- Musimy przestać milczeć i bać się związków zawodowych - powiedział w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Mieczysław Struk. Marszałek województwa pomorskiego potwierdził informacje o tym, że marszałkowie zgodzili się na podział Przewozów Regionalnych.
- Potwierdzam. Podczas konwentu marszałkowie zgodzili się, że podział Przewozów Regionalnych jest konieczny - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Mieczysław Struk. - Wydzielony został zespół pod kierunkiem woj. Śląskiego. Przygotuje on jeden lub kilka wariantów przekształcenia PR wraz z oceną wszystkich konsekwencji. Zostanie przeprowadzona analiza SWOT, więc będziemy znali wszystkie blaski i cienie przekształceń - powiedział Struk.
- Właśnie teraz jest czas na to, żeby zainteresowane województwa decydowały, czy chcą tworzyć własne spółki, jak województw Śląskie i Wielkopolskie, czy też wspólne dla kilku województw. Województwo pomorskie prowadzi rozmowy z województwami kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim i jest bardzo możliwe, że się dogadamy. Nie zdecydowaliśmy jeszcze, czy będziemy tworzyć nowego wizję w oparciu o skm, czy o nowego przewoźnika - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Struk.
- Ja jestem przekonany, że zmiany są niezbędne. Żadna restrukturyzacja nie zmieni sytuacji Przewozów Regionalnych. Obecnie marszałkowie mają w istocie iluzoryczny wpływ na spółkę, mimo że są jej właścicielami - uważa marszałek woj. pomorskiego. - Rozmawiałem z pozostałymi marszałkami o jeszcze jednej koncepcji przekształceń. Zaproponowałem, że można nie rozbijać Przewozów Regionalnych, a przekształcić je w spółkę taborową wszystkich województw - proponuje Struk. Jak miałaby działać taka spółka?
- Tabor Przewozów Regionalnych byłby dzierżawiony przewoźnikom wojewódzkim. Spółka PR zachowałaby majątek, dzięki czemu utrzymalibyśmy wiarygodność wobec wierzycieli, oraz uniknęlibyśmy kłopotów przy podziale majątku i długów Przewozów Regionalnych pomiędzy 16 podmiotów - powiedział Struk. Czy byłby to także sposób na to, by długi nie obciążały przewoźników? - Jak najbardziej. Dodatkowo moglibyśmy utrzymywać pewne korzyści, które uzgodniliśmy z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem przy usamorządowieniu PR, łącznie z realizacją zakupu taboru z POIiŚ - przyznał Mieczysław Struk. - Zakupy nowego taboru byłyby uzależnione od wiarygodności finansowej takiej spółki - dodał.
Otwarte stanowisko marszałków w sprawie podziału Przewozów Regionalnych to nowość. "Rynek Kolejowy" informował już w połowie września, że podział spółki się zbliża, jednak marszałkowie nie chcieli rozmawiać o prowadzonych pracach - Musimy przestać milczeć i bać się reakcji związków zawodowych. Zmiany są konieczne - tłumaczy teraz Struk. Czy w przekształceniu PR, w tym rozmowach ze związkowcami pomoże Ministerstwo Infrastruktury? - Obecny na konwencie wiceminister Massel nie składał żadnych deklaracji, i na pewno wstrzyma się z tym do zaprzysiężenia nowego rządu. Ale ministerstwo chce nam pomóc - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Mieczysław Struk.
Czytaj też:
O różnych wariantach podziału Przewozów Regionalnych pisaliśmy w tekście pt. Jak podzielić Przewozy Regionalne? Tych którzy jeszcze nie mieli okazji zapoznać się z tym materiałem zachęcamy do lektury.