Jak wygląda sytuacja na linii Warszawa – Białystok po zamknięciu fragmentu Rail Baltiki? PKP Intercity twierdzi, że nie ma dużych problemów z organizacją komunikacji zastępczej. Do naszej redakcji dochodzą jednak sygnały, że sytuacja nie jest do końca opanowana.
W niedzielę zamknięto całkowicie dla ruchu odcinek Tłuszcz – Łochów, a od stycznia 2015 r. zamknięty zostanie jeszcze odcinek Łochów – Sadowne Węgrowskie. Wszystko po to, żeby z I etapem modernizacji Rail Baltiki zdążyć do końca 2015 r. (zamknięcie nastąpiło na wniosek wykonawcy, firmy Torpol). Wstrzymanie ruchu wymusiło na PKP Intercity wprowadzenie autobusów zastępczych na odcinku Warszawa – Małkinia. Pomiędzy Małkinią i Białymstokiem kursują pociągi; dodatkowo PKP IC uruchamiają też 4 pary bezpośrednich autobusów z Warszawy do Białegostoku (bez zatrzymania).
2 tys. pasażerów. Dużo czy mało?
W niedzielę, w pierwszym dniu zamknięcia, PKP IC przewiozły na tej trasie ponad 2 tys. pasażerów. Nasi Czytelnicy sygnalizowali, że liczba pasażerów była znacznie niższa w porównaniu z niedzielnymi powrotami z Podlasia do Warszawy w okresie przed zamknięciem Rail Baltiki. Przedstawiciele władz PKP IC nie chcieli odpowiedzieć, zasłaniając się tajemnicą handlową, czy wspomniane „ponad 2 tys. podróżnych” to istotna zmiana w porównaniu z niedzielnymi napełnieniami pociągów w okresie sprzed zamknięcia.
W biurze prasowym PKP IC poinformowano nas natomiast, że w niedzielę doszło do opóźnień 3 autobusów zmierzających do Warszawy. Opóźnienia te wyniosły 1,5-2 godz., co wynikało z zakorkowania się w niedzielny wieczór dróg wiodących do Warszawy.
Problem z zakupem biletów. PKP IC: to awaria
W poniedziałek opóźnione były w sumie 2 autobusy (opóźnienie wyniosło 20-30 minut), we wtorkowym porannym szczycie opóźnień nie odnotowano (informacje podsumowujące pierwsze kilkadziesiąt godzin na Rail Baltice otrzymaliśmy od PKP IC we wtorek po południu). Natomiast wczoraj rano dostaliśmy od jednego z naszych Czytelników sygnał o problemie z zakupem biletów z Białegostoku do Warszawy.
– Na trasie Małkinia – Warszawa na podróżnych oczekuje tylko 1 autokar na 46 miejsc, pomimo, że z Białegostoku wyrusza skład 4-wagonowy z 300 miejscami. Na najbardziej oblegane pociągi sprzedaż biletów jednorazowych jest całkowicie wstrzymana, ponieważ pierwszeństwo przejazdu otrzymali pasażerowie posiadający bilety okresowe. Pomimo że ten potencjalny problem był zgłaszany wcześniej do zarządu IC (w czasie spotkań organizacyjnych w Urzędzie Wojewódzkim), firma zlekceważyła sobie kompletnie tę sprawę. Efekt: w najlepszych porach odjazdów nie można kupić biletów – napisał do nas pan Marek.
W biurze prasowym IC poinformowano nas, że problem nie dotyczył wstrzymania sprzedaży biletów, lecz nastąpiła awaria. – Kwestie systemowe zostały rozwiązane i obecnie sprzedaż funkcjonuje bez problemów – poinformowała nas we wtorek po południu Marta Ziemska z biura prasowego IC.
Dodać należy, że liczba autobusów jest zróżnicowania w zależności zarówno od pory dnia, jak i od dnia tygodnia. Według wstępnych deklaracji władz spółki, ma się ona wahać od 1 do 5 autobusów w 1 kursie. Przy czym PKP IC zastrzega, że będzie monitorować liczbę pasażerów, zwłaszcza w porach szczytowych, i w razie potrzeby zapadnie decyzja o skierowaniu większej liczby autobusów.
Czekamy na informacje z Kolei Mazowieckich, czy funkcjonowanie komunikacji zastępczej KM na Rail Baltice napotyka na trudności.