NUMER 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Temat numeru:
Taki był rok 2021
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Struzik: Wciąż myślimy o linii do Płocka. Jest wstępny pomysł na finansowanie

| Łukasz Pastor 09.02.2016 319

Struzik: Wciąż myślimy o linii do Płocka. Jest wstępny pomysł na finansowanie
FOt. Rommullus, lic. CCA 3.0/ Wikimedia Commons
- To ważny projekt transportowy. Mamy wstępny pomysł na jego finansowanie. Mam nadzieję, że wreszcie uda się go zrealizować - tak o budowie linii kolejowej łączącej Modlin z Płockiem mówi marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
W przygotowanym i przyjętym jeszcze przez poprzedni rząd Krajowym Programie Kolejowym projekt budowy linii kolejowej łączącej Modlin z Płockiem znalazł się na liście rezerwowej. Jest to wyjątek w skali całego programu, zakładający budowę zupełnie nowej linii, ponieważ miażdżąca część KPK dotyczy modernizacji istniejącej infrastruktury. Jaki będzie jednak dalszy los tego projektu - nie wiadomo, ponieważ rząd Beaty Szydło już zapowiedział aktualizację Krajowego Programu Kolejowego.

Będzie weryfikacja

- Konieczne okazać się może uzupełnienie KPK o zadania, które nie zostały zrealizowane w pełnym zakresie w poprzedniej perspektywie UE. Rewizja dokumentu wynika również z potrzeby dostosowania jego postanowień do rozwoju infrastruktury kolejowej zarówno pod względem sposobu zarządzania nią, jak i finansowania. Na obecnym etapie prac resort prowadzi wnikliwe analizy poszczególnych pozycji inwestycyjnych w obszarze infrastruktury kolejowej – informowała "Rynek Kolejowy" pod koniec stycznia Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Jest pomysł na pieniądze

Marszałek województwa Adam Struzik ma jednak nadzieję, że projekt w końcu uda się zrealizować. - Trudno mi powiedzieć, czy uda się to zrobić w bieżącej perspektywie finansowej Unii Europejskiej - zauważa. - Warto jednak pamiętać, że choć obecna perspektywa finansowa trwa do roku 2020, to jej rozliczanie będzie możliwe do roku 2022. Czasu jest więc jeszcze sporo - zaznacza. - Jedno jest pewne. Pieniędzy na budowę linii kolejowej do Płocka będziemy szukać poza środkami krajowymi. W grę też nie wchodzi raczej Regionalny Program Operacyjny województwa - podkreśla marszałek województwa.

Adam Struzik uważa, że środki na realizację tego projektu można byłoby oprzeć o tzw. fundusz Junckera. Fundamentem tego instrumentu jest Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych. W puli funduszu ma znaleźć się 21 mld euro. 5 mld zapewni Europejski Bank Inwestycyjny, a pozostałe 16 mld euro będzie pochodzić bezpośrednio z unijnego budżetu. Polska na projekty realizowane w ramach funduszu chce przeznaczyć 8 mld euro. Mają one być realizowane za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Unijne deklaracje mówią o możliwości zgłaszania do funduszu projektów transportowych.

Linia kolejowa łącząca Modlin z Płockiem zapewniłaby mieszkańcom subregionu sprawny i szybki dojazd do międzynarodowego portu lotniczego oraz do stolicy. Przypomnijmy, że w październiku 2011 roku firma IDOM opracowała wstępne studium wykonalności dla projektu połączenia Modlina z Płockiem. W dokumencie zaproponowanych zostało kilka wariantów. Za optymalną uznano budowę linii jednotorowej o prędkości maksymalnej 160 km/h, przystosowanej do ruchu pasażerskiego i towarowego. Całkowity koszt najtańszego wariantu budowy oszacowano na 1,6 mld zł brutto (ceny z 2011 roku).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Płock (83)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Płock (83)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5