Kontynuowane są prace o charakterze utrzymaniowym na linii łączącej Lubelszczyznę ze stolicą kraju. Prowadzone są roboty torowe między Pilawą a Dęblinem. Ku końcowi zbliżają się prace na kładkach dla pieszych w Chełmie i Zawadówce.
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Zygmunt Osiak, Dyrektor ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie, obecnie prowadzone prace mają na celu poprawić stan techniczny odcinka Pilawa – Dęblin. Większość prac dotyczy nawierzchni – tak, gdzie jest taka potrzeba, wymieniane są podkłady kolejowe oraz szyny na łukach. Pracami zabezpieczającymi objęto małe obiekty inżynieryjne (przepusty). Przebudowywany jest także układ torowy na stacji Ruda Talubska.
- Wykonanie tych robót ma na celu utrzymanie prędkości rozkładowej i zapobiegają wprowadzeniu ograniczeń biegu pociągów. Pociągi pasażerskie będą mogły pokonać trasę między Pilawą a Dęblinem z prędkością 120 km/h – mówi Zygmunt Osiak. - Na tyle pozwala geometria linii oraz jej stan techniczny - dodaje.
Powyższe prace będą kosztowały ok. 8 mln zł. Zarządca infrastruktury pozyskał je z Funduszu Kolejowego.Dyrektor ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie zaznacza, że prowadzone właśnie prace powinny utrzymać parametry linii do czasu zapowiadanej „wielkiej” modernizacji linii nr 7.
Zygmunt Osiak odniósł się również do możliwości skrócenia czasu przejazdu między Lublinem a Warszawą do poniżej 2 godzin. Podkreśla, że do wprowadzenia w życie nowego rozkładu jazdy infrastruktura będzie przygotowana do osiągania takiego czasu przejazdu. Jednak przewoźnicy musieliby skierować odpowiedni tabor na lubelskie tory, który wykorzysta możliwości odcinków Zarzeka – Puławy i Sadurki – Motycz. Tam składy pasażerskie już teraz mogą jechać z prędkością 140 -150 km/h.
Ku końcowi zbliża się remont kładki na stacji Chełm. Prace potrwają jednak o miesiąc dłużej niż zakładano, czyli do końca października.
- Jest to związane z rozszerzeniem zakresu remontu. W trakcie prac okazało się, że konieczne była wymiana niektórych elementów stalowych. Dodatkowo budowla zyska nowe oświetlenie - wyjaśnia Zygmunt Osiak.
Remont tej budowli będzie kosztował Polskie Linie Kolejowe nieco ponad 3,5 mln zł. Ponadto remontu oraz zabezpieczenia antykorozyjnego doczekała się w tym roku kładka w Zawadówce. Zadanie to jest również bliskie ukończenia.