NUMER 12/2019
NUMER 12/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Węzły przesiadkowe
szukaj
Śledź nas:

Świętokrzyskie: Jest projekt porozumienia w sprawie jędrzejowskiej wąskotorówki

| Kasper Fiszer 14.11.2019 39

Świętokrzyskie: Jest projekt porozumienia w sprawie jędrzejowskiej wąskotorówki
Pociąg z Jędrzejowa do Pińczowafot. Kasper Fiszer
Spółka Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Express Ponidzie” znajduje się obecnie w stanie likwidacji. Nie oznacza to jednak końca jędrzejowskiej wąskotorówki. Najpóźniej 1 lutego ma ona zostać przekazana nowemu operatorowi.
Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, w zeszłym tygodniu gminy, przez teren których przebiega trasa Jędrzejowskiej (Świętokrzyskiej) Kolei Dojazdowej funkcjonującej w ostatnich latach pod nazwą Ciuchcia Express Ponidzie, otrzymali propozycję oczekiwanego porozumienia dotyczącego zmiany operatora wąskotorówki. – Ma ono jeszcze kształt roboczy – zastrzega przy tym w przesłanym nam komunikacie samorząd regionalny. Dokument zawiera przede wszystkim deklarację współfinansowania kolei przez wszystkie jednostki samorządu. Liderem, który ma prowadzić bieżącą działalność, miałoby stać się zaś województwo.

Województwo gotowe, by dwukrotnie zwiększyć swój udział finansowy

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami operatorem miałyby zostać Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe. Do zawarcia porozumienia brakuje wciąż przy tym rozstrzygnięcia kilku istotnych kwestii, w tym przede wszystkim określenia ostatecznego modelu finansowania. – Wstępnie zakłada on, aby dotychczasowy udział województwa, który wynosił ok. 20 proc., zwiększyć dwukrotnie, tak aby zaangażowanie finansowe regionu sięgało 40 – 50 proc. – wskazuje Biuro Prasowe UMWŚ.

Województwo szacuje, że wartość niezbędnych dla utrzymania funkcjonowania wąskotorówki prac, w tym remontu torowiska i drewnianych mostów na Nidzie, wynosi ok. 40 mln zł. Niezależnie od wkładu finansowego regionu majątek ma pozostać własnością samorządów lokalnych, na terenie których się on znajduje. – To one powinny więc zabezpieczać środki na jego utrzymanie. Jednak z uwagi na to, że wymagające największych nakładów obiekty znajdują się na terenie najbiedniejszych gmin Kije i Imielno, proponuje się, aby koszty dzielić tu pomiędzy wszystkie strony porozumienia. Pozostałe koszty każda gmina zabezpieczy we własnym zakresie – wskazują służby prasowe UMWŚ.

Trwa formalna likwidacja ŚKD „CEP” sp. z o.o.

Pierwotnie planowano, by zmiany organizacyjne przeprowadzić 1 stycznia przyszłego roku. W zależności od terminów podjęcia uchwał budżetowych na rok 2020 termin ten może jednak zgodnie z przekazanymi nam informacjami zostać przesunięty – najpóźniej na 1 lutego. – Zawarciu porozumienia nie przeszkadza toczące się postępowanie likwidacyjne spółki Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Express Ponidzie”, które z uwagi na m.in. procedury sądowe rozciągnie się w czasie jeszcze na kilka miesięcy – zapewnia natomiast Biuro Prasowe UMWŚ.

Roczny budżet nowego przedsiębiorstwa ma wynieść ok. 1 mln 400 tys. zł, przy czym według szacunków województwa ok. 400 tys. zł stanowić będą dochody wynikające ze sprzedaży biletów itp. Milion wyłożą natomiast niezależnie od środków na niezbędne remonty partnerzy porozumienia. UMWŚ nazywa wąskotorówkę jedną z najpiękniejszych atrakcji turystycznych Ponidzia i całego województwa. Liczy przy tym, że nowa formuła funkcjonowania kolei zapewni jej wreszcie stabilną przyszłość.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2019
NUMER 12/2019
W najnowszym numerze prezentujemy raport o węzłach przesiadkowych. Oprócz tego szereg ciekawych rozmów, w tym z A. Furgalskim, W. Nowakiem, S. Bobsienem, K. Celińskim, A. Beroud i J. Malinowskim. Piszemy również o restrukturyzacji finansowania Trakcji PRKiI, powrocie kolei do Jastrzębia Zdroju i kolizjach pociągów ze zwierzętami. Warto zwrócić uwagę na relację z funkcjonowania kolei w Albanii – to dobry przykład na to, że kolej w Polsce mogłaby być w dużo gorszej sytuacji, niż obecnie.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5