Blisko pół roku temu pojawiły się zapowiedzi utworzenia nowej spółki PKP. Miała powstać dla rozwoju przewozów towarowych po linii nr 63 i usług logistycznych w rejonie Chełma. Dotychczas spółka nie powstała. Jak zapewnia PKP S.A., trwają prace nad utworzeniem nowego podmiotu.
Powstanie PKP LHS bis?Jak informowaliśmy na portalu
"Rynek Kolejowy", w maju tego roku podpisano list intencyjny w sprawie utworzenia nowego podmiotu – PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. Celem utworzenia nowego podmiotu byłby rozwój przewozów towarowych m.in. na linii szerokotorowej łączącej Dorohusk z bazą paliw w podchełmskiej Zawadówce oraz zwiększenie masy towarów i produktów przeładowywanych w tym rejonie. Wspomniano również o zapowiadanej budowie nowego terminalna przeładunkowego w Chełmie na nieruchomościach będących we władaniu PKP S.A. Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury wskazał, że nowy podmiot ma szansę osiągnąć podobny sukces jak spółka PKP LHS, mająca swoją siedzibę w Zamościu.
Nowa spółka w organizacjiMimo upływu czasu na próżno szukać informacji na temat utworzenia, a tym bardziej działalności nowej spółki. Bartłomiej Sarna z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Polskie Koleje Państwowe S.A. potwierdza „Rynkowi Kolejowemu”, że nowy podmiot jeszcze nie istnieje. Obecnie wykonywane są prace związane z jego utworzeniem. – Trwają analizy ekonomiczne, techniczne i finansowe, które powinny być ukończone ostatecznie pod koniec IV kwartału br. Kolejnym krokiem będzie akceptacja ich wyników przez Zarząd PKP S.A. i organy korporacyjne oraz podjęcie decyzji o utworzeniu spółki, co jest planowane na przełom 2019 i 2020 roku – wyjaśnia.
Cele, jakie dla nowego podmiotu postawili PKP S.A. i samorząd lokalny nie uległy zmianie. – W maju 2019 r. został podpisany przez PKP S.A. oraz Prezydenta Miasta Chełm list intencyjny, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju usług logistycznych na Chełmszczyźnie, również dzięki infrastrukturze szerokotorowej linii kolejowej nr 63. PKP S.A. i Miasto Chełm wyraziły wolę współdziałania w celu doprowadzenia do wzrostu liczby przewożonych towarów, ich przeładunku i logistycznych usług komplementarnych. W ten sposób zwiększy się konkurencyjność transportu kolejowego oraz atrakcyjność miasta i całego regionu, również dla przyszłych inwestorów – opisuje przedstawiciel PKP S.A.
Bartłomiej Sarna nie zdradza szczegółów dotyczących koncepcji działalności spółki. Wskazuje, że pracuje nad tym powołany w PKP S.A. zespół roboczy. Nie potwierdza również wspominanej w maju budowie nowego terminala przeładunkowego w rejonie Chełma. –Analizowany jest cały potencjał przeładunkowy istniejących w rejonie Chełma terminali i ramp oraz placów przeładunkowych, jak również istniejące obecnie i możliwe do pozyskania przewozy towarowe – kończy.
Miasto popiera powołanie nowego podmiotuPowołaniem nowego podmiotu są zainteresowane władze Chełma. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Dominik Gil z Gabinetu Prezydenta Miasta Chełm, samorząd współpracuje z PKP S.A. przy realizacji przedsięwzięcia, licząc, że przyniesie ono korzyści dla lokalnej społeczności. – Prezydent Chełma, Jakub Banaszek podejmie wszelkie niezbędne kroki, by inwestycja została zrealizowana w optymalnym czasie. Dla miasta Chełm jest to okazja do wykorzystania potencjału lokalizacji i infrastruktury, a dla jego mieszkańców szansa na nowe miejsca pracy i rozwój lokalnej przedsiębiorczości – informuje Dominik Gil.