Dwa składy sypialne Talgo wydzierżawił hiszpański narodowy operator Renfe prywatnemu operatorowi pociągów turystycznych Sun Tren. Mają być one wykorzystywane do luksusowej oferty podróży między Stambułem a Kapadocją. Sun Tren to zarazem pierwszy prywatny operator kolejowy na tureckich torach.
Sun Tren to wspólne przedsięwzięcie japońskiego biura podróży HIS Global oraz tureckiej grupy Sun. Usługa będzie skierowana do zamożnej klasy japońskich turystów. Z usług ma docelowo korzystać nawet do 200 tys. pasażerów rocznie. Jak informowaliśmy niedawno,
składy sypialne przewoźnikowi z Turcji wynajmie Renfe. Teraz poznaliśmy więcej szczegółów planowanej usługi.
Cappadocia Express pojedzie 300 razy w rokuDwuletnia umowa, za pośrednictwem Biura Inwestycji Prezydencji Republiki Turcji zakłada dzierżawę dwóch składów. Każdy z nich składa się po 20 wagonów Talgo Serii VII.
Za utrzymanie pociągów będzie odpowiedzialna firma Sun Tren, która już prowadzi w tym temacie rozmowy z Talgo. Umowa została zawarta 28 czerwca. Renfe dostarczy tabor do Barcelony skąd Sun Tren będzie musiało przetransportować składy do Turcji.
W pojawiających się zapowiedziach, Cappadocia Express będzie wykonywał około 300 kursów rocznie (285 tys. km) między Stambułem a Kayseri, głównym miastem położonym najbliżej Kapadocji. Ten ważny region dla światowego dziedzictwa jest jedną z najważniejszych atrakcji turystycznych w Turcji. W 2019 roku miejsce to odwiedziła rekordowa liczba 3,7 miliona ludzi.
Jak podkreśla Renfe, wydzierżawione pociągi mają prywatne kabiny z łóżkami, toaletą, prysznicem i telewizorem. Pociągi mają osie o zmiennym rozstawie i mogą jeździć z prędkością do 220 km/h.
Pierwszy prywatny przewoźnik kolejowy w Turcji
Operator Sun Tren to pierwsze prywatne przedsięwzięcie kolejowe w Turcji po liberalizacji krajowego rynku kolejowego. Uzyskał licencję na prowadzenie działalności w grudniu 2020 r. Z nieoficjalnych informacji można się dowiedzieć, że przygotowania do uruchomienia Cappadocia Express wymagały na początek zainwestowania środków w wysokości ok. 40 milionów euro, czyli prawie 200 mln zł.
Umowa leasingowa pomiędzy Renfe i Sun Tren zawiera możliwość przedłużenia. Hiszpański operator nie wyklucza również długoterminowej współpracy z prywatną firmą. Jednym z pojawiających się pomysłów jest wspólna eksploatacja taboru. Renfe postrzega umowę jako „odskocznię dla innych działań” na rynku tureckim. Ze szczególnym zainteresowaniem hiszpański przewoźnik przygląda się rozwojowi nowych linii dużych prędkości w Turcji – jak przekazało Renfe – i jak przyznaje przewoźnik umowa ta otwiera drogę do możliwych kolejnych operacji na tym rynku.
Kilka lat temu Renfe z podobnych powodów weszło na kolejny rodzący się rynek kolejowy – do Arabii Saudyjskiej. Obecnie Renfe jest największym udziałowcem konsorcjum współzarządzającego szybkim pociągiem Haramain (Al-Haramain Express Train) łączącym Mekkę z Medyną. Posiada również lokalną filię Renfe w Arabii Saudyjskiej.