W 2010 roku miała nastąpić przebudowa dwóch odcinków międzynarodowego korytarza kolejowego E 20 w Kole i Koninie. Jak poinformował "Głos Wielkopolski", niestety ten termin okazał się nierealny, a prace przesunięto na lata 2012-14.
- Były plany, aby niektóre odcinki tej magistrali przystosować do szybkości 200 km/h, ale niestety ta sprawa upadła. W tej chwili są weryfikowane środki finansowe i przygotowywane plany pod prędkość 160 km/h, taką jak na całej tej linii. Dlatego inwestycja jest w tej chwili na etapie weryfikacji projektu wstępnego - powiedział dla "Głosu Wielkopolskiego" Zbigniew Wolny, rzecznik oddziału Polskich Linii Kolejowych.
Poza wymianą torowiska i remontem peronów, nieaktualne już dziś plany obejmowały również likwidację niektórych przejazdów kolejowych, budowę wiaduktów, przejść podziemnych czy korektę łuków wjazdowych i wyjazdowych. Natomiast już w przyszłym roku PKP SA planuje wydać 4 mln zł na gruntowną modernizację stacji w Kole. W budynku zostanie wymieniony dach, tynki, okna i drzwi, posadzka oraz wszystkie instalacje. Przebudowany zostanie również zajazd przed dworcem wraz z chodnikiem. - Rozpoczęcie prac planowane jest na wrzesień 2010 roku, a zakończenie na sierpień 2011 roku - poinformował Piotr Kryszak, rzecznik PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu.
Budowa nowego dworca w Koninie czy choćby przebudowa obecnego, pozostaje na razie w sferze marzeń. Samorząd miasta prowadził z PKP rozmowy dotyczące przejęcia tego obiektu, ale utknęły one w martwym punkcie po przekazaniu w zarząd dużych dworców innemu oddziałowi tej kolejowej spółki - czytamy w "Głosie Wielkopolskim". - Nie możemy inwestować na nieswoim terenie. Teraz ruch leży po stronie kolei - powiedział prezydent miasta Kazimierz Pałasz. - O przekazaniu samorządowi dworca nic nie wiem. Ale jesteśmy otwarci na wszystkie propozycje. Dworzec i przestrzeń wokół niego mogły by być w przyszłości jakoś racjonalnie zagospodarowane. Ewentualną współpracę z miastem chcielibyśmy oprzeć na warunkach partnerskich, może jeszcze włączylibyśmy w to PKS, bo takie sygnały się pojawiły - powiedział Ryszard Pluciński, dyrektor PKP Oddział Dworce Kolejowe w Poznaniu.
Więcej
* Fot. kolanin, commons.wikimedia.org.