Opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego wyniki przewozów intermodalnych w Polsce pokazują dalszy dynamiczny wzrost tego segmentu rynku kolejowego. Komentuje je Dariusz Czerniak, dyrektor sprzedaży w spółce Wagony Świdnica.
Z
danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że jeszcze w 2010 r. udział intermodalu w masie przewożonych ładunków wynosił 1,9%, a na koniec 2017 r. wskaźnik ten osiągnął poziom już 6,1%. Jeśli chodzi o pracę przewozową, to w 2010 r. udział intermodalu w przewozach ogółem wynosił 3,8%, a na koniec 2017 r. wzrósł do 9,9%. Z opublikowanych dzisiaj danych wynika, że w ubiegłym roku wynik ten wyniósł już 10,3%.
Dynamiczny wzrost przewozów intermodalnych na polskim rynku w ostatnich latach to przede wszystkim efekt dwóch czynników:
- wzrostu wymiany handlowej między Europą a Chinami
- dynamicznego rozwoju polskiej gospodarki
Ze względu na aktualną politykę transportową Unii Europejskiej, która promuje transport przyjazny dla środowiska, przewoźnicy kolejowi mogą korzystać z dofinansowania z unijnych środków m.in. na zakup wagonów platform. Centrum Unijnych Projektów Transportowych w 2018 roku rozdysponowało 1,3 mld zł unijnych dotacji na inwestycje w rozbudowę 12 terminali oraz zakup ponad 3,4 tys. wagonów platform, służących do transportu intermodalnego, a kolejnej rundy finansowania można spodziewać się w tym roku.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych UTK
Komentarz Greenbrier Wagony Świdnica do rosnących wyników przewozów intermodalnych
Rosnący udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym to efekt dynamicznie rosnącej wymiany handlowej pomiędzy Chinami oraz Europą oraz polityki Unii Europejskiej, która preferuje kolejowe korytarze transportowe kosztem drogowych i zmierza do rozwoju środków transportu o mniejszym wpływie na środowisko. Polska ze względu na strategiczne położenie na przecięciu kilku lądowych korytarzy łączących Państwo Środka z obszarem UE ma wszelkie predyspozycje, aby stać się największym intermodalnym hubem w regionie, co powinno iść w parze z rozwojem własnej infrastruktury, a w efekcie końcowym całej krajowej gospodarki. Już teraz widzimy wzmożone zainteresowanie platformami intermodalnymi i przewidujemy, że w kolejnych latach popyt na nie będzie systematycznie wzrastał. Finansowanie tego typu projektów w Polsce ze środków unijnych będzie miało istotne znaczenie dla rozwoju krajowego rynku intermodalnego.
Dariusz Czerniak, dyrektor sprzedaży w spółce Wagony Świdnica