Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzają dodatkowe kontrole pociągów. Przez cały okres świąteczny pracownicy UTK będą częściej sprawdzać, czy przewoźnicy zapewniają odpowiednie warunki podróży. Celem zwiększonego nadzoru jest zapewnienie bezpiecznej i komfortowej podróży wszystkim pasażerom kolei - informuje urząd.
Ze względu na znaczny wzrost liczby pasażerów w okresie Świąt Bożego Narodzenia oraz w czasie Sylwestra i Nowego Roku Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego będą przeprowadzać dodatkowe, niezapowiedziane kontrole. Sprawdzą stan techniczny oraz oznakowanie pojazdów i zatłoczenie pociągów. – Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego zwracają uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo podróżnych, ale także bardzo istotny jest komfort podróżowania. Dlatego kontrolowane są m.in. czystość składów, działanie ogrzewania i frekwencja w pociągu – zapewnia Ignacy Góra, Prezes UTK.
Zwiększona liczba prowadzonych kontroli będzie dotyczyła głównie okresu między 21 grudnia 2018 r., a 6 stycznia 2018 r. Prezes UTK z wyprzedzeniem pytał też przewoźników o przygotowania do szczytu przewozowego, między innymi o środki, jakie zostały przygotowane do zabezpieczenia powrotów z wydarzeń masowych takich jak impreza sylwestrowa w Zakopanem.
Prawa Pasażerów
Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw. W przypadku niezapewnienia jakości podróży mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch – 25% ceny biletu, przy ponad dwugodzinnym opóźnieniu – połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.
Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można poskarżyć się do Prezesa UTK. Do końca listopada 2018 r. wpłynęło 1228 skarg (dla porównania: w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 1048 zgłoszeń, a w całym 2017 r.: 1151 skarg). Dotyczyły one głównie niewłaściwej obsługi przez drużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych, niekomfortowych warunków przejazdu (w tym m.in. problemów z ogrzewaniem i klimatyzacją), niesatysfakcjonującego sposobu rozpatrzenia skarg i reklamacji przez przewoźników kolejowych, konstrukcji rozkładu jazdy, opóźnień oraz odszkodowań związanych z doznanymi niedogodnościami podczas podróży.
Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację, w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres
pasazer@utk.gov.pl. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15.
Pasażerowie, których roszczenie finansowe nie zostało uwzględnione, mogą także wziąć udział w postępowaniu polubownym prowadzonym przez Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Szczegóły dostępne są na stronie www.pasazer.gov.pl .