NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Trwa rozbiórka lokomotywowni Kielce Herbskie

| Kasper Fiszer 26.02.2019 4,3k

Trwa rozbiórka lokomotywowni Kielce Herbskie
Stacja Kielce Herbskie z nieczynną lokomotywowniąfot. Travelarz, lic. CC BY--SA 3.0 pl
Do końca drugiego kwartału tego roku z krajobrazu przemysłowej części Kielc zniknie hala dawnej parowozowni, a później elektrowozowni Kielce Herbskie. PKP Cargo zrezygnowało z wynajmu tego obiektu około ośmiu lat temu. PKP SA nie wie jeszcze, jak zagospodarowany zostanie teren po rozbiórce.
Rozpoczęła się rozbiórka dawnej lokomotywowni Kielce Herbskie zlokalizowanej na zachodzie miasta, w dzielnicy Herby, na terenie dużej stacji towarowej z przystankiem osobowym. Stacja ta znajduje się na linii kolejowej nr 61 Kielce – Fosowskie, odgałęzia się tu też łącznica nr łącznia nr 567 do Piasków koło Kielc. Decyzja o likwidacji nieczynnego obiektu została podjęta jeszcze w 2017 r.

Przez prawie dekadę lokomotywownia stała pusta

– Prace rozbiórkowe hali wachlarzowej rozpoczęły się dwa tygodnie temu – potwierdza Katarzyna Grzduk, główny specjalista w Wydziale Prasowym Polskich Kolei Państwowych SA. Roboty mają zakończyć się w drugim kwartale tego roku. – Ostatni najemca, PKP Cargo, korzystał z tego terenu około osiem lat temu – dodaje nasza rozmówczyni. Od tamtej pory hala lokomotywowni niszczała.

– Decyzje co do zagospodarowania nieruchomości po rozbiórce jeszcze nie zapadły – poinformowała nas przedstawicielka zarządcy terenu, na którym wciąż stoją resztki dawnej hali. W drugiej połowie 2017 r. PKP SA informowały lokalny kielecki portal informacyjny naszemiasto.pl, że odstąpią od planów wyburzenia obiektu, jeśli znajdzie się chętny na jego zakup lub wynajem. Rozpoczęte niespełna dwa lata później prace rozbiórkowe świadczą o fiasku poszukiwań potencjalnego nabywcy.

Budowa ukończona tuż po wojnie

Lokomotywownia Kielce Herbskie została otwarta w 1946 r. Jej hala wachlarzowa wyposażona była w obrotnicę. Obiekt był wykorzystywany intensywnie do przełomu lat 80. i 90. ubiegłego stulecia, kiedy z ruchu wycofywane były lokomotywy parowe. Później jej znaczenie stopniowo malało. W ostatnich latach stan techniczny budynku oceniany był jako zły.

Jeszcze w 2018 r. rozebrano część torowiska prowadzącego do hali, fizycznie odcinając ją od czynnej sieci kolejowej. Tuż przed wyburzeniem hali doszło do próby jej ostatniego szabrowania. Jak poinformował w grudniu serwis ochrona24.pl, w grudniu ubiegłego roku SOK ujął dwie osoby, które włamały się do opuszczonego budynku i przy pomocy palników wycięły m.in. rury centralnego ogrzewania.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5