Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły dzisiaj (16 lipca) przetarg na dostawę dwunastu częściowo niskopodłogowych pojazdów. Spółka wybrała droższą ofertę Modertransu. Cegielski z powodu niespełnienia warunków specyfikacji zamówienia został wykluczony z postępowania.
W przetargu na dostawę dwunastu tramwajów z udziałem niskiej podłogi nie mniejszym niż 20% wpłynęły dwie oferty. Zamawiający poinformował dzisiaj (16 lipca) o odrzuceniu tańszej oferty Fabryki Pojazdów Szynowych Cegielski i wykluczeniu firmy z postępowania. Tym samym za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez firmę Modertrans z Poznania, opiewającą na kwotę 58,3 mln zł brutto.
Jak uzasadniają Tramwaje Śląskie, zaoferowany przez Cegielskiego pojazd nie spełnia specyfikacji zamówienia i obowiązujących norm. Analiza oferty wykazała, że najniższy punkt tramwaju – prze pełnym jego obciążeniu, zużyciu obręczy kół i uwzględnieniu ugięć dynamicznych zawieszenia – wynosi 18 mm. Tymczasem, zgodnie z obowiązującymi normami, minimalna dopuszczalna wartość wynosi 30 mm. Ponadto Cegielski nie udokumentował doświadczenia w zakresie dostawy co najmniej trzech niskopodłogowych bądź częściowo niskopodłogowych tramwajów. Oferent chciał skorzystać z referencji Dom Handlowy UKWZ Ukraina, który udostępnił swój potencjał w zakresie wiedzy i doświadczeń. Jak jednak twierdzą Tramwaje Śląskie, z dokumentacji nie wynika jednoznacznie, czy odbiorcy otrzymali dopuszczone do użytkowania pojazdy. Jednocześnie poznańska firma nie uzupełniła w wyznaczonym terminie swojej oferty.
Tramwaje Śląskie zamawiają dwukierunkowe pojazdy o długości od 26 do 29 m i szerokości mieszczącej się w przedziale 235-240 cm. Tramwaje powinny mieć co najmniej 20% niskiej podłogi (to jest 350 mm nad główką szyny w strefie drzwi, część wysokopodłogowa nie może przekraczać 930 mm). Mają pomieścić co najmniej 170 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Zwycięzca przetargu będzie miał czas do 31 maja przyszłego roku na dostarczenie tramwajów, przy czym dostawy muszą się rozpocząć już w marcu przyszłego roku.
Tekst pochodzi z portalu Transport-Publiczny.pl
2014-07-16 15:37:48 Autor: vvde
---.devs.futuro.pl
QWA żenujące w dzisiejszych czasach takie tramwaje zamawiać! W ogóle KZK żyje jeszcze w PRLu. Powinni zamówiec 8-10 wozów ale porzadnych, 1005 niskiej podłogi etc. Zresztą Pesy dostali, to dziadki leśne z KZK zamówiły je bez klimy, w dzisiejszych czasach, kiedy to standard! Normalnie żenujące to postępowanie Ślunzoków
2014-07-16 15:37:55 Autor: Sfinx.Slask
---.160.172.83
Zaczyna się dziać podobnie jak w KŚ - co wagon to inny producent...
2014-07-16 15:40:32 Autor: Kiszka S.
---.free.aero2.net.pl
super, alfy już jeżdżą, to będzie zachowana spójność taboru, a pume to niech pyry zamkną w zoo z gucwińskimi
2014-07-16 15:42:47 Autor: zeus04
---.133.22.13
Piękne wozy.
2014-07-16 15:49:43 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
Co wy chcecie od Moderusów Beta? Bardzo dobre, praktycznie nowe wozy, zbudowane jedynie na bazie pudeł starych 105Na, automatyka nowa, nowy jest także człon środkowy. Cichutki, wózki ładnie się prowadzą.
Poza Moderusem Tatrusem i Alfą najlepszy wyrób Modertransu.
Maciej Głowicki
2014-07-16 15:49:49 Autor: Drogowiec
---.dip0.t-ipconnect.de
„20% niskiej podłogi (to jest 930 mm nad główką szyny..." — ależ niska ta podłoga. A może to piętro dla krasnali?
2014-07-16 16:35:04 Autor: 105N
---.dynamic.gprs.plus.pl
Ten Moderus to jest PCC + wstawka + PCC (czyli lata 30-te XX wieku?)
2014-07-16 17:01:14 Autor: gry8801
---.cable.smsnet.pl
Marudzicie niesamowicie. Jeszcze nie dawno były narzekania, że TŚ nic nie inwestują w tabor czy infrastrukturę. Infrastruktura się poprawiła, wyremontowano część 105 zakupiono 30 niskopodłogowych Twistów i wciąż mało. Mają się zadłużyć bo niektórym pasjonatom nie podobają się tramwaje Moderus Beta? Do przetargu tylko FPS jeszcze podszedł, nikogo więcej to nie interesowało. Polskich miast nie stać na to, żeby kupować tylko super nowoczesne tramwaje, stan infrastruktury na to nie pozwala, mocno obciążone budżety oraz później trzeba to wszystko jeszcze utrzymać. Tramwaje proponowane przez Moderusa prawdopodobnie będą miały 25% niskiej podłogi (patrząc na tramwaje w Poznaniu i Szczecinie), a to już nie tak mało. Tramwaje te lepsze są niż szrot ściągany z zachodu oraz lepsze niż 105 i pochodne. Nie nadrobimy zaległości taborowych w 10 lat bo nas na to nie stać. Patrząc na zachodnie państwa to w nich też jeździ jeszcze sporo szrotu i w niektórych miejscach nic się na razie nie wspomina o wymianie. Na Śląsku i tak był problem przez lata z utrzymaniem Karlików więc trzeba zobaczyć jak będą utrzymywane Twisty, bo nakupić każdy umie ale zadbać o to już nie każdy. Trzeba się cieszyć z nowego taboru i częściowo niskopodłogowego.
