Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Trasa Chorzew-Siemkowice – Częstochowa bez peronów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Trasa Chorzew-Siemkowice – Częstochowa bez peronów
fot. Kasper Fiszer.Peron przystanku Mykanów w 2005 r.
Podczas remontu linii nr 146 perony na nieczynnych przystankach zostaną zlikwidowane. PKP PLK tłumaczy, że samorządy obu województw, przez które przechodzi trasa, nie są zainteresowane wznowieniem ruchu regionalnego. Choć powstała petycja, której autorzy oczekują zmiany planu robót, zarządca infrastruktury stwierdza, że jego decyzja jest już ostateczna.

Na początku miesiąca informowaliśmy o przetargu na prace na linii 146 Chorzew-Siemkowice – Wyczerpy. Trasa łącząca Magistralę Węglową z Częstochową ma przejść remont w standardzie tzw. rewitalizacji. Zamówienie nie obejmie jednak remontu niewykorzystywanych od kilku lat peronów. Co więcej, istniejące przystanki zostaną niebawem fizycznie zlikwidowane.

Kolejne władze mogłyby chcieć wznowić połączenia?

Choć linia nie jest obecnie wykorzystywana w ruchu pasażerskim, a szanse na przywrócenie kursów pociągów regionalnych wydają się niewielkie, likwidacja peronów budzi opór środowiska sympatyków kolejnictwa skupionych wokół serwisu Zduńskowolskie Wieści Kolejowe. Napisali oni w tej sprawie petycję do prezesa PKP PLK. – Jednym z powodów zawieszenia przewozów na trasie Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Częstochowa był fatalny stan torów, przez co czas jazdy był bardzo długi. (...) Uważamy, że podejmowanie kroków w celu likwidacji peronów jest absurdalne. Pamiętać należy, iż wybory samorządowe odbywają się co 4 lata, a każda nowo wybrana władza może mieć swój własny pomysł na transport kolejowy, w tym na reaktywację tych połączeń – czytamy w piśmie.

– Decyzja dotycząca projektu w tym zakresie jest ostateczna – stwierdza jednak Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zarządca przekonuje, że wybrane rozwiązanie zostało skonsultowane z samorządami mogącymi potencjalnie uruchamiać na tej trasie pociągi regionalne. – Urzędy marszałkowskie województw łódzkiego i śląskiego nie były zainteresowane przywróceniem ruchu pasażerskiego na tym odcinku – wskazuje przedstawiciel PKP PLK.

PLK utrudnia przyszły rozwój oferty czy wyciąga wnioski z błędów?

– Pozostawienie peronów w obecnym stanie technicznym byłoby niewskazane z przyczyn bezpieczeństwa oraz z uwagi na konieczność utrzymywania zbędnej infrastruktury – argumentuje Jacek Karniewski. Wydaje się także oczywiste, że przynajmniej w niektórych przypadkach perony trzeba byłoby odbudowywać, bo ze względu na ułatwienie prac w torze czy w związku z kładzeniem nowych instalacji stare obiekty byłyby rozbierane. To zaś w obliczu braku planów uruchomienia połączeń np. ze Zduńskiej Woli do Częstochowy oznaczałoby inwestycję w element infrastruktury, który byłby zupełnie nieprzydatny.

Z jednej strony wybrany wariant prac utrudni wznowienie kursów regionalnych w przyszłości (choć nie przewidują go żadne aktualne dokumenty strategiczne). Z drugiej jednak PKP PLK zdaje się wyciągać wnioski z kilku nietrafionych przedsięwzięć opartych na projekcji przyszłego ruchu bez konsultacji z jego organizatorami. Tak stało się niedawno w innej części regionu łódzkiego – w Tomaszowie Mazowieckim, gdzie tuż po remoncie przystanku Białobrzegi UMWŁ zlikwidował wszystkie korzystające z niego pociągi.

Przebieg linii nie sprzyja ruchowi regionalnemu

Linia nr 146 była wykorzystywana w regularnym ruchu pasażerskim do roku 2012. W ostatnim okresie jej funkcjonowania rozkład jazdy przewidywał jednak tylko dwie, a następnie nawet jedną parę połączeń. Po części z uwagi na marginalną ofertę, a po części na przebieg linii frekwencję w kursach można było określić jako bardzo niewielką. Trasa omija bowiem większe miejscowości (Pajęczno), a przeznaczone do likwidacji perony znajdują się na ogół w sporym oddaleniu nawet od mniejszych miasteczek czy wsi.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Spore problemy z ruchem pociągów w Warszawie [aktualizacja]

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Michał Szymajda 25 lipca 2022

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Spore problemy z ruchem pociągów w Warszawie [aktualizacja]

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Michał Szymajda 25 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5