– Projekt nowego cennika jest to potwierdzenie, że dotrzymujemy deklaracji odnośnie utrzymania średniej stawki sieciowej na niezmienionym poziomie – ocenia w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK. Zarządca infrastruktury zaprezentował dziś projekt stawek za dostęp do infrastruktury w rozkładzie 2014/15.
Nowy projekt został przekazany do UTK, który odpowiada za jego zatwierdzenie. Jak informuje PKP PLK, zasady i założenia przyjęte do kalkulacji stawek są takie same, jak w cenniku obowiązującym w obecnym rozkładzie (2013/14). Średnia stawka sieciowa jest niższa o 0,11% wobec cennika na rozkład 2013/14.
– Projekt nowego cennika potwierdza ważną, ubiegłoroczną deklarację PKP PLK o utrzymaniu średniej stawki sieciowej na stałym poziomie. Konsekwentna realizacja założeń powinna pozytywnie wpływać na rozwój przewoźników, ich kondycję finansową oraz konkurencyjność branży. Nie zmieniły się zasady kategoryzacji linii oraz podział na przedziały mas brutto pociągów – mówi „Rynkowi Kolejowemu” wiceprezes PKP PLK Andrzej Pawłowski.
Projekt cennika 2014/15, podobnie zresztą jak projekt obecnie obowiązującego cennika, został przygotowany w oparciu o wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 30 maja 2013 r., zgodnie z którym do wyznaczenia stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej należy przyjąć wyłącznie koszty, które są bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami. Wyrok TS UE spowodował, że obecnie średnia stawka jednostkowa w stosunku do cennika 2012/13 jest niższa o 20,4%.
Należy jednak przypomnieć, że mimo znaczącego spadku stawek, obecny cennik był mocno krytykowany przez niektórych przewoźników – głównie regionalnych operatorów pasażerskich. W przypadku lekkich pociągów, nastąpił bowiem wzrost stawek. Np. dla pociągów o masie do 60 t (czyli np. 1-członowych autobusów szynowych) wzrost stawek za każdy pociągokilometr na liniach niezelektryfikowanych nastąpił, w zależności od kategorii linii, o 3,7-4,7% (średnio o 4,2%), a w przypadku masy brutto pociągu pasażerskiego mieszczącej się w przedziale 120-150 t (czyli autobusu szynowego 3-członowego) stawki na liniach niezelektryfikowanych wzrosły o 4,1-10,0% (średnio o 6,9%).
Przewoźnicy krytykowali też zmiany stawek „towarzyszących”, takich jak np. opłaty za dostęp do peronów czy też za zapowiadanie pociągów. W przypadku niektórych przewoźników, takich jak KM czy SKM Warszawa, opłaty „towarzyszące” wzrosły nawet o kilkaset procent.
Teraz PKP PLK zapowiada, że w projekcie cennika 2014/15. Stawki za korzystanie ze stacji i przystanków, które nie dysponują urządzeniami do wygłaszania zapowiedzi głosowych, mają być niższe o ok. 20%. Wzrosną natomiast opłaty w przypadku 20 największych stacji, a także, w niewielkim stopniu, w przypadku stacji i przystanków o znaczeniu regionalnym i aglomeracyjnym, które są wyposażone w systemy informowania podróżnych. PKP PLK zapowiadają jednak, że w łącznym rozrachunku opłaty „towarzyszące” będą niższe. Zmaleć, o ok. 20%, mają też opłaty za przydzielanie tras poza rocznym rozkładem jazdy.