NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

TLK Ustronie, czyli nocny warszawski „ekspres”. Bez zatrzymania w centrum stolicy

| Michał Szymajda 01.05.2021 136

TLK Ustronie, czyli nocny warszawski „ekspres”. Bez zatrzymania w centrum stolicy
Pociąg TLK Ustronie przejeżdża bez zatrzymania przez Warszawę Śródmieściefot. M. Szymajda
Miłośnicy kolei i niestandardowych przeżyć mają niezwykłą okazję, by z Warszawy Zachodniej dojechać do Warszawy Wschodniej w iście ekspresowym tempie. Nocny TLK Ustronie łączy dwie ważne stołeczne stacje bez zatrzymania na Dworcu Centralnym.
TLK Ustronie, w relacji Kraków Główny – Kołobrzeg, do Warszawy Zachodniej dojeżdża o 2 w nocy. Po dziesięciu minutach postoju, odjeżdża z podmiejskiego peronu i szybko nabiera prędkości. Do Warszawy Wschodniej nie zatrzymuje się nigdzie po drodze, mijając „na biegu” stację Warszawa Śródmieście. Dociera tam już po 10 minutach, jest więc prawdopodobnie najszybszym nocnym środkiem transportu pomiędzy dwoma częściami stolicy.

To wyjątkowa sytuacja związana z pracami remontowymi, jakie prowadzone są nocą na warszawskiej dalekobieżnej linii średnicowej i w obrębie stacji Warszawa Zachodnia. W nocy pociąg nie może przejechać po torach dalekobieżnych, nie może więc też zatrzymać się w peronach Warszawy Centralnej. Dlaczego nie zatrzymuje się na leżącej w sąsiedztwie stacji Warszawa Śródmieście? Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK zapewnia, że teoretycznie jest taka możliwość.

– Jest techniczna możliwość zatrzymywania pociągów na przystanku Warszawa Śródmieście. Jednak przy składach dłuższych niż peron, przewoźnik decyduje, czy ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów, pociąg będzie miał postój. W przypadku pociągu TLK Ustronie decyzję o postoju podejmuje przewoźnik – napisał przedstawiciel zarządcy kolejowej infrastruktury. Więcej światła na brak zatrzymania w Śródmieściu podaje PKP Intercity.

– Ze względu na układ peronów na stacji Warszawa Śródmieście (wyjście obustronne), utrudnioną odprawę składu przez drużynę konduktorską w takim układzie peronów oraz duże prawdopodobieństwo wykonywania wzmocnień dodatkowymi wagonami, pociąg TLK Ustronie będzie przejeżdżał po układzie podmiejskim bez zatrzymania na stacji Śródmieście. Ponadto od wakacyjnej korekty rozkładu jazdy zakładane jest znaczne wydłużenie tego składu (do 11 wagonów), co powodowałoby zatrzymanie 4 wagonów poza krawędzią peronową (wówczas jednak pociąg ma już kursować przez stację Warszawa Centralna, gdzie ma się zatrzymywać - dop. red.). Klasyczne składy wagonowe, a szczególnie w zestawieniu przekraczającym długość krawędzi/tunelu na przystanku Warszawa Śródmieście, mogłyby stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa podróżnych podczas wsiadania/wysiadania/odjazdu pociągu z krawędzi peronowej. W trosce o bezpieczeństwo oraz komfort (odpowiednia podaż miejsc) pasażerów PKP Intercity założyło postoje na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia – wyczerpująco wyjaśniła Katarzyna Grzduk, rzeczniczka PKP Intercity.

Możliwość „ekspresowej” nocnej podróży między dwiema warszawskimi stacjami to nie jedyna specyfika TLK Ustronie. Jadąc z Kołobrzegu do Krakowa, w relacji powrotnej, pociąg ten przez Warszawę jedzie zupełnie inną trasą. Dojeżdża on do stacji Warszawa Wschodnia, gdzie zmienia kierunek jazdy i przez Pilawę, Dęblin i Radom kontynuuje jazdę w kierunku Krakowa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5