Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Stracone 3 minuty - próba analizy zdarzeń i skutków katastrofy pod Szczekocinami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ryszard Węcławik, Rynek Kolejowy 05/2013

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Stracone 3 minuty - próba analizy zdarzeń i skutków katastrofy pod Szczekocinami
W poprzednim numerze „Rynku Kolejowego”, analizując zarówno ustalenia  Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych w sprawie przyczyn, które doprowadziły do tragicznego w skutkach zderzenia dwóch pociągów pasażerskich na szlaku kolejowym Sprowa – Starzyny na linii kolejowej nr 64, jak też podane w raporcie ustalenia zdarzeń, które poprzedziły wypadek, napisałem, że  przeprowadzona analiza łańcucha zdarzeń nasuwa mi wątpliwość, czy to wyłącznie działanie dyżurnych z posterunków Starzyny i Sprowa doprowadziło do wypadku.

Wyciągnijmy wnioski!

Spróbuję zatem wyciągnąć wnioski również z działań błędnych i z tych działań, których nie podjęto. Możliwość taką – utraconą wskutek zaniechania – stwarzało co najmniej zdarzenie z dnia poprzedzającego. Zdarzenie, o którym pisze się w raporcie. Oczywiście gdyby tylko nie pozostało nieujawnione, czyli mówiąc potocznie – ukryte. Korzystając z tego i z innych ustaleń opisanych przez PKBWK w jej raporcie jako najbardziej miarodajnego źródła, można odtworzyć łańcuch zdarzeń zakończony wypadkiem, czyli przeanalizować, dlaczego w tym akurat przypadku nastąpiło ziszczenia się ryzyka. Przecież w dniu poprzedzającym skończyło się tylko na strachu. Ale pasażerowie, którzy zaufali kolei, nawet się nie dowiedzieli, że było się czego bać. Jest to bardzo ważne, ponieważ pozwala ustalić te działania, których nie podjęto – których zaniechano, a których podjęcie prawdopodobnie pozwoliłoby na uniknięcie wypadku. Tak na przykład, gdyby nie wyprawienie pociągu 31101 z posterunku Sprowa w kierunku Starzyny, to wcześniejsze błędne działanie polegające na wyprawieniu pociągu 13127/6 na szlak Starzyny – Sprowa, nawet po torze niewłaściwym, to jest dla tzw. jazdy w kierunku przeciwnym do zasadniczego, nie zakończyłoby się wypadkiem. Gdyby wpajano dyżurnym ruchu, że pierwszą ich reakcją, gdy minuty decydują o życiu lub śmierci pasażerów, jest wiara w prawidłowość działania urządzeń, a nie we własne odczucia, że urządzenia „źle pokazują” – tego wypadku by nie było. Gdyby pracownicy wiedzieli, że przerwanie biegu pociągów – użycie radiostopu – przy najmniejszym podejrzeniu zagrożenia bezpieczeństwa jest mniejszym złem i wierzyli, że za to oczekuje ich pochwała a nie kara, nawet w przypadku, gdy nie w pełni prawidłowo ocenili zagrożenie, ich rodziny nie musiałyby teraz na nich czekać, a inne rodziny opłakiwać nieobecnych.

Łańcuch zdarzeń

Posłużę się grafiką dla zobrazowania łańcucha zdarzeń, który w konsekwencji doprowadził do wypadku. Należy zdać też sobie sprawę, że zawiera on niepełną wiedzę o zdarzeniach, a więc może w nim brakować zdarzeń istotnych dla zrozumienia wypadku. Ta niepełna wiedza w części wynika z działania czynników obiektywnych – w katastrofie poniosły śmierć kluczowe osoby (członkowie personelu kolejowego prowadzący pociągi), których wyjaśnienia mogłyby, jak się to określa, rzucić nowe światło na wydarzenia. Niestety, nie jest to możliwe. Nie znalazłem np. opisu, czy na posterunku Starzyny dyżurny ruchu sprawdził wyświetlanie się szczelin obrazujących zajmowanie kolejnych odcinków i czy dyżurny posterunku Sprowa miał takie obrazowanie na pulpicie. W analizie pominąłem natomiast opisane w raporcie zdarzenia związane z czynnościami na posterunkach Starzyny i Sprowa, które ujęto w raporcie PKBWK, ale nie miały one bezpośredniego wpływu na ciąg zdarzeń związanych z wypadkiem. 


To tylko fragment artykułu. Cały artykuł w najnowszym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy" nr 05/2013. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy: Maszynista zginął w katastrofie kolejowej

Infrastruktura

Niemcy: Maszynista zginął w katastrofie kolejowej

Jakub Madrjas, Artur Bogdanowcz 13 września 2023

Katastrofa kolejowa w Holandii [film]

Infrastruktura

Katastrofa kolejowa w Holandii [film]

Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

Zobacz również:

Niemcy: Maszynista zginął w katastrofie kolejowej

Infrastruktura

Niemcy: Maszynista zginął w katastrofie kolejowej

Jakub Madrjas, Artur Bogdanowcz 13 września 2023

Katastrofa kolejowa w Holandii [film]

Infrastruktura

Katastrofa kolejowa w Holandii [film]

Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5