Partnerzy serwisu:
Świat

Ukraina: Nowe połączenie kolejowe z UE przez Mołdawię

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Ukraina: Nowe połączenie kolejowe z UE przez Mołdawię
fot. PixabayZdjęcie ilustracyjne
Po ćwierć wieku na granicy ukraińsko-mołdawskiej odbudowano linię kolejową wraz z przejściem granicznym. Efektem będzie zwiększenie możliwości ukraińskiego importu oraz eksportu (zwłaszcza zboża) z państw Unii Europejskiej: dalszy ciąg linii prowadzi do Rumunii. Na uwagę zasługuje fakt, że odbudowę – prowadzoną już w trakcie działań wojennych – ukończono w niecałe dwa miesiące.

Linia kolejowa Basarabeasca – Berezyne została wyłączona z użytkowania w niecałą dekadę po rozpadzie ZSRR – w roku 1997. Znaczenie tego krótkiego, 25-kilometrowego odcinka, zwłaszcza w obecnej sytuacji wojennej i gospodarczej, trudno przecenić. Jest on najkrótszą trasą łączącą południe Mołdawii z ukraińskim obwodem odeskim. Pozwala też na pominięcie bezprawnie kontrolowanego przez Rosję Naddniestrza.

Dzięki odbudowie torów Mołdawia zyska bezpośredni dostęp do portu w Odessie oraz do portów na Dunaju: Izmaiłu oraz Reni. Dla Ukrainy linia może stać się natomiast jednym z alternatywnych szlaków eksportu zboża z południa kraju – ważnym szczególnie wobec groźby wznowienia blokady portów czarnomorskich przez armię rosyjską. Choć w lipcu zawarto prowizoryczne porozumienie kończące blokadę, a pierwszy po rosyjskiej napaści statek ze zbożem wypłynął z Odessy 1 sierpnia, zagrożenie takie wciąż istnieje.

W poszukiwaniu alternatywy Ukraina zaczęła bardziej intensywnie korzystać z żeglugi Dunajem, z trasy przez Polskę, a także z innych, z których nie wszystkie chce ujawniać. Przez Basarabeaskę prowadzi zaś dogodny dojazd do portów nad Morzem Czarnym w Rumunii.

Władze Ukrainy od dawna zdawały sobie sprawę ze znaczenia linii. Przywrócenie jej przejezdności planowano już w roku 2015. Ostatecznie umowę ukraińsko-mołdawską w tej sprawie podpisano 23 czerwca bieżącego roku. Przywrócenie przejezdności zajęło więc niecałe dwa miesiące. Zdecydowana większość połączenia transgranicznego (ok. 23 km) leży na terytorium Ukrainy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij