Partnerzy serwisu:

Trzy szkoły planowania tramwajów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Trzy szkoły planowania tramwajów
Jaką rolę ma odgrywać w mieście tramwaj? Od odpowiedzi na to pytanie zależy kształt sieci tramwajowej – układ linii, przebieg torowisk, dostępność i gęstość przystanków, a także czas przejazdu. Jak pokazują doświadczenia europejskie, tramwaj niekoniecznie musi szybko jechać, żeby dobrze służyć mieszkańcom – na podróż nie składa się bowiem tylko i wyłącznie dojazd danym środkiem transportu.

Wyróżnić można kilka szkół planowania układu sieci tramwajowej. Jedną z nich jest niemiecka, zakładająca możliwie najszybszy przejazd przy jednocześnie najkrótszej drodze. Na trasie znajdują się rozjazdy, co umożliwia wprowadzenie wielu relacji. – Nam najbliżej, choć w nieco zniekształconej formie, właśnie do tej szkoły. Poznań jest dobrym przykładem – mówi dr Michał Beim z Instytutu Sobieskiego.

Niemcy rozwijają też koncepcję Stadbahnu, czyli „trochę lepszego” tramwaju – szybszego, o wydzielonej infrastrukturze, często z podziemnymi przystankami. Koncepcja pochodzi jeszcze z lat 60., kiedy wysoką rangę przypisywano działaniom mającym na celu odseparowanie od siebie poszczególnych uczestników ruchu. Szczególnie sporo przykładów realizacji tej idei znajduje się w miastach z Zagłębia Ruhry, które prowadziły bardzo ambitne programy rozwoju sieci tramwajowych, obejmujące budowę licznych tuneli. Koszty tych inwestycji przerosły jednak możliwości tych miast i nie starczyło im pieniędzy na przedłużenie tych linii do nowych osiedli. W konsekwencji dzisiaj linie są mało funkcjonalne i bardzo drogie w utrzymaniu. Obecnie panuje podejście bardziej ideowe – nazwa wykorzystywana jest w celach marketingowych do poprawy wizerunku tramwajów.

Odmienne podejście prezentuje szkoła szwajcarska. Jej wyróżnikami są: duża gęstość sieci, niewielkie odległości między przystankami, niezbyt wysokie prędkości handlowe na odcinkach śródmiejskich (10-12 km/h), w miarę prosty przebieg linii. Zaletą tego podejścia jest duża dostępność komunikacji szynowej. – Często ta szkoła przynosi lepsze efekty – zauważa Michał Beim. Zapomina się bowiem o tym, że na podróż nie składa się tylko i wyłącznie dojazd danym środkiem transportu, ale też dojście do niego.

Trzecim, w miarę nowym podejściem jest szkoła francuska. Zgodnie z nią przebieg trasy ma obsłużyć jak największą liczbę pasażerów, dlatego trasy nie zawsze mają prosty przebieg – tramwaje meandrują po osiedlach peryferyjnych, zahaczając o dworce, kampusy uniwersyteckie i inne generatory ruchu. Przy tym pojazdy osiągają bardzo wysokie prędkości handlowe (powyżej 25 km/h), na trasie znajduje się niewielka liczba rozjazdów. Poszczególne linie funkcjonują wręcz niezależnie na rozbieżnych trasach. Stosowane są szersze, pojemniejsze tramwaje dwukierunkowe o unikalnym designie. Projekty francuskie charakteryzują się wysoką estetyką i często są wykorzystywane do przeobrażania przestrzeni miejskiej – na zasadzie „od fasady do fasady”. Często przy okazji wytyczania nowych linii zwężane są jezdnie.

Punktem wyjścia dla takiego podejścia były doświadczenia ze Strasburga, dopiero później opracowano przepisy. Obecnie na świecie zaczyna dominować szkoła francuska – tramwaje w takim wydaniu konkurują z metrem czy wręcz je zastępują.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl
 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5