W nadchodzącej perspektywie taki tabor prawdopodobnie kupi też Szczecin, Bydgoszcz czy Gorzów więc nie ma co psioczyć na ten tabor tylko cieszyć się, że będzie częściowo przystosowany do obsługi niepełnosprawnych oraz że zniknie sporo szrotu z szyn tramwajowych.
2014-07-16 22:19:26 Autor: Eurotram
---.internetdsl.tpnet.pl
Niestety,Tramwaje Śląskie (w dużej mierze na włąsne życzenie) stanęły przed wyborem między dżumą,a tyfusem. FPS dziś już nie jest żadną opcją,ale okrojony Moderus Beta (tak,moi drodzy: w ofercie była Beta z 20% niskiej podłogi,czyli z jeszcze krótszym niskiem członem niż wersja poznańska),nawet w wersji dwukierunkowej,za 4 bańki to też marny wybór. Bakinowski robi co może,by zachęcić przewoźników do kupowania full-niskaczy od konkurencji,bo tego co zaproponował za tą cenę kupować nie warto...
2014-07-16 22:21:40 Autor: Eurotram
---.internetdsl.tpnet.pl
W odpowiedzi na post Kiszka S.:
"super, alfy już jeżdżą, to będzie zachowana spójność taboru, a pume to niech pyry zamkną w zoo z gucwińskimi"
Jeśli tak się zachwycasz tym co jeździ np. na 11-ce,to współczuję,bo te wagony to raczej bryndza niż nowoczesny tabor; za 1,2 bańki od sztuki nie warto...
2014-07-16 23:21:00 Autor: WielkaPolska
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post Eurotram:
"Niestety,Tramwaje Śląskie (w dużej mierze na włąsne życzenie) stanęły przed wyborem między dżumą,a tyfusem. FPS dziś już nie jest żadną opcją,ale okrojony Moderus Beta (tak,moi drodzy: w ofercie była Beta z 20% niskiej podłogi,czyli z jeszcze krótszym niskiem członem niż wersja poznańska),nawet w wersji dwukierunkowej,za 4 bańki to też marny wybór. Bakinowski robi co może,by zachęcić przewoźników do kupowania full-niskaczy od konkurencji,bo tego co zaproponował za tą cenę kupować nie warto..."
Zwróć uwagę na sposób liczenia % niskiej podłogi (SIWZ). Będzie taka sama Beta jak w Poznaniu (wymiarowo), tyle że dwukierunkowa a więc z pewnymi kombinacjami drzwiowymi w obrębie kabin sterowniczych
2014-07-17 08:33:01 Autor: Andreo
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Przecież to stare postopiątkowe grzmoty. Stopiątka w GOPie będzie wieczna. Dotrwa jak widać do końca funkcjonowania komunikacji tramwajowej w tym rejonie, który nastąpi zapewne za max 15-20 lat. Obecne inwestycje przedłużą tylko agonię trwającą bez mała od ok. 25 lat. Ale mnóstwo tras w katastrofalny stanie wyleci za max 3-4 lata. Warto wspomnieć choćby Mysłowice - Sosnowiec czy całą Rudę Śląską. Powtórka z Gliwic i Wojkowic nas czeka.
2014-07-17 11:01:33 Autor: xxxl
---.limes.com.pl
105 Alfa i Beta w Poznaniu są remontowane w pełnej opcji, i naprawdę fajnie jeżdżą! Śląsk i inne zamawiają "obcięty" remont.
2014-07-17 11:40:21 Autor: Eurotram
---.opera-mini.net
@xxxl: HF04AC to macie KILKA sztuk,reszta jest "niepełna". Co więcej,wtedy szły po bańce za wagon. A teraz?
2014-07-17 12:32:23 Autor: Ondrej
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Teraz wykonawca się rozbisurmanił, jak widać w przetargu na reanimacje gdańskich poniemieckich trupów. Konkurencja umarła, to może żądać ile chce.
2014-07-17 12:52:16 Autor: Piotr13
---.internetdsl.tpnet.pl
Właśnie dobrze że zdecydowali się na częściowo niskie. Moderusy są bardzo fajne, w członach wysokich jest przestronne i wygodnie urządzone wnętrze z rzędami siedzeń przodem i duża przestrzeń do stania. A niepełnosprawnym starczy środek. Chore to jest brnięcie w 100% niskie, nie dość że są drogie to mało wygodne - mamy potem takie cuda jak 2 siedzenia na człon i to tyłem. Rozumiem że teraz wymaga się przystosowania dla inwalidów ale też bez przesady z tym, tramwaje są też dla 99% pozostałych pełnosprawnych pasazerów,
2014-07-17 12:53:39 Autor: vvde
---.devs.futuro.pl
Szkoda, że FPS Puma nie będzie - byłoby 100% niskiej podłogi i o niebo lepszy wygląd - Beta wygląda jak "karton-moderna" 105Na. No i to pozwoliłoby rozruszać FPS pod kątem tramwajów (odnowienie referencji i to na "własne nazwisko"). Szkoda bo Modertrans to taki sam upiorek jak Protram i prędzej upadnie niż się będzie rozwijać. A propos Protramu - osobiście uważam, że ich modernizacje i tramwaje są o niebo bardziej udane niż projekty Modertransu i szkoda że wrocławianie upadli/upadają
2014-07-18 12:13:26 Autor: tramwaje
---.eaw.com.pl
Cegielski i tramwaje , fakt to nieporozumienie , ale Modertrans to co kaman tym wszystkich internetowym "fachmanom " ?