Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Trump cofa finansowanie KDP w Kalifornii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
15-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Trump cofa finansowanie KDP w Kalifornii
fot. State of California
W połowie lipca administracja Donalda Trumpa podjęła decyzję o cofnięciu federalnego dofinansowania projektu kolei dużych prędkości w Kalifornii. Chodzi o dodatkowe 4 mld USD, które przyznała poprzednia administracja.

Decyzja Departament Transportu USA o cofnięciu dofinansowania została podjęta po wcześniejszych zapowiedziach prezydenta. Komentując decyzję, Donald Trump stwierdził, że „Kolei, którą nam obiecano, wciąż nie ma i nigdy nie będzie”, a sam projekt określił jako rażąco przepłacony i niezrealizowany. Trzeba przyznać, że inwestycja ciągnie się od wielu lat, a jej budżet stale rośnie.

Według pierwotnych założeń cała trasa miała być gotowa do końca roku 2020 i kosztować ok. 33 mld USD. Później kwota wzrosła do 89 mld USD, a następnie do 128 mld USD.

Odpowiadająca za realizację budowy linii dużych prędkości California High-Speed Rail Authority (CHSRA) w odpowiedzi do Federal Railroad Administration, której raport krytykujący sposób realizacji inwestycji miał być podstawą podjęcia decyzji o cofnięciu środków, podkreślają, że projekt jest realizowany i zbudowano już ponad 50 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty, mosty i przejazdy.

Zdaniem CHSRA anulowanie dofinansowania bez powodu jest nie tylko błędne, ale i nielegalne.

Demokratyczny gubernator Gavin Newsom zapowiedział, że stan zachowa „wszystkie opcje na stole” w walce z cofnięciem federalnych środków. – Trump chce oddać przyszłość Chinom i porzucić Central Valley. Nie pozwolimy na to – zaznaczył w oświadczeniu.

Jednym z pomysłów na władz stanowych na zapewnienie finansowania jest wydłużenie czasu działania przyjętego w 2008 r. mechanizmu wykorzystującego opłaty klimatyczne.

Jak Kalifornia szybką kolej budowała

Kalifornia przegłosowała w 2008 roku budową pierwszej w Stanach Zjednoczonych linii kolei dużych prędkości. Plan zakładał stworzenie kolejowego połączenia, dzięki któremu podróż z Los Angeles do San Francisco trwałaby 2 godziny i 40 minut.

Budowę pierwszej fazy projektu rozpoczęto w styczniu 2015 roku. Prace, w ramach trzech pakietów budowlanych, trwają do dzisiaj i obejmują 275 kilometrów od Merced do Bakersfield w Central Valley w Kalifornii. Ukończenie tego odcinka planowane jest między 2030 a 2033 rokiem.

Równocześnie modernizowane są systemy kolei podmiejskiej w głównych obszarach metropolitalnych San Francisco i Los Angeles, aby umożliwić pociągom KDP korzystanie z torów, systemów zasilania i sterowania oraz stacji w ramach tzw. systemu mieszanego. Do takich decyzji zmusiły zarząd kolei względy ekonomiczne.

Maksymalna prędkość pociągów będzie wynosić około 220 mil na godzinę (350 km/h) w segmentach KDP i około 110 mil na godzinę (180 km/h) w segmentach mieszanych.

Szerzej o problemach związanych z realizacją tej inwestycji – oraz roli, jaką w jej spowolnieniu odegrał Hyperloop Elona Muska – piszemy w tekście pt. USA budują swoją pierwszą linię KDP.

Nowy tabor i projekty stacji

W ostatnim czasie zapadły też pierwsze decyzje co do kierunków zakupu taboru do obsługi tej trasy. Kalifornia zdecydowała się przy tym na dość nietypowe podejście i zamówienie kilku testowych składów, na których będą sprawdzane m. in. różne warianty wykończenia i aranżacji wnętrza składów. Rozważane jest wdrożenie rozwiązań znanych dotąd raczej z sektora lotniczego.

California High Speed Rail Authority udostępniła także wizualizację oraz projekty zagospodarowania obszarów wokół planowanych stacji. Za zaprojektowanie stacji Merced, Fresno, Kings/Tulare oraz Bakersfield odpowiada konsorcjum firm Foster+Partners i Arup. Wszystkie wymienione lokalizacje znajdują się na liczącym 171 mil (275 km) odcinku między Merced a Bakersfield, który zostanie oddany do użycia jako pierwszy w roku 2030.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

Zobacz również:

175 umów na ponad 5 miliardów złotych. Inwestycje CPK idą do przodu

Infrastruktura

175 umów na ponad 5 miliardów złotych. Inwestycje CPK idą do przodu

Centralny Port Komunikacyjny 06 sierpnia 2025

Kalifornia: Wnętrza szybkich pociągów jak w samolotach

Innowacje

Pozostałe z wątku:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

Zobacz również:

175 umów na ponad 5 miliardów złotych. Inwestycje CPK idą do przodu

Infrastruktura

175 umów na ponad 5 miliardów złotych. Inwestycje CPK idą do przodu

Centralny Port Komunikacyjny 06 sierpnia 2025

Kalifornia: Wnętrza szybkich pociągów jak w samolotach

Innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij