NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Świętokrzyskie: Elektryfikacja linii nr 25 Skarżysko-Kamienna – Opoczno w ramach Kolej+?

| Kasper Fiszer 23.03.2020 5,2k

Świętokrzyskie: Elektryfikacja linii nr 25 Skarżysko-Kamienna – Opoczno w ramach Kolej+?
fot. Kasper Fiszer
Czy po kilkunastu latach przerwy z Opoczna do Skarżyska-Kamiennej pojadą pociągi pasażerskie, i to obsługiwane trakcją elektryczną? Samorząd województwa świętokrzyskiego analizuje wraz z PKP PLK możliwości skorzystania z programu Kolej+. Jak twierdzi UMWŚ, od lat pojawiają się bowiem głosy o zapotrzebowaniu na wznowienie przewozów po linii nr 25.
Niedawno media poświęciły dużo uwagi konferencji prasowej prezydenta Andrzeja Dudy na stacji kolejowej w Końskich, gdzie podpisał on ustawę o programie Kolej+. Fragment linii nr 25 z Opoczna do Skarżyska-Kamiennej od 2009 r. pozostaje nieczynny w ruchu pasażerskim. Czy właśnie nowy program rządowy pomoże w przywróceniu tam połączeń dzięki remontowi infrastruktury?

Nie wystarczyło środków unijnych, czy wystarczy krajowych?

– Remont i elektryfikacja tej linii od wielu lat znajduje się w optyce naszego samorządu, ale także samorządu województwa łódzkiego i PKP Polskich Linii Kolejowych – mówi Anna Grzela, dyrektor Departamentu Infrastruktury, Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Wskazuje ona, że od lat zgłaszane jest zapotrzebowanie na wznowienie ruchu międzywojewódzkiego na tej trasie, czego skutkiem jest ujęcie modernizacji odcinka w Krajowym Programie Kolejowym. Władze obu regionów zawarły też w 2018 r. list intencyjny dotyczący współpracy na rzecz modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej łączącej Tomaszów Mazowiecki i Opoczno ze Skarżyskiem-Kamienną.

Nasza rozmówczyni zapewnia także, że województwo świętokrzyskie współpracuje obecnie z PKP PLK przy tworzeniu porozumienia trójstronnego, które miałoby określić prawa i obowiązki województw i zarządcy infrastruktury w kontekście realizacji inwestycji. – Wyczerpanie alokacji w [unijnych] programach operacyjnych wpłynęło na opóźnienie tempa prac – przyznaje przy tym przedstawicielka UMWŚ. – Tym niemniej program Kolej+ stworzył nowe możliwości, które będą przedmiotem uzgodnień kluczowych interesariuszy – dodaje.

Dzisiejsze spotkanie z PLK zostało przełożone. Koronawirus

Na razie trudno powiedzieć, kiedy można spodziewać się szczegółów przyjętych rozwiązań. Dziś (w poniedziałek 23 marca) miało bowiem odbyć się spotkanie z udziałem przedstawicieli PKP PLK dotyczące planów modernizacji i elektryfikacji trasy. – Ze względu na środki ostrożności podejmowane wszechstronnie w związku z COVID-19 zostało ono jednak odłożone w czasie – poinformowała nas Anna Grzela.

Pociągi pasażerskie przestały kursować po tym odcinku linii nr 25 w lipcu 2009 r. Ostatni rozkład jazdy zakładał dwie pary kursów w relacji Skarżysko-Kamienna – Tomaszów Mazowiecki. Później przez kilka miesięcy funkcjonowała autobusowa komunikacja zastępcza na trasie ze Skarżyska do Końskich. Trasa wciąż jest natomiast wykorzystywana w ruchu towarowym.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5