomeracyjna, chciałby, by przewoźnicy regionalni uzyskali priorytet w dostępie do infrastruktury. Zdaniem władz regionu przewozy o charakterze wojewódzkim mają bowiem duży potencjał rozwojowy, który bywa hamowany na etapie konstrukcji rozkładu jazdy. Samorząd wspiera też anonsowane zmiany dotyczące organizacji tzw. połączeń stykowych.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna podniosła niedawno problem kolejności przyznawania dostępu do infrastruktury dla poszczególnych przewoźników. Ci, którzy świadczą usługi w segmencie dalekobieżnym, mogą obecnie liczyć na wytrasowanie swoich kursów, zanim dostęp otrzymają spółki regionalne. W efekcie tym ostatnim pozostają do dyspozycji godziny odjazdów, które nie zawsze najściślej odpowiadają lokalnym uwarunkowaniom.

Pasażer dojeżdżający do pracy musi dotrzeć o ściśle określonej porze

Było to widoczne podczas niedawnych robót przygotowawczych prowadzonych pomiędzy Łodzią Kaliską a Zduńską Wolą. Wówczas konieczne okazało się odwołanie większości połączeń ŁKA i zastąpienie ich na części trasy autobusami zastępczymi, podczas gdy ruch dalekobieżny utrzymany został w niemal niezmienionej formie. Stanowisko spółki w tej sprawie wspierane jest przez władze regionu, które chciałyby, by marszałkowie województw dążyli wspólnie do zmian na poziomie ustawowym lub w odpowiednim rozporządzeniu wykonawczym.

– Przewozy aglomeracyjne i regionalne to ogromny procent w całości przewozów – podkreślała na Uniwersytecie Łódzkim Teresa Woźniak, dyrektor w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. – My dowozimy do pracy, do szkół i na uczelnie, musimy więc dowieźć podróżnych na bardzo ściśle określoną godzinę. Jeśli nie dowieziemy pasażerów na siódmą, ósmą czy dziewiątą, jesteśmy przez nich bardzo źle oceniani – mówiła.

Samorządy nie mogą wykorzystać w pełni potencjału kolei

Przedstawicielka UMWŁ podkreślała, że w przeszłości to właśnie pociągi dowozowe traktowane były przy konstrukcji rozkładu jazdy priorytetowo. – Oczywiście wszystkie przewozy są ważny, ale my widzimy, że [w przewozach regionalnych] potencjał [rozwoju] rzeczywiście jest. Robimy różne ruchy, np. obecnie realizujemy projekt „Rowerowe Łódzkie”, w ramach którego przy stacjach kolejowych powstaną stacje roweru publicznego. Mamy różne możliwości integrowania samorządów, ale będziemy walczyć o wzrost tego potencjału – zapowiedziała Teresa Woźniak.

Wskazała ona także, że UMWŁ popiera obecne plany zmian ustawowych dotyczących tzw. połączeń stykowych. Według założeń Ministerstwa Infrastruktury w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym miałby się pojawić zapis umożliwiający organizowanie wojewódzkich linii komunikacyjnych do najbliższej stacji za granicą województwa, która ma istotny potencjał pasażerski. – Akurat w przypadku Łódzkiego stacje te mają istotny potencjał, ale wiemy, że nie jest tak we wszystkich regionach – stwierdziła prelegentka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódzkie (1796)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódzkie (1796)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5