Partnerzy serwisu:

Tramwaj w Edynburgu już jest

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IRJ/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Tramwaj w Edynburgu już jest
Blisko sześć lat upłynęło od wbicia pierwszej łopaty do uroczystego otwarcia pierwszej linii tramwajowej w Edynburgu. Linią o długości 13,5 km, z szesnastoma przystankami, mieszkańcy miasta mogą dojechać ze ścisłego centrum miasta do dzielnicy Haymarket, stadionu Murrayfield oraz na lotnisko. Czy jednak linia będzie rozbudowywana - na razie nie wiadomo.

Pomysłodawcy budowy linii tramwajowej w Edynburgu od samego początku mieli pod górkę. Projekt spotkał się z dużą krytyką - także społeczną - m. in. ze względu na wysokie koszty budowy linii. Dyskusje nad istotą budowy linii były głównym powodem opóźnienia realizacji inwestycji o około trzy lata. W trakcie realizacji inwestycji zdecydowano się także na zmianę koncepcji przebiegu linii - nie zbudowano odcinka torów z dzielnicy Leith do York Place.

Nawet pomimo finansowych cięć w realizacji projektu, wartość inwestycji wzrosła z szacowanych w 2003 roku 375 mln funtów do 521 mln funtów w roku 2008. Założenia zrewidowano jednak w roku 2011, kiedy to okazało się, że budżet inwestycji opiewa na 776 mln funtów. Do tego dochodzą jednak jeszcze odsetki 30-letniego kredytu zaciągniętego na budowę linii, a zatem można spodziewać się, że koszt budowy linii tramwajowej w Edynburgu to około miliarda funtów.

Linię obsługują tramwaje Urbos, dostarczone przez hiszpańskiego producenta taboru - firmę CAF. Zamówiono ich łącznie 27, jednak przy linii o skróconym przebiegu w zupełności wystarczyłoby ich 17.

Wcześniej mówiło się o rozbudowie systemu. Póki co nie ma jednak żadnego planu, który jasno mówiłby o rozwoju sieci tramwajowej Edynburga. - Byłoby niewłaściwe, gdybyśmy zaplanowali rozbudowę systemu, zanim zbierzemy półroczne dane dotyczące wydajności zbudowanej linii - zaznaczyła odpowiedzialna z ramienia miejskich władz za transport w Edynburgu Lesley Hinds. - Zarządziłam sporządzenie raportu, który ma zostać zaprezentowany władzom miasta przed końcem roku 2014. Wówczas będziemy dyskutować nad przyszłością sieci - dodała.

Tak naprawdę zbudowana linia tramwajowa nie jest pierwszą w Edynburgu. Tramwaje po raz pierwszy pojawiły się na ulicach miasta na początku lat siedemdziesiątych XIX w. System został ostatecznie zlikwidowany w roku 1956, kiedy to pasażerów zaczęły wozić już tylko autobusy.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5