Partnerzy serwisu:
Pasażer

Szczecinek. Samorządowy dworzec zamknięty, są za to koksowniki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Szczecinek. Samorządowy dworzec zamknięty, są za to koksowniki
Fot. M.S.Koksowniki przed dworcem w Szczecinku
Na stacji kolejowej w Szczecinku – ważnym, pięciokierunkowym węźle, pasażerowie codziennie marzną na mrozie. Miasto Szczecinek – które przejęło od PKP SA zapuszczony dworzec i podjęło się jego remontu, stwierdziło jednocześnie, że to któraś ze spółek PKP powinna zadbać o to, by przy dworcu stanęło jakiekolwiek pomieszczenie, gdzie mogliby ogrzać się pasażerowie. Po kilku tygodniach mrozów, deszczu i wiatru miasto postawiło przed dworcem… koksowniki. I nie zamierza robić nic więcej.

W lutym 2023 Szczecinkowi, po wielu latach bezowocnych starań, w końcu udało się przejąć ładny, ale wymagający pilnego remontu dworzec kolejowy w tym mieście. W lipcu ekipy budowlane weszły do budynku. Co od początku zastanawiało – Urząd miejski w Szczecinku obiekt na czas remontu zamknął, a z obiektu wyprowadziła się też kasa biletowa. Obecnie nie ma tu więc szans ani na kupno biletu, ani na schronienie się przed kapryśną aurą.

– Sytuacja jest o tyle zła, że w okolicy też nie ma gdzie się schronić i ogrzać. Stacja w Szczecinku jest nieco na uboczu. Problem przybrał na sile z momentem nastania mrozów, a pasażerów w Szczecinku zawsze jest sporo – powiedział Mateusz Sienkiewicz, dziennikarz Radia Koszalin.

Przecież PKP stawia dworce tymczasowe w swoich lokalizacjach

Od początku miasto, które przejęło obiekt, z uporem godnym większej sprawy powtarza, że problem pasażerów to problem kolejarzy i to oni powinni postawić na stacji obiekt tymczasowy. I już remont obiektu „jest ukłonem w stronę podróżnych i mieszkańców Szczecinka, którzy w przyszłości będą korzystali z tego obiektu”. Ze strony Mateusza Ludewicza, rzecznika miasta, padają za tym dość kontrowersyjne argumenty.

– Podkreślam, że w przypadku dworców modernizowanych przez PKP, choćby w Koszalinie czy Kołobrzegu, to właśnie PKP zapewnia dworce tymczasowe w postaci kontenerów, czy innych urządzeń. W naszej opinii analogiczna sytuacja powinna mieć miejsce w Szczecinku. Fakt, że w przypadku naszego miasta PKP nie jest inwestorem remontującym dworzec, nie oznacza, że to miasto ma organizować dworzec tymczasowy – napisał. 9 stycznia urząd miejski zlitował się jednak nad pasażerami i, gdy na zewnątrz było – 11, postawił przed dworcem koksowniki. Zrobił to w takim miejscu, z które nie widać nadjeżdżających pociągów i nie słychać komunikatów o ich planowym przyjeździe lub opóźnieniu.

Tekst Rajmunda Wełnica (który można przeczytać tutaj) na ten temat pełen jest narzekań pasażerów, a na facebooku mieszkańcy nie zostawiają na urzędnikach z magistratu suchej nitki. Koszt postawienia jakiejkolwiek osłony, lub takiej organizacji remontu, aby pomieszczenie dla pasażerów się znalazło, podrożyło by bowiem inwestycję zaledwie o jej ułamek. Można też uciec się do innego sposobu, jak na przykład ustawienie przed dworcem miejskiego autobusu (miasto jest właścicielem MZK Szczecinek), co praktykują np. nasi zachodni sąsiedzi.

