Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ukraina chce budować szybką linię kolejową Kijów – Warszawa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-07-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ukraina chce budować szybką linię kolejową Kijów – Warszawa
Fot. UZSerwis najszybszych ukraińskich pojazdów Hyundai Rotem
Kijów chciałby budować szybkie połączenie kolejowe z Polską w standardzie 1435 mm. Na razie plan jest nacechowany mocno życzeniowym podejściem.

Pomysł budowy linii KDP na trasie z Kijowa do Warszawy zaprezentowano w Lugano, gdzie udał się prezes Ukrzaliznyci, Ołeksandr Kamyszyn. Z Lugano przywiózł zaś obietnicę sporej pożyczki dla UZ, która ma pomóc kolejarzom w realizacji przewozów zboża.

O budowie linii kolejowej między Kijowem a Warszawą mówiono już w 2019 roku, kiedy ukraińskie Ministerstwo Infrastruktury snuło wizję uruchomienia pociągu na trasie Kijów – Lwów – Warszawa – Berlin. Pomysł nie został zrealizowany z uwagi na epidemię koronawirusa i braki taborowe.

Co wiemy o ukraińskim pomyśle? Na razie niewiele. Ministerstwo Infrastruktury wyceniło powstanie linii w standardzie 1435 mm na 1,2 miliarda dolarów. Trudno ocenić, skąd Ukraińcy wzięli takie wyliczenia, ponieważ dla linii nie istnieje nawet studium wykonalności.

Linia w starym śladzie

W Lugano Ukraińcy powiedzieli, że w pierwszej kolejności, w ramach wojennej odbudowy, chcieliby naprawić, przebudować lub zbudować 1412 kilometrów linii kolejowych w standardzie 1435 mm, czyli z „europejskim” rozstawem torów. 585 kilometrów z nich miałoby być budowanych w standardzie „szybkim”. To odpowiada dystansowi od Kijowa do polskiej granicy.

Linia miałaby być budowana w latach 2026–2032 w większości w śladzie istniejącej linii kolejowej Kijów – Jagodzin, po której teraz jeździ nocny pociąg do Warszawy. Wbrew temu co podają polskie media, czas przejazdu nie jest szacowany na trudne do osiągnięcia 4 godziny między stolicami, lecz na 5-6 godzin. Średnia prędkość składu miałaby wynieść 180 km/h. Linia omijałaby od północy Lwów, co jest rozwiązaniem kontrowersyjnym.

Na Ukrainie szybciej niż w Polsce?

Jeśli szybkie pociągi korzystałby z ciągu transportowego na trasie z Kijowa przez Jagodin, to zapewne jechałyby dalej, po polskiej stronie, przez Chełm i Lublin. Obecnie najszybsze pociągi do zlokalizowanego 20 kilometrów od granicy Chełma docierają z Warszawy w 3 godziny i 10 minut, a po podniesieniu prędkości na odcinku Warszawa – Lublin do 160 km/h, zapewne uda się skrócić tę podróż o około 10 minut. Planów na podniesienie prędkości powyżej 160 km/h polska strona nie ma.

W Lugano Ołeksandr Kubriakow zapowiedział ponadto plan zakupu 7000 jednostek taborowych, modernizację portów na Dunaju (jako alternatywę dla żeglugi morskiej, która może być blokowana przez Rosjan), budowę 1400 mostów w standardzie umożliwiającym transport sprzętu wojskowego oraz budowę lub modernizację łącznie pięciu lotnisk. W planie jest też budowa 51 tys. kilometrów dróg. Łącznie ma to kosztować od 120 do 160 miliardów dolarów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5