Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Tramwaj w Bergen ma cztery lata

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-08-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Tramwaj w Bergen ma cztery lata
Sieć tramwajowa w Bergen została zlikwidowana w 1965 r. Decyzja miała być ostateczna, ale jak się okazało, 35 lat wystarczyło, by klimat dla tramwajów zmienił się zupełnie.

W 2001 r. powstało biuro projektu budowy nowej sieci tramwajowej, nazywanej Koleją Miejską (Bybanen). Plan zakłada budowę trzech łączących się w centrum miasta tras obsługiwanych przez trzy linie, z możliwą rozbudową. Ważnym aspektem jest finansowanie budowy, oparte o system płatnego wjazdu do centrum. Bergen zaczęło pobierać od kierowców myto jako jedno z pierwszych miast na świecie, w latach 80. Aż 50% pieniędzy z opłat przeznaczane jest na rozwój transportu zbiorowego. Pozostałe pieniądze zasilają inwestycje drogowe. Norwegowie sprzeciwiają się za to pobieraniu pieniędzy od deweloperów, inwestujących w okolicach budowanej linii tramwajowej – co więcej, spółka Bergen Bybanen, obsługująca sieć aktywnie z nimi współpracuje, przekazując niezbędne informacje czy wysokiej jakości zdjęcia (ma ich w bazie kilka tysięcy!) do zamieszczania w folderach reklamowych. Bierze się to z chęci wykorzystania linii tramwajowej jako impulsu do rozwoju miasta w pożądanych kierunkach, a nie inwestycji o czysto ekonomicznej stopie zwrotu. Sieć została zaplanowana tak, by połowa mieszkań i 80% miejsc pracy w Bergen znajdowało się w promieniu 600 m od przystanków. Spowoduje to naturalne dążenie do dogęszczania osiedli położonych przy trasie tramwaju, co może spowolnić suburbanizację i obniżyć koszty transportu w ujęciu ogólnym. To bezpośrednio przełoży się na jakość życia mieszkańców. Otwarcie pierwszego, dziesięciokilometrowego odcinka nowej sieci nastąpiło w czerwcu 2010 r. Pierwszy etap ma 15 przystanków, drugi, oddany do użytku w zeszłym roku, pięć przystanków i 3,6 km długości. Całość prowadzi z centrum miasta do punktu przesiadkowego przy galerii handlowej Lagunen Storsenter. Torowisko wykonała polska firma Torpol.

Przystanki Bergen Bybanen są wyposażone w wiaty, liczne automaty biletowe (na przystanku krańcowym można naliczyć ich sześć) i dynamiczną informację pasażerską. Torowisko jest bardzo zróżnicowane – na części trasy jest wydzielone (tramwaje rozpędzają się tu do 70 km/h), ale częściowo prowadzi też w jezdni, a nawet na deptaku. Na trasie są cztery tunele. Jedyną na razie linię Bybanen obsługuje 19 tramwajów Stadler Variobahn, o większej niż w Polsce szerokości pudła – 2,65 m. To pięcioczłonowe wozy o długości 32 m. Już podczas zamówienia przewidziano możliwość wydłużenia tramwajów o dwa człony (do 42 m) i kupna kolejnych wozów w miarę rozwoju sieci. Podstawowe zamówienie obejmowało 12 wagonów, opcje – 28 kolejnych (zamówiono już 16 z nich). Wnętrze tramwajów utrzymane jest w stonowanych, szarych kolorach z elementami ciemnopomarańczowymi, charakterystycznymi dla projektu. Ten sam odcień można zobaczyć na przystankach, co bardzo sprzyja jednolitości wizualnej systemu. Spójny, czytelny i estetyczny design systemu był zresztą wielokrotnie nagradzany w norweskich konkursach architektonicznych.

Co dalej?

Rozpoczęty już trzeci etap inwestycji przedłuży linię tramwajową do lotniska. Powstanie 7 km torowiska i sześć tuneli. Dodatkowo wybudowana zostanie nowa zajezdnia, która pomieści do 40 tramwajów o długości 42 m. Dotychczasowa zajezdnia położona w połowie istniejącej trasy zostanie prawdopodobnie zlikwidowana – nie ma w niej miejsca na 42–metrowe wozy. Alternatywą jest próba jej przebudowy w taki sposób, by umożliwić nocowanie części wagonów. Pozwoliłoby to ograniczyć koszty porannych wyjazdów taboru na trasę. To ważne o tyle, że w kolejnym etapie trasa ma zostać wydłużona w przeciwnym kierunku od śródmieścia, czyli na północ. Ma przebiegać przez historyczne centrum miasta do dzielnicy Asane. Trwa dyskusja na temat poprowadzenia linii – problemem jest wpisany na listę UNESCO historyczny port. Politycy i mieszkańcy spierają się o to, czy poprowadzenie tramwaju nie wpłynie negatywnie np. na jego wygląd. Lobby drogowe zabiega o poprowadzenie tramwaju w tunelu. Taki rozwiązanie nie zmieni charakteru krajobrazowego starówki (i nie utrudni ruchu samochodów), jednak siłą rzeczy zmniejszyłoby ono dostępność przystanków. Na czwarty etap budowy sieci Bergen może wydać 1-1,4 mld euro. W fazie planowania są kolejne dwa etapy rozbudowy, prowadzące poza miasto. Wyzwaniem będzie tu pokonanie fiordu. Dyskusję – tu kłaniają się po raz kolejny norweskie konsultacje społeczne – wywołuje to, czy budowa nowego mostu drogowego powinna od razu uwzględniać potrzeby przyszłej rozbudowy sieci tramwajowej. Bierze się to również stąd, że mieszkańcy lubią swoją „kolejkę” – by się o tym przekonać, wystarczy chwila rozmowy z pasażerami. – To jest świetne rozwiązanie. Wygodne, komfortowe i punktualne. Moi znajomi tak lubią tramwaj, że wynajęli go do przewozu gości na swoje wesele – zachwalali nam mieszkańcy Bergen.

 
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5