Pierwszy z pięciu tramwajów, zamówionych dla tureckiego miasta Samsun w chińskiej fabryce taboru CNR Changchun Railway Vehicles dotarł do Turcji drogą powietrzną. Producent zdecydował się na wynajem ukraińskiego samolotu, na pokładzie którego przewieziono pojazd.
W ramach opiewającego na na 7,5 mln euro kontraktu chiński producent taboru zobowiązał się dostarczyć pięć tramwajów dla miasta Samsun. Kontrakt podpisano w grudniu 2012 roku. Zamówienie zakładało dostawę pierwszego z pięciu pojazdów do grudnia 2013 roku. Ostatni ma dotrzeć do zamawiającego w lutym przyszłego roku.
Mimo że drożej, to szybciej
Wszystkie spośród zamówionych tramwajów miały być przetransportowane drogą morską, jednak dostawca obawiał się ewentualnych opóźnień. Mogły one być spowodowane cyklonem, który utworzył się w rejonie Filipin na początku listopada. Dlatego też producent zdecydował się przetransportować pierwszy pojazd w znacznie droższy, ale i szybszy sposób. Tramwaj został przewieziony na pokładzie samolotu produkcji radzieckiej An-225 Mrija, który pierwotnie został zaprojektowany do transportu promu kosmicznego Buran. Samolot lata od 2001 w barwach ukraińskiego przewoźnika cargo - Antonov Airlines. Jest to największy obecnie eksploatowany samolot.
Nowe tramwaje na nowej linii
Zamówione tramwaje to pierwsze pojazdy chińskiego producenta, które w 100 procentach są niskopodłogowe. Czteroczłonowe pojazdy zbudowane z aluminiom mają 42 m długości oraz 3,5 m szerokości. Każdy tramwaj waży 60 ton. Maksymalna prędkość tramwaju to 70 km/h. Tramwaje pomieszczą o 25 procent więcej pasażerów w stosunku do długich na 32 metry pojazdów Sirio firmy AnsaldoBreda, które miasto zakupiło do obsługi otwartej w 2010 roku siedemnastokilometrowej linii tramwajowej.