PKP SA: To zarządca dworca odpowiada za pasażera i dworzec tymczasowy

PKP SA, ustami swojego rzecznika Michała Stilgera, zauważa, że budynek dworca w Szczecinku zarządzany jest przez miasto Szczecinek i remont obiektu również prowadzi samorząd. Od dłuższego czasu, od końca 2022 r., PKP nie są właścicielem tego obiektu. W związku z trybem, w jakim dworzec został przejęty przez samorząd, za obsługę podróżnych w budynku dworca odpowiada nowy zarządca. Przejmując dworzec, samorząd zobowiązał się m.in. do zapewnienia w budynku dworca pomieszczeń do obsługi pasażerów, w tym ogólnodostępnej poczekalni. Co z kasami biletowymi?

– Tego rodzaju punkty obsługi klienta prowadzone są przez przewoźników kolejowych bądź ajentów świadczących usługi na ich rzecz. PKP zarządzają nieruchomościami, w tym dworcami i wynajmują przewoźnikom pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe i centra obsługi klientów. Dotyczy to jednak wy-łącznie własnych dworców, którymi zarządza spółka. Te stanowią ok. 90% czynnych budynków dworów w kraju – napisał Michał Stilger.

Dodaje, że to zarządcy dworców (PKP, samorządy, spółki komunalne) wy-najmują operatorom kas, czyli przewoźnikom przestrzenie w swoich obiektach. O liczbie czynnych kas, godzinach otwarcia itp. decydują wyłącznie ich operatorzy. Utrzymanie takich miejsc jak poczekalnie, toalety, hole itp. to zadanie zarządcy dworca kolejowego. W tym wypadku – Szczecinka.

PKP SA: Nie możemy brać odpowiedzialności za nie swoje inwestycje

Stilger przyznaje, że w ramach własnych inwestycji związanych z modernizacją dworców i budową nowych obiektów do obsługi pasażerów (np. w Koszalinie czy do niedawna w Kołobrzegu) PKP zapewniły dworce tymczasowe – kontenerowe lub urządzone w innych obiektach czy pomieszczeniach.

– Dotyczy to jednak przebudowy dworców, które są zarządzane przez PKP S.A. i inwestycji, w przypadku których PKP S.A. jest inwestorem. Analogicznie, w przypadku prowadzenia gruntownej modernizacji budynków dworców, takie rozwiązania mogą zapewniać także inni zarządcy, czyli właśnie samorządy. To zależy jednak od ich decyzji – napisał Stilger.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czechy: Mladá Boleslav zyska nowy dworzec kolejowy

Infrastruktura

Czechy: Mladá Boleslav zyska nowy dworzec kolejowy

Farsewicz Przemysław 06 kwietnia 2025

Nowy dworzec Częstochowa Główna zbuduje Texkom Kraków

Infrastruktura

PKP sprzedadzą dawny dworzec Mławskiej Kolei Dojazdowej

Infrastruktura

Dąbrowa Białostocka bez przebudowy dworca. Bo zmieniły się plany PLK

Infrastruktura

Łask: Co dalej z zabytkowym dworcem kolejowym?

Infrastruktura

Łask: Co dalej z zabytkowym dworcem kolejowym?

Kasper Fiszer 27 sierpnia 2024

Zobacz również:

Czechy: Mladá Boleslav zyska nowy dworzec kolejowy

Infrastruktura

Czechy: Mladá Boleslav zyska nowy dworzec kolejowy

Farsewicz Przemysław 06 kwietnia 2025

Nowy dworzec Częstochowa Główna zbuduje Texkom Kraków

Infrastruktura

PKP sprzedadzą dawny dworzec Mławskiej Kolei Dojazdowej

Infrastruktura

Dąbrowa Białostocka bez przebudowy dworca. Bo zmieniły się plany PLK

Infrastruktura

Łask: Co dalej z zabytkowym dworcem kolejowym?

Infrastruktura

Łask: Co dalej z zabytkowym dworcem kolejowym?

Kasper Fiszer 27 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij