Partnerzy serwisu:
Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
07-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu
Fot. Track Tec
– Modernizacja i rozbudowa infrastruktury kolejowej to inwestycje w przyszłą kondycję polskiej gospodarki. Zbliża się czas, w którym jej konkurencyjność zależna będzie od zdolności do sprostania wymaganiom dotyczącym korzystania z ekologicznego transportu towarów – powiedział podczas konferencji EEC Trends wiceprezes zarządu Track Tec SA Krzysztof Niemiec. Jak dodał, opóźnienia w uruchamianiu przeznaczonych dla Polski funduszy unijnych i brak pomostowego finansowania ze środków krajowych spowodują poważną kumulację planowanych na najbliższe lata inwestycji kolejowych.

Pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie wywarły znaczący wpływ na międzynarodową logistykę. Wielu producentów i dystrybutorów postanowiło skrócić łańcuchy dostaw, a przenoszenie produkcji bliżej miejsc zbytu może być procesem trwałym. W ocenie wiceprezesa Track Tec tworzy to szansę dla Polski oraz innych państw Europy Środkowej. – Warunkiem lokowania u nas nowych zakładów jest jednak sprawna, „zielona” logistyka. Już dziś pierwsi zagraniczni kontrahenci, budując swoje łańcuchy dostaw, wymagają od polskich producentów „certyfikatów klimatycznych” – poinformował Niemiec.

Sprawna kolej – racja stanu

Kolej jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu. Jednym z kolejnych czynników działających na jej korzyść będzie objęcie transportu drogowego systemem uprawnień do emisji gazów, które nastąpi zapewne w 2027 r. – Polska gospodarka, oparta na transporcie drogowym, przeżyje wtedy wstrząs. Gdyby powtórzyła się sytuacja znana z wprowadzenia uprawnień w energetyce, to spodziewać się można wzrostu cen w drogowym transporcie towarów nawet o kilkadziesiąt procent. Już więc teraz trzeba tworzyć alternatywę kolejową dla dróg, by ten przyszły szok złagodzić – przekonywał przedstawiciel Track Tec.

Spór z UE – stracone lata

Stabilne, zgodne z wielkościami wydatków, określonymi w KPK, publiczne inwestycje w infrastrukturę kolejową mogłyby być istotnym kołem zamachowym gospodarki kraju a także powinny budować siłę krajowych firm zaangażowanych w ich realizację. Mamy z tym jednak problem. Z różnych przyczyn, w tym będących efektem sporów z Unią, z nowych pieniędzy na inwestycje kolejowe nie korzystamy.

W praktyce realizowane są inwestycje z perspektywy 2014-2020. W efekcie straciliśmy już ponad 2 lata, w których przetargi i umowy na realizację inwestycji zostały drastycznie ograniczone – wypunktował mówca.

Plany sobie a życie sobie…

– Producenci i wykonawcy robót przygotowali się na znacznie większe wydatki na inwestycje kolejowe, niż w rzeczywistości miały i mają miejsce w kolejnych latach – rozwinął swoją myśl Niemiec. Z przedstawionego przez niego wykresu wynika znaczna różnica między zaplanowanymi na unijną perspektywę 2014-2020 wielkościami inwestycji kolejowych a zrealizowanymi. W efekcie znaczną część wydatków przesunięto na lata 2022-2024, czyli na okres, gdy powinny ruszyć inwestycje z III perspektywy.



Kolejowe przyspieszenie

Konsekwencje łatwo przewidzieć. W najbliższych latach nałożą się na siebie inwestycje z programów CPK, Kolej Plus, KPO, to jest ze źródeł, które nie występowały w II perspektywie. Do tego dojdą standardowe z FEnIKS i CEF 2021-27 oraz niedokończone przedsięwzięcia z perspektywy 2014-20. – Tylko te trzy pierwsze dają roczne wydatki, w latach 2023-2029, średnio po 19,6 mld zł rocznie i to jeśli będziemy wydawać je równomiernie. Dodając pozostałe – przekraczamy 30 mld rocznie na inwestycje kolejowe – wyliczył wiceprezes Track Tec. – Na jakie wielkości mają więc przygotować się producenci i wykonawcy, skoro dotychczasowy najlepszy wynik to 9,1 mld? Czy taka, wieloletnia, górka inwestycyjna, która pojawi się w kolejnych latach, będzie w ogóle możliwa do przejścia? – pytał.




Co więc robić?

– Od zaraz wykorzystujmy maksymalnie potencjał krajowych producentów wyrobów dla infrastruktury kolejowej i wykonawców robót. Nie stać już nas na stratę choćby miesiąca – podsumowuje Niemiec. Zaangażowanie środków na prefinansowanie inwestycji kolejowych jest pilną koniecznością, dającą możliwość inwestorowi, PKP PLK, zawierania nowych umów.

– Skierujmy energię na konkretne, efektywne działania dla możliwie szybkiej poprawy sytuacji w miejsce tych niezwiększających potencjału na rynku, jak przejęcie Trakcji przez PLK czy Torpolu przez CPK. Dajmy szansę biznesowi na lokowanie kolejnych zakładów w Polsce, zapewniając możliwość budowania zielonych łańcuchów dostaw – a do tego konieczna jest niezawodna, o wysokich parametrach infrastruktura kolejowa – skonkludował wiceprezes Track Tec.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Track Tec: Nieuchronna kumulacja inwestycji kolejowych

Biznes

Track Tec: Nieuchronna kumulacja inwestycji kolejowych

Łukasz Malinowski/ Roman Czubiński 09 września 2020

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Track Tec: Nieuchronna kumulacja inwestycji kolejowych

Biznes

Track Tec: Nieuchronna kumulacja inwestycji kolejowych

Łukasz Malinowski/ Roman Czubiński 09 września 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5