NUMER 11/2019
NUMER 11/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trako 2019
szukaj
Śledź nas:

Ukraina: Przygotowania do rozdzielenia przewozów i zarządu nad infrastrukturą

| Kasper Fiszer 23.10.2019 47

Ukraina: Przygotowania do rozdzielenia przewozów i zarządu nad infrastrukturą
Pociąg UZfot. Kasper Fiszer
Koleje Ukraińskie przygotowują się do dużych zmian organizacyjnych. Zgodnie z kierunkiem wyznaczonym przez rząd i prezydenta kraju obecny zarząd Ukrzaliznyci ma za zadanie rozdzielić organizacyjnie przewozy kolejowe od zarządzania infrastrukturą. Zdaniem członka zarządu Ukrzaliznyci Remigiusza Paszkiewicza (byłego prezesa PKP PLK), kluczowym elementem reformy jest określenie sposobu finansowania nowego podmiotu odpowiedzialnego za sieć linii. Jego potrzeby inwestycyjne z pewnością będą ogromne.
Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) zapowiedziały zmianę modelu funkcjonowania tamtejszej sieci kolejowej na znany z Polski i innych krajów europejskich system, w którym zarządzanie infrastrukturą realizowane jest przez podmiot inny niż ten, który zajmuje się przewozami pasażerskimi czy towarowymi. Członek zarządu państwowego przedsiębiorstwa Remigiusz Paszkiewicz, który w Polsce znany jest przede wszystkim jako były prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, ocenił, że wprowadzenie otwartego rynku przewozów wraz z powołaniem operatora infrastruktury, do którego co do zasady odnosi się on pozytywnie, powinno być poprzedzone ustaleniem przejrzystej metodologii ustalania taryf za dostęp do torów.

Misja restrukturyzacji powierzona przez prezydenta i rząd

– Moim zdaniem cennik powinien być jednakowy dla wszystkich uczestników rynku, powinien nie zakładać jakichkolwiek preferencji – ocenił Paszkiewicz. – Trzeba też poświęcić dużo uwagi kwestii inwestycji w infrastrukturę, które umożliwią dalszą automatyzację prowadzenia ruchu kolejowego – stwierdził. UZ wskazały w niedawnym komunikacie prasowym, że zadanie reorganizacji funkcjonowania transportu kolejowego na Ukrainie zostało postawione przed obecnym zarządem spółki przez prezydenta kraju i rząd.

W związku z planowaną zmianą istotnym aspektem wydaje się konieczność wypracowania rozwiązań dających przewoźnikom dostęp do infrastruktury przy ograniczonej liczbie kursów, jaka może być zrealizowana na danym odcinku. – Rolą operatora infrastruktury jest wyznaczanie godzin kursowania zgodnie z zamówieniami przewoźników i w ramach dostępnej przepustowości – mówi członek zarządu UZ. Podkreśla przy tym rolę przewoźników, którzy muszą zwrócić dużą uwagę na swoją logistykę w kontekście możliwości infrastrukturalnych.

Potrzeby finansowe są ogromne

Zdaniem polskiego menedżera pracującego obecnie dla UZ kluczowe znaczenie dla reorganizacji ukraińskiego systemu kolejowego będzie miało ustalenie sposobu finansowania operatora infrastruktury. Tymczasem potrzeby finansowe są ogromne: jak wylicza UZ, roczny koszt utrzymania infrastruktury i jej niezbędnego rozwoju wynosi ok. 108 miliardów hrywien, czyli ok. 16,8 mld zł. Miałoby to pozwolić na doprowadzenie do dobrego stanu podstawowej sieci o długości ok. 19 tys. km.

Według Paszkiewicza ok. 5 tys. km torów będących częścią tej sieci charakteryzuje się nadmiernym zużyciem. Na olbrzymią kwotę składają się także inwestycje w automatyzację prowadzenia ruchu. Obecne wydatki UZ związane z zarządzaniem liniami kolejowymi powiększa natomiast konieczność płacenia podatku od zajmowanych pod infrastrukturę gruntów. – To absurdalne. Podatek od gruntów infrastrukturalnych powinien wynosić zero – przekonuje Remigiusz Paszkiewicz cytowany przez służby prasowe UZ. Dodaje, że prowadzone są w tej sprawie rozmowy z politykami, bo zmiany dokonać trzeba na poziomie ustawy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (325)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi

Wiecej z regionu:

Ukraina (325)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2019
NUMER 11/2019
Trako 2019 za nami! Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zajrzeli na nasze stoisko. Dla tych, którzy nie mieli okazji przyjechać do Gdańska przygotowaliśmy w tym numerze obszerną relację z targów. To oczywiście nie wszystko; piszemy również o integracja oferty ŁKA z autobusami regionalnymi, rozwoju Rail Capital Partners czy wyzwaniach dla przewozów towarowych. W numerze dużo o przyszłości: taborze do obsługi CPK, pociągach na wodór i przebiegu linii Ygrek przez aglomerację kalisko-ostrowską. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5