Prezes zarządu Ukraińskich Kolei Wojciech Balczun oraz członkowie zarządu spółki Ireneusz Wasilewski i Marek Zaleśny wzięli udział w pierwszym wyjazdowym posiedzeniu Narodowego komitetu ds. rozwoju przemysłowego Ukrainy na czele z premierem Ukrainy Wołodymyrem Grojsmanem w Krzemieńcu. Urzędnikom oraz krajowym producentom przedstawiono tam "Strategię odnowienia taboru ruchomego UŻ do 2021 roku".
Jego realizacja pozwoli znacząco odnowić wagony pasażerskie i towarowe, lokomotywy oraz spalinowe i elektryczne zespoły trakcyjne. Symboliczne jest to, że prezentacja programu odbyła się w PrAT „Kriukiwski wagonobudiwnyj zawod” – jednego z największych producentów wagonów w tej części Europy.
Pieniądze zostaną na Ukrainie
W czasie wizyty na fabryce zwiedzano pomieszczenia produkcyjne zakładu. Goście mieli okazję obejrzeć pasażerskie wagony dla UŻ, wagony dla przewozów międzynarodowych standardu RIC, wagon restauracyjny i bagażowy. – Mamy sygnał, że UŻ powoli zaczyna się odzyskiwać swoją pozycję. Na rynku jest zapotrzebowanie w przewozach – i to nadal będzie wzrastać. Wagony, zamówione u producentów krajowych, wpłyną na ożywienie przemysłu– powiedział Wołodymyr Grojsman.
Projekt skonsolidowanego planu finansowego UŻ zakłada odnowienie 8890 węglarek: 5890 UŻ chce zakupić ze środków kredytowych od Europejskiego Banku Rekonstrukcji i Rozwoju, a 3000 wyprodukować w ramach zleceń wewnątrz spółki. Dla poprawy jakości przewozów pasażerskich w 2017 roku UŻ planują kupić 70 nowoczesnych wagonów pasażerskich.
UŻ idą na wielkie zakupy
W całej Strategii zaplanowano zakup 35.4 tysięcy sztuk pojazdów, w tym 419 wagonów pasażerskich, 34,7 tys. wagonów towarowych, 262 lokomotyw, 20 ezt i 26 szt. Zaplanowano także wykonanie modernizacji i kapitalnej naprawy 47,8 tys. taboru trakcyjnego: 596 wagonów pasażerskich, 46 tys. towarowych, 798 jednostek taboru trakcyjnego oraz 357 ezt i szt. Cała Strategia warta jest 108,3 mld. hrywien, w tym zakup taboru – 86,5 mld. Hrywien. Realizacja programu odnowienia taboru UŻ zaczęła już w 2016 roku od zakupu 21 pasażerskich wagonów produkcji z Kriukiwskiego zakładu.
Ogólnie, dzięki wykonaniu szeregu działań oraz początku realizacji programu przewiduje się, że tabor operacyjny wagonów towarowych zwiększy się prawie o 6 tysięcy wagonów, co stanowi 10% posiadanego obecnie taboru operacyjnego. Więcej o działaniach polskiego prezesa UŻ piszemy
tutaj.