Od niedzieli 27 maja br. na Ukrainie zostaje wdrożony nowy rozkład jazdy pociągów na lata 2012/2013. Przewiduje on uruchomienie 298 par pociągów w ruchu dalekobieżnym, w tym 156 krajowych, 125 do państw WNP i 17 do krajów zachodnich. Dzięki wprowadzeniu do ruchu szybkich pociągów oraz systemu przesiadek podróże mają ulec znacznemu skróceniu.
– Dla zabezpieczenia przewozów przygotowaliśmy 4,6 tysiąca wagonów, z czego 2 tysiące wyposażonych jest w system klimatyzacji. Ponadto mamy sformowanych dziewięć specjalnych składów z myślą o przewozie dzieci, zorganizowanych grup pasażerów i kibiców na Euro – powiedział na briefingu Oleksandr Iwańko, naczelnik działu pasażerskiego Ukrzaliznycy.
Nowy rozkład przewiduje koncentrację dziennych pociągów (w tym szybkich) na podstawowych trasach. Zacznie też funkcjonować nowy model punktów przesiadkowych – hubów (regionalne centra, stacje węzłowe). Będzie w nich zabezpieczona przesiadka z pociągów podmiejskich i regionalnych oraz transportu drogowego do składów ekspresowych, szybkich, nocnych i międzyregionalnych. – Analogiczne systemy są powszechnie stosowane w praktyce europejskiej, są efektywne z punktu widzenia kolei i dają pasażerom prawo wyboru oraz stwarzają pole do rozwoju innych środków transportu – mówi Iwańko. Punkty przesiadkowe będą działać m.in. we Lwowie, Kijowie, Doniecku, Ługańsku, Żmerynce, Znamiance, Połtawie, Iwano-Frankowsku, Simferpolu, Odessie, Chmielnickim oraz na stacji imienia Tarasa Szewczenki w Smile, a także w innych miastach. Dzięki nowemu systemowi przesiadek, a także szybkim pociągom możliwe ma być odbywanie podróży w obrębie Ukrainy w ciągu dnia. Teraz, na przykład, jak podaje Ukrzaliznyca, podróż ze Lwowa do Doniecka zajmuje 23,5 godz., a w nowym rozkładzie – przy przesiadkach w Kijowie – zajmie dwa razy krócej.
Nowy rozkład przewiduje wprowadzenie do ruchu nowych, międzyregionalnych składów „Hyundaia” kategorii Intercity (+) z miejscami do siedzenia i rozwijających prędkości do 160 km/h. Będą one kursować na trasach: Kijów – Lwów (3 pary), Kijów – Charków (3 pary), Kijów – Donieck (2 pary, trzecia fakultatywna po ogłoszeniu) oraz „Skody” kategorii Intercity na trasach: Charków – Donieck, Charków – Dniepropietrowsk, Dniepropietrowsk – Donieck, Donieck – Ługańsk i Donieck – Mariupol.
Łączna liczba miejsc siedzących w 9-wagonowym składzie „Hyundaia” wynosi 579, z czego 168 znajduje się w I klasie. „Skoda” pomieścić może 636 pasażerów na miejscach siedzących, z czego 46 w I klasie. Jak zachwalają Ukraińskie Koleje, dzięki nowym dziennym szybkim pociągom zostanie podwyższony komfort podróżowania, a przejazdy będą znacznie krótsze. W porównaniu do obecnego rozkładu średnia prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie o 2,1 km/h. Dzięki temu 7 par pociągów zostało przeniesionych do kategorii szybkich.
W związku z optymalizacją rozkładu, rozwojem dziennej komunikacji oraz rozdzieleniem ruchu towarowego od pasażerskiego zostały zmienione relacje 36 pociągów. Dzięki temu zabezpieczona została komunikacja na odcinkach, z których wycofano inne pociągi.
Nowy rozkład przewiduje obsługę kurortów na takim samym poziome, jak dotychczas. Rozkład przewiduje uruchomienie 70 par pociągów letnich, w tym 33 par składów Ukrzaliznycy oraz, oprócz tego, możliwość kursowania dodatkowych 20 par pociągów. Dla zmniejszenia tłoku będzie uruchomionych 160 dodatkowych kas, z czego siedem pracować będzie latem na wybrzeżu Morza Czarnego.