Partnerzy serwisu:
Pasażer

Tunezja. Czerwona Jaszczurka znów na tunezyjskich torach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Po ośmiu latach przerwy na tunezyjskich torach ponownie pojawił się pociąg retro Lézard Rouge, czyli „Czerwona Jaszczurka”. Tym samym powróciła jedna z największych kolejowych atrakcji turystycznych Afryki Północnej. Przemierzający pustynne obszary przez kaniony i wąwozy pociąg Lézard Rouge po raz ostatni kursował w 2017 roku.

Historia pociągu Lézard Rouge sięga początku XX wieku. W 1904 r. zbudowano linię kolejową z miejscowości Metlaoui do kopalni fosforytów w wąwozie Saldża, którą wkrótce potem zaczął kursować pociąg zestawiony z wagonów wyprodukowanych w latach 1910 – 1927 we francuskiej firmie Dyle et Bacalon.

Ulewy zatrzymały pociąg na 8 lat

Zarówno linia, jak i luksusowy pociąg były własnością ówczesnego beja Tunisu – Muhammada V. Jak przystało na pojazd królewski, pociąg został wyposażony w bogate dekoracje elegancko wykończone drewnem, podłogi z czerwonego aksamitu i charakterystyczne mozaiki z części miedzianej linii z początku XX wieku. Stylizacja wagonów odpowiadała takim światowym legendom jak „Orient Express”, „Blue Train” czy „North Star”. Do samego końca francuskiego protektoratu w Tunezji pociąg służył kolejnym bejom jako ośrodek transportu między Tunisem a pałacem letnim.

W 1956 r. po uzyskaniu przez kraj niepodległości wagony trafiły na bocznicę i stały się symbolem końca monarchii Tunezji kolonialnej. W roku 1975, po blisko dwudziestu latach przerwy, pociąg ponownie wyjechał na trasę, ale już jako atrakcja turystyczna. Na mocy umowy między kolejami państwowymi SNCFT i firmą turystyczną Transtours przez krótki okres kursował na trasie Tunis – Tozeur. Od roku 1984 Lézard Rouge na stałe wpisał się do rozkładu jazdy, obsługując 16-kilometrową z Metlaoui do wąwozu Saldża i stał się jedną z największych atrakcji turystycznych Tunezji.

Usługa została przerwana w 2017 r. przez ulewne deszcze, które poważnie uszkodziły linię kolejową. Kosztowna naprawa infrastruktury była odwlekana w czasie przez kolejne lata. Wreszcie 3 grudnia 2024 r. minister turystyki Tunezji Soufiane Tekaya ogłosił zakończenie prac modernizacyjnych i rychły powrót Lézard Rouge. Inauguracyjny kurs odrestaurowanym pociągiem po zrekonstruowanej linii odbył się 13 maja 2025 r.

Podróż po królewsku za 10 euro

Pociąg Lézard Rouge wyrusza ze stacji początkowej Metlaoui codziennie o 10:30. W czasie wycieczki trwającej godzinę i 45 minut zabytkowy skład przemierza pustynne tereny. Turyści najpierw podziwiają czerwone klify wznoszące się pionowo na 100 metrów po każdej stronie, następnie zza okien wagonów widać grupy palm, tworzące małe wyspy zieleni. Na trasie jest osiem tuneli, a rozkład jazdy przewiduje fotostopy na szlaku w najpiękniejszych miejscach.

Niezwykły skład jest zestawiony z lokomotywy spalinowej i sześciu wagonów o najrozmaitszym standardzie. Pasażerowie mają do wyboru podróż w wagonie 3 klasy z drewnianymi ławami, przestronnych przedziałach klasy 2 z miękkimi siedziskami lub w ociekającym luksusem wagonie królewskim z fotelami i kanapami. Ponadto w czasie podróży czynny jest wagon bistro, oferujący przekąski, oraz ciepłe i zimne napoje.

Bilety w cenie około 10 euro można kupić bezpośrednio na stacji Metlaoui przed odjazdem lub dokonać rezerwacji za pośrednictwem lokalnych biur podróży. Co istotne, cena biletu nie określa klasy wagonu, zatem za 10 euro można zarówno podróżować na drewnianych ławach w 3. klasie, jak i pławić się w luksusach w wagonie królewskim.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na modernizację linii od Wągrowca na Kujawy

Infrastruktura

Jest umowa na modernizację linii od Wągrowca na Kujawy

PKP PLK 06 czerwca 2025

Wraca kolejowe połączenie Chiny – Wietnam

Pasażer

Wraca kolejowe połączenie Chiny – Wietnam

Przemysław Jezierski 31 maja 2025

Czy pociąg może być szybszy niż dźwięk?

Pasażer

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Kolej Plus: Umowa na projekt rewitalizacji linii Skoczów - Bielsko-Biała

Pasażer

Kolej Plus: Umowa na projekt rewitalizacji linii Skoczów - Bielsko-Biała

Przemysław Brych, współpraca: M. Szymajda, J. Madrjas 29 września 2023

Rewitalizacja linii Chojnów – Rokitki. Jednak nie “Kopareczka”

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na modernizację linii od Wągrowca na Kujawy

Infrastruktura

Jest umowa na modernizację linii od Wągrowca na Kujawy

PKP PLK 06 czerwca 2025

Wraca kolejowe połączenie Chiny – Wietnam

Pasażer

Wraca kolejowe połączenie Chiny – Wietnam

Przemysław Jezierski 31 maja 2025

Czy pociąg może być szybszy niż dźwięk?

Pasażer

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Kolej Plus: Umowa na projekt rewitalizacji linii Skoczów - Bielsko-Biała

Pasażer

Kolej Plus: Umowa na projekt rewitalizacji linii Skoczów - Bielsko-Biała

Przemysław Brych, współpraca: M. Szymajda, J. Madrjas 29 września 2023

Rewitalizacja linii Chojnów – Rokitki. Jednak nie “Kopareczka”

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5