NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Projekt CPK zakłada przebudowę niewielkiego fragmentu linii 25 pod Opocznem

| Kasper Fiszer 20.01.2023 3,7k

Projekt CPK zakłada przebudowę niewielkiego fragmentu linii 25 pod Opocznem
Fot. Adam Piotr Zajac
Modernizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica w ramach kolejowego komponentu CPK ma objąć tylko krótki odcinek w okolicach Opoczna. Przebudowa tego ważnego ciągu międzywojewódzkiego na styku Łódzkiego i Świętokrzyskiego oprze się więc o inne źródła finansowania. Samorządy regionalne ubiegają się o środki z rządowego programu Kolej Plus.
Na różnych etapach przygotowania koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego rozważano różne scenariusze wykorzystania istniejącej linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica w ramach układu tzw. szprych. Wychodzące promieniście z CPK trasy miały komunikować przyszły port lotniczy z w zasadzie każdą częścią kraju. Ich rolą ma być też stworzenie szkieletu komunikacji kolejowej w relacjach dalekobieżnych.

Na bazie planów włączenia w sieć połączeń CPK odcinka od skrzyżowania z Centralną Magistralą Kolejową do Skarżyska-Kamiennej Ministerstwo Infrastruktury przygotowało też zarys możliwości wprowadzenia nowości do siatki połączeń dotowanych z budżetu centralnego. Pociągi miały łączyć z portem lotniczym, a także z Warszawą m.in. Kielce czy miejscowości położone w południowo-wschodniej części kraju. Plany te miały jednak charakter bardzo dalekosiężnych.

Obecnie wydaje się jednak, że odcinek przewidziany do modernizacji w ramach kolejowego komponentu CPK będzie stosunkowo krótki. – Dla linii kolejowej nr 25 zakładamy prace jedynie na odcinku Centralna Magistrala Kolejowa – Opoczno – Wąsosz Konecki – informuje nas Zespół Prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Odcinek ten ma ok. 30 km długości.

Remont pozostałej części trasy, który uwzględni m.in. elektryfikację odcinka z Tomaszowa do Skarżyska, będzie więc musiał odbyć się z wykorzystaniem innych źródeł finansowania. Samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego planują wspólnie przeprowadzić prace, wykorzystując m.in. środki z programu krajowego Kolej Plus. Inwestycja ma szanse zakończyć się do 2030 r.

Do 2021 r. trasa z Tomaszowa do Skarżyska pozostawała nieczynna w ruchu pasażerskim. Przed wznowieniem przewozów PKP PLK przeprowadziły tam pewne prace infrastrukturalne, objęły one jednak przede wszystkim niewykorzystywane od ponad dekady perony i krótkie odcinki toru bezpośrednio przy przystankach. Później podobne roboty przeprowadzono zaś w rejonie nowego przystanku Tomaszówek.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5