NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Szybko rosnące przewozy intermodalne szansą dla kolei i gospodarki w Polsce

| inf. pras. 13.03.2019 2k

Szybko rosnące przewozy intermodalne szansą dla kolei i gospodarki w Polsce
Fot. Mateusz Madej, SM42.pl
Opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego wyniki przewozów intermodalnych w Polsce pokazują dalszy dynamiczny wzrost tego segmentu rynku kolejowego. Komentuje je Dariusz Czerniak, dyrektor sprzedaży w spółce Wagony Świdnica.
Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że jeszcze w 2010 r. udział intermodalu w masie przewożonych ładunków wynosił 1,9%, a na koniec 2017 r. wskaźnik ten osiągnął poziom już 6,1%. Jeśli chodzi o pracę przewozową, to w 2010 r. udział intermodalu w przewozach ogółem wynosił 3,8%, a na koniec 2017 r. wzrósł do 9,9%. Z opublikowanych dzisiaj danych wynika, że w ubiegłym roku wynik ten wyniósł już 10,3%.
Dynamiczny wzrost przewozów intermodalnych na polskim rynku w ostatnich latach to przede wszystkim efekt dwóch czynników:
  • wzrostu wymiany handlowej między Europą a Chinami
  • dynamicznego rozwoju polskiej gospodarki
Ze względu na aktualną politykę transportową Unii Europejskiej, która promuje transport przyjazny dla środowiska, przewoźnicy kolejowi mogą korzystać z dofinansowania z unijnych środków m.in. na zakup wagonów platform. Centrum Unijnych Projektów Transportowych w 2018 roku rozdysponowało 1,3 mld zł unijnych dotacji na inwestycje w rozbudowę 12 terminali oraz zakup ponad 3,4 tys. wagonów platform, służących do transportu intermodalnego, a kolejnej rundy finansowania można spodziewać się w tym roku.
 
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych UTK
Komentarz Greenbrier Wagony Świdnica do rosnących wyników przewozów intermodalnych
Rosnący udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym to efekt dynamicznie rosnącej wymiany handlowej pomiędzy Chinami oraz Europą oraz polityki Unii Europejskiej, która preferuje kolejowe korytarze transportowe kosztem drogowych i zmierza do rozwoju środków transportu o mniejszym wpływie na środowisko. Polska ze względu na strategiczne położenie na przecięciu kilku lądowych korytarzy łączących Państwo Środka z obszarem UE ma wszelkie predyspozycje, aby stać się największym intermodalnym hubem w regionie, co powinno iść w parze z rozwojem własnej infrastruktury, a w efekcie końcowym całej krajowej gospodarki. Już teraz widzimy wzmożone zainteresowanie platformami intermodalnymi i przewidujemy, że w kolejnych latach popyt na nie będzie systematycznie wzrastał. Finansowanie tego typu projektów w Polsce ze środków unijnych będzie miało istotne znaczenie dla rozwoju krajowego rynku intermodalnego.
Dariusz Czerniak, dyrektor sprzedaży w spółce Wagony Świdnica
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5