Partnerzy serwisu:
Biznes

Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta ruszy od 2027 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Exatel

Data publikacji:
04-07-2023
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta (SKALT) jest inicjatywą samorządową, która ma połączyć transportem szynowym miasta i gminy ulokowane w promieniu około 30 km wokół Zielonej Góry.

Docelowo planowane są 2 linie SKALT, w obrębie istniejących linii kolejowych nr 273, 358 i 370, na których zlokalizowane zostanie łącznie 27 przystanków. Inwestycję podzielono na dwa etapy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, pierwsze regularne połączenia ruszą w 2027 roku. Ze wstępnych szacunków wynika, że koleją aglomeracyjną może dojeżdżać nawet ponad 200 tys. osób, korzystających aktualnie z autobusów lub samochodów prywatnych.

Schemat linii Sulechów – Zielona Góra – Nowa Sól

Kolej aglomeracyjna połączy 8 gmin zamieszkałych przez 240 tys. ludzi

Dwie linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta planowane są na cały Zielonogórsko-Nowosolski Obszar Funkcjonalny (ZNOF). W jego obrębie znajduje się 8 gmin, ulokowanych w promieniu 30 km od Zielonej Góry, zamieszkanych przez ok. 240 tys. mieszkańców. Obie linie będą przebiegały, przez centralnie położoną Zieloną Górę. Z kolei stacje końcowe zlokalizowane zostaną w Sulechowie, Nowej Soli oraz Nowogrodzie Bobrzańskim.

Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta wystartuje w 2027 roku

Projekt SKALT realizowany będzie w dwóch etapach inwestycyjnych. – Na ten moment trwają prace nad szczegółową koncepcją projektu, która zostanie przedstawiona do końca sierpnia br. Zgodnie z planem prace w ramach pierwszego etapu mają zostać zrealizowane do końca 2026 roku – wskazuje Edward Fedko, prezes Lubuskiego Trójmiasta. Inwestycje będą obejmowały, zarówno budowę nowych, jak i modernizację istniejących przystanków oraz wyposażenie ich w dodatkową infrastrukturę ułatwiająco komfort podróżowania. Samorządy wybudują niezbędne ciągi pieszo-jezdne, parkingi, centra przesiadkowe, itp. Centra przesiadkowe połączą kolej aglomeracyjną z innymi rodzajami transportu, zarówno prywatnego, jak i zbiorowego. Dodatkowo rozważa się, wprowadzenie biletu aglomeracyjnego, a także, aby przewozy autobusowe dowoziły pasażerów z miejscowości, do których nie będą docierały pociągi (gmina Zabór), w celu umożliwienia im komfortowej przesiadki.

200 milionów na pierwszy etap kolei aglomeracyjnej

– Pierwszy etap SKALT szacowany jest łącznie na około 200 milionów zł, z czego 50 proc. przewidziano na inwestycje w infrastrukturę kolejową. PKP PLK, na co uzyskano zielone światło od prezesa Ireneusza Merchela, zadeklarowało zapewnienie 15% wkładu własnego na przystanki kolejowe. Reszta zostanie sfinansowana z funduszy unijnych – „Fundusze Europejskie Na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko”. Drugie 50 proc. całego projektu będą stanowiły inwestycje gmin na infrastrukturę około przystankową. Beneficjentem środków zostanie Lubuskie Trójmiasto. Należy też pamiętać, że projektów infrastrukturalnych nie można łączyć z zakupem taboru. Gminy, na których zostaną zlokalizowane przystanki SKALT wybudują dodatkową infrastrukturę, na którą wyłażą 15 proc. wkładu własnego. Parkingi samochodowe, rowerowe, oświetlenie i dojazd, a także niezbędne zaplecze dla postojów taxi – wylicza Krzysztof Kaliszuk, z-ca prezydenta Zielonej Góry.

Pociągi w takcie co 30 minut zatrzymujące się na 27 przystankach

Aktualnie w obrębie linii kolejowych nr 273, 358 i 370, stanowiących rdzeń siatki połączeń, znajduje się 13 stacji. Docelowo przewiduje się ulokowanie 27 przystanków kolejowych. – Już w pierwszym etapie projektu SKALT uruchomione zostaną prawie wszystkie z nich, z wyjątkiem „Zielona Góra Os. Leśny Dwór”, na linii nr 1, przewidywanego na drugi etap. Cały okres inwestycyjny ma trwać około 3 lat. W kolejnym etapie utworzona siatka transportowa zostanie wypełniona rozkładem jazdy pociągów – wskazuje Kazimierz Łatwiński, doradca wojewody lubuskiego ds. infrastruktury drogowo-kolejowej. Projekt przewiduje też powstanie trzech nowych, kolejowo-autobusowych centrów przesiadkowych. Zostaną one stworzone w Zielonej Górze, Sulechowie i Nowogrodzie Bobrzańskim. W Nowej Soli wybudowano je niedawno ze środków RPO.

