We wrześniu na Węglówce skończy się przebudowa na odcinku Kłobuck – Miedźno – informuje PKP PLK. Odnowa toru, mostu i wiaduktów usprawni przejazd pociągów, które przyśpieszą do 120 km/h. Poprawi się bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo–drogowych.
Na Węglówce, na odcinku Kłobuck – Miedźno roboty objęły wymianę i wzmocnienie toru. Wykonano również regulację sieci trakcyjnej. Nowe urządzenia sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego zamontowano na stacjach oraz na szlaku pomiędzy tymi stacjami. Sprawny przejazd pociągów w okresie zimowym zapewnią nowe urządzenia elektrycznego ogrzewania, w jakie zostały wyposażone wszystkie rozjazdy. Powstała nowa linia zasilania. Przebudowano 4 przejazdy kolejowo–drogowe, a poprawa jezdni ułatwi przejazd kierowcom.
W ruchu towarowym szczególnie istotny jest płynny przejazd pociągów, m.in. przez obiekty inżynieryjne. W ramach zadania przeprowadzono roboty na 7 obiektach (5 przepustów oraz most i wiadukt). Teraz są przystosowane do większej prędkości pociągów. Wartość umowy wynosi 23,4 mln zł netto.
Wykonawcą jest firma Torpol.
Front robót na Magistrali WęglowejZadanie „Wykonanie rewitalizacji toru nr 2 linii kolejowej nr 131 na szlaku Kłobuck – Miedźno” prowadzone jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Bytom – Zduńska Wola Karsznice”. Realizacja przewidziana jest do 2018 roku. Wartość przedsięwzięcia to ok. 84 mln zł. Poza odcinkiem Kłobuck – Miedźno w realizacji jest przebudowa wiaduktu nad ul. Częstochowską w Tarnowskich Górach. Wyeksploatowana konstrukcja zostanie wymieniona na żelbetową. Obiekt stanowił tzw. wąskie gardło dla ruchu kolejowego – z ograniczeniami prędkości do 20 km/h. Roboty rozpoczęto w czerwcu. Umowa ma zostać zrealizowana do końca 2018 r. Jej wartość to 8,6 mln zł netto.
Rewitalizowany jest tor nr 1 na odcinku Bytom Północ – Radzionków (dł. ok. 4 km) i tor nr 2 na odcinku Chorzew Siemkowice – Chociw Łaski (ok. 21 km). Roboty, które rozpoczęto w czerwcu, potrwają do końca 20218 r. Ich wartość to 52 mln zł. Zakładany efekt to możliwość prowadzenia pociągów z prędkością 120 km/h – informuje PLK. W tym roku PLK ogłaszała natomiast przetargi na
północy odcinek "Węglówki" z Tczewa do Bydgoszczy.
Kolejarze pamiętają bohaterów września 1939 r.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zwiększają obecnie możliwości Węglówki. Kończymy prace na odcinku Kłobuck – Miedźno. Pamiętamy także o historii tej linii – znaczeniu jakie miała w gospodarce oraz o bohaterskich walkach z września 1939 r. Kolejarze złożyli dziś kwiaty pod pomnikiem w Mokrej upamiętniającym bohaterską obronę kraju – mówi Andrzej Kudła, zastępca dyrektora Regionu Śląskiego PKP Polskich Linii Kolejowych.
W okolicach tej miejscowości doszło do jednego z pierwszych starć zbrojnych Wojska Polskiego podczas II wojny światowej. Miejsce to ma ścisły związek z koleją. W toczonych walkach główną linię obronną wojsk polskich stanowił nasyp kolejowy na odcinku Kłobuck – Miedźno. Jednym z newralgicznych, bronionych punktów był wiadukt kolejowy w Mokrej. Ponadto, wparcie ogniowe na odcinku Kłobuck – Miedźno zapewnił żołnierzom Wołyńskiej Brygady Kawalerii pociąg pancerny Śmiały. Wspomnianą akcję upamiętnia głaz z napisem pod wiaduktem kolejowym w Mokrej.