NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Będzie elektryfikacja odcinka Węgliniec – Görlitz?

| Kasper Fiszer 08.12.2016 893

Będzie elektryfikacja odcinka Węgliniec – Görlitz?
Niemiecki pociąg spalinowy w Węglińcufot. Kasper Fiszer
MIB i województwo dolnośląskie chcą, by do niemieckiego Görlitz docierały z Polski pociągi elektryczne. Miałoby to usprawnić ruch pasażerski – zarówno w relacjach regionalnych, jak i dalekobieżnych. Na razie nie ma jednak konkretnych planów inwestycyjnych.
Podczas wczorajszego otwarcia mostu kolejowego nad Nysą Łużycką na linii nr 295 Węgliniec – Bielawa Dolna – Horka szeroko komentowano kwestie dalszej współpracy pomiędzy polskim a niemieckim zarządcą infrastruktry. Jedną z mozliwości rozwoju połączeń transgranicznych ma być elektryfikacja dolnośląskich linii na odcinkach granicznych. Po zakończeniu inwestycji na terenie Niemiec pociągi elektryczne będą mogły korzystać z ciągu Wrocław – Węgliniec – Horka i dalej w głąb kraju w kierunku Berlina. Polskie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chciałoby jednak, by powstał także drugi ciąg alternatywny.

Bez elektryfikacji nie będzie rozwoju połączeń

– W celu otrzymania optymalnych warunków do prowadzenia działalności przewozowej na naszym pograniczu konieczna jest również elektryfikacja odcinka Węgliniec – Zgorzelec – Görlitz – stwierdził Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB. – Mam nadzieję, że dobra współpraca zapoczątkowana na granicy w Horce będzie kontynuowana – dodał. Przypomniał też, że resort już wielokrotnie podnosił konieczność przeprowadzenia tej inwestycji.

Ministerstwo chce, by do jednego z peronów stacji Görlitz doprowadzona została sieć trakcyjna polskiego systemu zasilania prądem stałym 3 kV. – Takie rozwiązanie zapewni możliwość prowadzenia komunikacji pasażerskiej w systemie przesiadkowym. Elektryfikacja to warunek konieczny do zapewnienia atrakcyjnej oferty podróżnym z obu krajów, i to zarówno w komunikacji lokalnej, jak i dalekobieżnej – przekonywał Andrzej Bittel.

Polski standard niecały kilometr w głąb Niemiec

Plany MIB popiera także samorząd regionalny. – Jestem przekonany, że elektryfikacja wraz z możliwością wjazdu 800 metrów do Niemiec na peron w Görlitz zakończy się sukcesem – mówił marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski. Inwestycja znacznie ułatwiłaby także prowadzenie ruchu wewnątrz regionu, bo wyeliminowałaby konieczność przesiadki w Węglińcu lub obsługi trakcją spalinową 136-kilometrowego odcinka Węgliniec – Wrocław Główny.

O tym, że współpraca przy budowie mostu Bielawa Dolna – Horka przebiegała bardzo dobrze, mówili zarówno przedstawiciele PKP PLK, jak i DB AG. – Można by przypuszczać, że bohaterem dzisiejszego spotkania jest most, ale to tylko symbol dobrych połączeń, to ogniwo, które stanowi o spójnym systemie komunikacyjnym obu państw – stwierdził Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Plany elektryfikacji przejścia w Zgorzelcu nie zostały jednak skonkretyzowane.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (899)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (899)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5