Linia nr 1 SKALT połączy gminę Sulechów z Zieloną Górą i Nową Solą

W Sulechowie powstaną dwie nowe stacje Sulechów Zachód oraz Sulechów Wschód. Przy istniejącym dworcu w Sulechowie powstanie kolejowo-autobusowe centrum przesiadkowe. – Wyposażymy centrum przesiadkowe w odpowiednią infrastrukturą dojazdową. Na terenie znajdującym się przy istniejącej stacji PKP planujemy budowę placu manewrowego i miejsc postojowych dla autobusów, wraz ze stacją szybkiego ładowania. Dodatkowo powstanie parking dla samochodów osobowych – przewiduje Wojciech Sołtys, burmistrz Sulechowa. Podążając w kierunku Zielonej Góry, pociągi zatrzymają się na nowym przystanku Czerwieńsk Wschód. W samej Zielonej Górze znajdzie się łącznie 8 stacji, w tym 4 nowe. W gminie Otyń dwa przystanki (Niedoradz i Konradowo). Linia nr 1 zakończy swój bieg w Nowej Soli, w której powstaną dwie kolejne stacje (Nowa Sól Północ oraz Nowa Sól Południe). – W ramach projektu przewidywana jest budowa tunelu pod przejazdem kolejowym w ciągu ulicy Wojska Polskiego i przejścia pieszo-rowerowego pod przejazdem kolejowym, w ciągu ulicy 1 Maja w Nowej Soli – wskazuje Jacek Milewski, prezydent Nowej Soli.

Linia nr 2 SKALT połączy Zieloną Górę z Nowogrodem Bobrzańskim

Nie licząc dwóch dublujących się z linią nr 1 przystanków w samej Zielonej Górze, to na linii nr 2 (LK 370) przewidywane jest 9 przystanków, w tym 4 nowe. Po przekroczeniu granic Zielonej Góry pociągi zatrzymają się w Słonem w gminie Świdnica. Później przejadą przez istniejące stacje: Buchałów, Letnica, Koźla Kożuchowska, Bogaczów. Do Nowogrodu Bobrzańskiego dojadą wpierw na nowy przystanek Nowogród Bobrzański Kolejowa, aby zatrzymać się na istniejącym już Nowogrodzie Bobrzańskim. Tam też planowane jest powstanie kolejowo-autobusowego centrum przesiadkowego.

W przyszłości szybka kolej aglomeracyjna obsłuży port lotniczy Zielona Góra-Babimost

– W drugim etapie SKALT chcemy dojść z nowym torem od Sulechowa do Babimostu przez przystanek przy lotnisku – zapewnia Krzysztof Kaliszuk. Powstałby wtedy przystanek Port Lotniczy Zielona Góra – Babimost. W tym celu niezbędne byłoby wpięcie do linii nr 358 od zachodniej strony lotniska oraz wykorzystanie istniejącej bocznicy przy samym lotnisku. Uzyskałoby się wtedy przelotowy charakter połączenia z głównym szlakiem. Szacowany czas przejazdu między Zieloną Górą Główną a stacją Port Lotniczy zamykałby się w okolicach 35 minut.

Szczegółowy opis projektu, wraz ze statystykami znajdziemy najnowszym numerze Rynku Kolejowego (4/2023)
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Exatel

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Infrastruktura

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Jakub Rösler 28 grudnia 2021

Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni

Zintegrowany transport

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej. Droga linia do Gutkowa

Zintegrowany transport

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Pasażer

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 20 stycznia 2018

Wieliczka. „Kolejowe” autobusy ruszyły na ulice

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Infrastruktura

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Jakub Rösler 28 grudnia 2021

Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni

Zintegrowany transport

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej. Droga linia do Gutkowa

Zintegrowany transport

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Pasażer

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 20 stycznia 2018

Wieliczka. „Kolejowe” autobusy ruszyły na ulice

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5