NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Stomma: Fundusz Kolejowy bez dodatkowych miliardów w 2016

| Łukasz Kuś 24.05.2016 18

Stomma: Fundusz Kolejowy bez dodatkowych miliardów w 2016
Siedziba Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwafot. I, Gophi CC BY-SA 3.0
Fundusz Kolejowy nie otrzyma na razie dodatkowych pieniędzy, jakie zapowiadali politycy PiS w kampanii wyborczej. Wsparcie dla kolei będzie uzależnione od zmian legislacyjnych, które obecnie są przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Wiceminister infrastruktury Piotr Stomma odpowiedział na interpelację posła PO Pawła Olszewskiego, który zapytał czy Fundusz Kolejowy zostanie w 2016 r. zasilony dodatkową kwotą 3 mld zł, co obiecywało PiS podczas kampanii wyborczej.

PiS: budżet uchwaliło PO

Piotr Stomma w odpowiedzi przypomniał, że budżet państwa na 2016 rok w podstawowym zakresie został opracowany przez rząd PO – PSL. – Pragnę przypomnieć, że współautorem tego budżetu w zakresie wydatków na transport był Pan Paweł Olszewski – napisał wiceminister.

Jak wyjaśnił, kwota i forma wsparcia dla kolei obecnie jest przedmiotem rozmów międzyresortowych. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, chce by wsparcie dla zarządców infrastruktury było zagwarantowane w ramach programu wieloletniego. Pomysł ten nie podoba się jednak resortowi finansów, o czym piszemy TUTAJ.

– Obecnie w Ministerstwie prowadzone są analizy różnych rozwiązań systemowych w zakresie finansowania infrastruktury kolejowej. Równocześnie prowadzone są prace nad aktualizacją Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku oraz projektem programu wieloletniego pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016-2023, który zagwarantuje wieloletnie finansowanie ze środków publicznych infrastruktury kolejowej w zakresie zarządzania nią, w tym utrzymania i remontów. Zakłada się współfinansowanie realizacji powyższych programów również ze środków Funduszu Kolejowego. Od ostatecznego kształtu tych programów uzależnione jest podjęcie decyzji odnośnie zasilenia Funduszu Kolejowego dodatkowymi środkami – napisał Stomma w odpowiedzi na interpelację.

System wsparcia kolei będzie zmieniony

Stomma poinformował, że przygotowana jest obecnie nowelizacja ustawy kolejowej, która zakłada m.in. nowelizację ustawy o Funduszu Kolejowym w celu dostosowania jej przepisów do znowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym. Zmiany te dotyczą umożliwienia finansowania ze środków Funduszu Kolejowego kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową innych zarządców infrastruktury niż PKP PLK SA.

Trwają również prace analityczne nad projektem uchwały Rady Ministrów uchylającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019. W 2013 roku na podstawie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1646, z późn. zm.), art. 9 ustawy o Funduszu Kolejowym został uchylony. Jednakże zgodnie z art. 12 ust. 2 ww. ustawy sam Program może być aktualizowany przez Radę Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu.

Jak informuje wiceminister, celem tych zmian jest uelastycznienie systemu wsparcie dla kolei. – Uchylenie Programu rzeczowo-finansowego, przy jednoczesnym zachowaniu w mocy obowiązującego Planu Finansowego Funduszu Kolejowego na 2016 rok i przygotowywanego obecnie Planu Finansowego Funduszu Kolejowego na 2017 rok, umożliwi elastyczne zarządzanie środkami Funduszu Kolejowego, bez uszczerbku dla kontroli przez Radę Ministrów wieloletniego limitu wydatków Funduszu – napisał Stomma.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (4030)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (4030)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5