Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK kończy montaż cyfrowych wyświetlaczy na stacji Szczecin Główny. Dworzec, jako jeden z ostatnich w kraju, dotychczas pozbawiony był zintegrowanego systemu informacji dla podróżnych. Na dworcu zainstalowano wcześniej elektromechaniczne tablice, informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów. Usytuowano je w holu głównym dworca i na fasadzie budynku, zajmowanego przez Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych.
Nowy system informacji, który obejmuje budynek dworca i wszystkie perony, oparty jest na dotychczas funkcjonujących rozwiązaniach. Elektryczne, paletowe tablice uzupełniły cyfrowe wyświetlacze typu LED, zamontowane pod wiatami na peronach i w niezadaszonych częściach peronów. Zabytkowe wiaty poddano wcześniej konserwacji. - Montaż cyfrowych ekranów pod wiatami uzgadnialiśmy z konserwatorem zabytków - mówi o szczegółach projektu Włodzimierz Wiatr z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. w Szczecinie. - Konserwatorowi zależało szczególnie na tym, by nowe wyświetlacze stanowiły integralną całość z XIX- wiecznym zadaszeniem peronów- podkreśla.
W ramach inwestycji ułożono kable światłowodowe, które zapewniają sprawną łączność systemu, zaopatrzonego także w sieć kamer monitoringu, z centralą w szczecińskim PKP PLK i Straży Ochrony Kolei. Miejsca dla kamer zaplanowano, kierując się doświadczeniem o częstych przypadkach dewastacji dworca. Kamery, funkcjonujące już od 1 czerwca, na bieżąco rejestrują wybrane obszary stacji. Obiektywy skierowane są zarówno na dworcową kładkę dla podróżnych, przejście podziemne, jak i tory wjazdowe, patrząc w kierunku mostów na Odrze i stacji Szczecin Port Centralny. Dla tych, którzy mają ochotę na „dworcowe zabawy” istotna jest informacja, że oprócz kamer stacjonarnych, zainstalowano również tzw. szybkoobrotowe, reagujące na każdy incydent. Sprawca będzie mógł dokładnie obejrzeć siebie w kolorze, i rozdzielczości HD.
- Będzie to nam szczególnie pomocne w przejściu podziemnym dworca- podkreśla Włodzimierz Wiatr ze szczecińskiego ZLK. - Miejsce to jest notorycznie dewastowane i upstrzone przez grafficiarzy - mówi. Instalację systemu kamer i tablic informacyjnych dla podróżnych, poprzedziły prace przy odświeżeniu tunelu. Zainstalowana tam kamera „szybkoobrotowa” powinna teraz ukrócić aktywność miłośników graffiti.
Po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków, pod wiatami na peronach pierwszym, drugim, trzecim i czwartym zamontowano dwustronne wyświetlacze LED, które będą informować podróżnych w językach: polskim, niemieckim i angielskim, o relacji pociągu i godzinie odjazdu. Wyświetlacze zainstalowano dla każdej krawędzi peronu. Informacje aktualizować będzie dyżurny ruchu na peronie trzecim, gdzie doprowadzono łącza, zapewniające działanie systemu.
Cyfrową informację dla podróżnych instaluje konsorcjum, na czele z PKP Informatyką i spółką Kolejowe Zakłady Łączności z Bydgoszczy. Koszt projektu przekracza kwotę 3 mln. zł. Inwestycja PKP PLK jest jedną z niewielu w historii szczecińskiego dworca, który w ramach „boomu na Euro” nie dostał się na listę kluczowych projektów PKP S.A. Szczecin Główny musi zadowolić się miejscem na liście projektów rezerwowych. Budynek odświeżono jedynie w 2007 roku, przed światowym zlotem żaglowców. Modernistyczna bryła dworca, zlokalizowana na łuku, między mostem a skarpą, stanowiącą niegdyś część XIX- wiecznych fortyfikacji, otrzymała swój obecny kształt w latach 20. ub. wieku. Od tego czasu nie ma większego szczęścia do projektów przebudowy. W szufladach biurek Zakładu Nieruchomości PKP SA zalegają wprawdzie wzniosłe projekty modernizacji dworca, jednak ich kosztowny rozmach nie wróży szybkiej realizacji. Podróżnym pozostaje zadowolić się długo wyczekiwanym systemem informacji na peronach szczecińskiego Głównego.