| wu, Rynek Kolejowy ⚫ 06.08.2015 ⚫
294
PKP SA ogłosiły przetarg na rewitalizację zabytkowego i nieczynnego już dworca kolejowego Sosnowiec Maczki, który powstał w 1848 r. Gmach zlokalizowany jest w międzytorzu, w rejonie ulic Skwerowej i Krakowskiej. Zgodnie z zapowiedziami przebudowywany obiekt zostanie zaadaptowany na Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Placówka, która zainauguruje działalność 3 października 2016 r., ma stanowić odpowiedź na problem tzw. luki pokoleniowej wśród kadry kolejowej. Ponadto na parterze rewitalizowanego dworca przewidziano również przestrzeń dla obsługi pasażerów z poczekalnią.
Zgodnie ze specyfikacją przetargu budynek magazynu z ok. 1850 r., znajdujący się w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej, zostanie przeznaczony na handel i gastronomię. W miejscu dachu pojawi się szklana nadbudowa. Osiem obiektów kolidujących z inwestycją zostanie wyburzonych. Ich miejsce zajmie plac. Całość będzie połączona nowym przejściem podziemnym. Powstanie też parking. Przebudowa będzie prowadzona w oparciu o dokumentację firmy PAS Projekt Archi Studio, a nadzór inwestorski będzie sprawować Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Inwestycyjne Wudimeks.
Czasu niewiele
Harmonogram inwestycji jest napięty. Zgodnie ze specyfikacją przetargu przedmiot zamówienia ma zostać zrealizowany do połowy 2016 r. W tym czasie wykonawca będzie musiał uzyskać pozwolenie na użytkowanie placówki dydaktycznej. Drobne prace, niewpływające na funkcjonowanie Centrum (np. restauracja historycznych elementów), będą mogły być prowadzone do końca stycznia 2017 r.
Termin składania ofert mija 10 września br. O wyborze zadecydują cena (70%) oraz termin realizacji (30%). Dodatkowe punkty można uzyskać za jego skrócenie o 30 dni.
Znaczenie niegdyś wielkie
Budynek dworca Sosnowiec Maczki, zwany kiedyś Granicą, to neorenesansowy obiekt. Jego projektantem był Enrico Marconi. Gmach powstał na planie prostokąta o długości blisko 214 m. Skrajne części są dwukondygnacyjne, a środkowa parterowa. W środku zachowało się wiele starych elementów architektonicznych, w tym żeliwne kolumny, drewniane oraz gipsowe gzymsy, boazerie i sztukaterie, polichromie ornamentalne, wzorzyste posadzki ceramiczne, zdobione drewniane okna i drzwi.
Obszar, objęty rewitalizacją nabrał znaczenia w połowie XIX w., gdy wybudowano tutaj stację graniczną na pierwszej w Królestwie Polskim linii kolejowej Warszawa – Wiedeń (1848 r.), a później do Iwangorodu (1887 r.). W latach 1848-1859 była to jedyna stacja graniczna Cesarstwa Rosyjskiego, a później w dalszym ciągu stanowiła największy węzeł graniczny. Znaczenie osady zmalało po 1918 r., gdy Polska odzyskała niepodległość. Obecnie nieczynny dworzec leży przy liniach nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny i 163 Sosnowiec Kazimierz Górniczy – Sosnowiec Maczki.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1,1k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
585
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
1,7k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
499
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,3k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
639
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
544
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
554
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4,1k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
wu, Rynek Kolejowy - redaktor
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >