Partnerzy serwisu:
Biznes

Track Tec stawia na eksport

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
13-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Track Tec stawia na eksport
fot. Track tec
– Na sytuację producentów wyrobów na potrzeby inwestycji kolejowych mocno wpływa zbyt długo trwający zastój w podpisywaniu kolejnych umów na ich realizację. To spowodowało duży spadek zamówień na rynek krajowy. Track Tec ma tę cechę, że systematycznie rozwija eksport wyrobów. W przypadku rozjazdów stanowił on ok. 30% przychodów, ale po 8 miesiącach bieżącego roku zwiększył się do 42% i w dużej części kierowany jest do krajów poza Europą – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec S.A.

Rynek Kolejowy: Jak, w opinii producenta wyrobów, przedstawia się obecna sytuacja w zakresie inwestycji kolejowych?

Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec: Wyhamowanie w ostatnich 2 latach inwestycji kolejowych w Polsce, a konkretniej mała ilość ogłaszanych przetargów i jeszcze mniejsza podpisywanych umów szczególnie dotknęły producentów wyrobów dla kolei. Ci bowiem podpisują umowy sprzedaży swoich produktów najczęściej krótko po zawarciu umów przez wykonawców robót i PKP PLK.

W kilku ostatnich latach wydatki PLK na inwestycje kolejowe oscylowały w okolicach 9 mld zł rocznie. W 2021 wyniosły 8,7 mld zł a w 2022 roku 9,3 mld zł. W efekcie, z perspektywy 2014-2020 pozostało jeszcze do wydania 25 mld zł. W uchwale Rady Ministrów (RM) z 16 sierpnia 2023 r. rozłożono te wydatki na lata 2023-2025. Tak więc nałożą się one na te z perspektywy 2021-2027 i na KPO w latach 2023-2026.

Co to oznacza dla firm z branży?

Dla przedsiębiorców, z szeroko rozumianej branży kolejowej, Uchwała RM nr 144/2023 ma niezwykle istotne znaczenie z uwagi na wskazane w niej duże zwiększenie wydatków na inwestycje kolejowe a to powoduje wzrost zapotrzebowania na wyroby dla ich realizacji. Po wspomnianych dotychczasowych ok. 9 mld zł wydatków rocznie w 2023 r. mają one wynieść 18,8 mld zł a w dwóch kolejnych latach 20,6 i 17,8 mld zł. Nawet uwzględniając konsekwencje inflacji taki wzrost wydatków jest poważny.

Jest jeszcze CPK.

Tak, gdyż KPK nie zawiera wydatków CPK na infrastrukturę kolejową, w większości na budowę nowych linii. Określa je Uchwała RM nr 92/2022, w wysokości 55,8 mld zł do końca 2029 roku. Tak więc na 6 lat przypadałoby prawie 10 mld zł rocznie. Taką wielkość należałoby dodać do wydatków z KPK, uzupełniając jeszcze o Kolej+ oraz Program Utrzymaniowy i w efekcie zbliżalibyśmy się do niewyobrażalnych wydatków prawie 40 mld zł rocznie na inwestycje kolejowe w Polsce.

Co więc powinniśmy zrobić?

Mając przed sobą tak „świetlaną” przyszłość, inwestorzy i wykonawcy robót powinni już teraz zadbać o potencjał produkcyjny i wykonawczy, dający gwarancję realizacji inwestycji. Rzeczywistość kolejowa ma jednak swoją ciągłość i najczęściej występowały rozbieżności między wielkościami z dokumentów, nawet rangi uchwał RM, a tymi faktycznymi. Jednak obecna sytuacja jest o tyle odmienna, że poprzednio mieliśmy różnice w wydatkach, planowanych do rzeczywistych, rzędu kilku miliardów złotych rocznie a teraz wchodzimy w inną skalę.

Przejdźmy więc do sytuacji producentów. Jak Track Tec radzi sobie w obecnej sytuacji rynkowej?

Na sytuację producentów wyrobów na potrzeby inwestycji kolejowych mocno wpływa zbyt długo trwający zastój w podpisywaniu kolejnych umów na ich realizację. To spowodowało duży spadek zamówień na rynek krajowy. Track Tec ma tę cechę, że systematycznie rozwija eksport wyrobów. W przypadku rozjazdów stanowił on ok. 30% przychodów, ale po 8 miesiącach bieżącego roku zwiększył się do 42% i w dużej części kierowany jest do krajów poza Europą.

W podkładach kolejowych dotychczas dominowała sprzedaż na rynek krajowy. Dostawy na dłuższe odległości ograniczały koszty logistyki. Podjęliśmy jednak szereg działań i nasza aktywność przyniosła konkretne rezultaty. W ciągu 8 miesięcy bieżącego roku wysłaliśmy na eksport ponad połowę produkcji podkładów, przekraczając 60% przychodów z eksportu produkcji betonowej. Obecnie jesteśmy na etapie negocjowania kolejnych kontraktów.

A co, gdy mocno ruszą krajowe inwestycje?

Wszyscy życzymy sobie tego i z niecierpliwością czekamy na zamówienia krajowe. W zależności od ich wielkości podejmiemy konkretne działania w obszarze organizacji produkcji. Jednak musimy mieć na uwadze dotychczasowe doświadczenia i brak konsekwencji w wydatkowaniu pieniędzy na inwestycje kolejowe w naszym kraju, w wielkościach wcześniej zaplanowanych, stąd nie zrezygnujemy z rozwijania eksportu.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Track Tec podsumowuje rok 2023

Biznes

Track Tec podsumowuje rok 2023

simetra 07 listopada 2023

Grupa Track Tec z sukcesami na targach Trako 2023

Infrastruktura

Grupa Track Tec z sukcesami na targach Trako 2023

inf. pras Track Tec 20 września 2023

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Zobacz również:

Track Tec podsumowuje rok 2023

Biznes

Track Tec podsumowuje rok 2023

simetra 07 listopada 2023

Grupa Track Tec z sukcesami na targach Trako 2023

Infrastruktura

Grupa Track Tec z sukcesami na targach Trako 2023

inf. pras Track Tec 20 września 2023

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5