Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Torpol zbuduje tory do elektrowni atomowej i Łeby

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
29-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Kolejny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej wykonany. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację trasy z Lęborka do Łeby wraz z budową odcinka nowej linii w kierunku elektrowni i Choczewa. Zakończenie inwestycji o wartości blisko 1,5 mld zł netto planowane jest w 2029 r.

Budowa elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja PLK z jednej strony zapewni dowóz pracowników oraz towarów koleją podczas budowy, jak i eksploatacji elektrowni, a z drugiej stworzy nowe możliwości podróżowania pociągami dla mieszkańców tej części województwa pomorskiego.

W ramach zadania zmodernizowany zostanie 32-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 229 między Lęborkiem a Łebą. Przebudowane zostaną stacje i przystanki Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica oraz Łeba. Powstanie także nowy przystanek Lębork Zachodni. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi, pasażerskie i towarowe, pojadą z prędkością do 120 km/h. Linia zostanie zelektryfikowana. Aktualnie na trasie połączenia pasażerskie realizowane są wyłącznie w okresie letnim. Realizacja prac stworzy nowe możliwości dla przewoźników w kontekście zapewnienia całorocznych połączeń kolejowych.

W obszarze stacji Steknica rozpocznie się budowa nowego odcinka linii kolejowej nr 230 w kierunku planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz stacji Choczewo. Na 30-kilometrowej trasie powstaną nowe stacje i przystanki Szczenurze, Sarbsk, Osetnik, Słajszewo – Elektrownia, Lubiatowo – Kopalino, Jackowo oraz przebudowana zostanie istniejąca stacja Choczewo. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Linia zostanie zelektryfikowana. Co istotne dla transportu materiałów budowlanych na plac budowy elektrowni, stacje zostaną przystosowane do obsługi pociągów towarowych o długości do 750 metrów oraz nacisku osi 221 kN.

Łącznie na obu liniach zostanie zbudowanych lub przebudowanych 115 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przejścia pod torami, przejścia dla zwierząt i przepusty. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnią nowe urządzenia systemu sterowania. PLK zmodernizują także przejazdy kolejowo – drogowe, co podniesie poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów.

Zadanie pn. Wykonanie robót na odcinku Lębork – Łeba – Steknica – Słajszewo Elektrownia – Choczewo, w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”, zrealizuje firma Torpol za kwotę 1,44 mld zł netto (1,77 mld zł brutto), ze środków budżetu państwa. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2029 r.

Przypomnijmy, że we wrześniu br. podpisano umowę na prace remontowe na trasie alternatywnej do elektrowni jądrowej, czyli na odcinku linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem. Trzecim etapem w ramach projektu będzie modernizacja linii nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo. Realizacja prac zapewni dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei po ponad 30 latach. Wybranie wykonawcy dla tego etapu planowane w II kwartale 2026 r., a zakończenie wszystkich prac w 2029 r.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

Infrastruktura

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

PKP PLK 28 października 2025

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Zobacz również:

Jest szansa na reaktywację linii 229 od Lęborka aż do Trójmiasta

Infrastruktura

Do Kartuz znów można dojechać pociągiem. Na peron tymczasowy

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

Infrastruktura

PLK: Jaka będzie nowa stacja Kielce Główne?

PKP PLK 28 października 2025

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Zobacz również:

Jest szansa na reaktywację linii 229 od Lęborka aż do Trójmiasta

Infrastruktura

Do Kartuz znów można dojechać pociągiem. Na peron tymczasowy

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij