Czy po kilkunastu latach przerwy z Opoczna do Skarżyska-Kamiennej pojadą pociągi pasażerskie, i to obsługiwane trakcją elektryczną? Samorząd województwa świętokrzyskiego analizuje wraz z PKP PLK możliwości skorzystania z programu Kolej+. Jak twierdzi UMWŚ, od lat pojawiają się bowiem głosy o zapotrzebowaniu na wznowienie przewozów po linii nr 25.
Niedawno media poświęciły dużo uwagi
konferencji prasowej prezydenta Andrzeja Dudy na stacji kolejowej w Końskich, gdzie podpisał on ustawę o programie Kolej+. Fragment linii nr 25 z Opoczna do Skarżyska-Kamiennej od 2009 r. pozostaje nieczynny w ruchu pasażerskim. Czy właśnie nowy program rządowy pomoże w przywróceniu tam połączeń dzięki remontowi infrastruktury?
Nie wystarczyło środków unijnych, czy wystarczy krajowych? – Remont i elektryfikacja tej linii od wielu lat znajduje się w optyce naszego samorządu, ale także samorządu województwa łódzkiego i PKP Polskich Linii Kolejowych – mówi Anna Grzela, dyrektor Departamentu Infrastruktury, Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Wskazuje ona, że od lat zgłaszane jest zapotrzebowanie na wznowienie ruchu międzywojewódzkiego na tej trasie, czego skutkiem jest ujęcie modernizacji odcinka w Krajowym Programie Kolejowym. Władze obu regionów zawarły też w 2018 r. list intencyjny dotyczący współpracy na rzecz modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej łączącej Tomaszów Mazowiecki i Opoczno ze Skarżyskiem-Kamienną.
Nasza rozmówczyni zapewnia także, że województwo świętokrzyskie współpracuje obecnie z PKP PLK przy tworzeniu porozumienia trójstronnego, które miałoby określić prawa i obowiązki województw i zarządcy infrastruktury w kontekście realizacji inwestycji. – Wyczerpanie alokacji w [unijnych] programach operacyjnych wpłynęło na opóźnienie tempa prac – przyznaje przy tym przedstawicielka UMWŚ. – Tym niemniej program Kolej+ stworzył nowe możliwości, które będą przedmiotem uzgodnień kluczowych interesariuszy – dodaje.
Dzisiejsze spotkanie z PLK zostało przełożone. KoronawirusNa razie trudno powiedzieć, kiedy można spodziewać się szczegółów przyjętych rozwiązań. Dziś (w poniedziałek 23 marca) miało bowiem odbyć się spotkanie z udziałem przedstawicieli PKP PLK dotyczące planów modernizacji i elektryfikacji trasy. – Ze względu na środki ostrożności podejmowane wszechstronnie w związku z COVID-19 zostało ono jednak odłożone w czasie – poinformowała nas Anna Grzela.
Pociągi pasażerskie przestały kursować po tym odcinku linii nr 25 w lipcu 2009 r. Ostatni rozkład jazdy zakładał dwie pary kursów w relacji Skarżysko-Kamienna – Tomaszów Mazowiecki. Później przez kilka miesięcy funkcjonowała autobusowa komunikacja zastępcza na trasie ze Skarżyska do Końskich. Trasa wciąż jest natomiast wykorzystywana w ruchu towarowym.