NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kolejarze wśród zatrzymanych w sprawie gangu okradającego cudzoziemców w pociągach

| inf. pras 15.03.2022 5,1k

Kolejarze wśród zatrzymanych w sprawie gangu okradającego cudzoziemców w pociągach
Fot. Komenda Główna Straży Ochrony Kolei
Kolejarze wśród zatrzymanych w sprawie gangu okradającego cudzoziemców w pociągach
Kolejarze wśród zatrzymanych w sprawie gangu okradającego cudzoziemców w pociągach
Kolejarze wśród zatrzymanych w sprawie gangu okradającego cudzoziemców w pociągach
Kolejarze wśród zatrzymanych w sprawie gangu okradającego cudzoziemców w pociągach
Kolejarze wśród zatrzymanych w sprawie gangu okradającego cudzoziemców w pociągach
Łącznie 14 osób usłyszało zarzuty w sprawie dotyczącej gangu, którego członkowie okradali podróżnych w pociągach dalekobieżnych. Ofiarami padali cudzoziemcy, a celem sprawców były przede wszystkim pieniądze. Wśród zatrzymanych jest m.in. siedmiu kierowników pociągów, trzech konduktorów oraz dwóch pracowników agencji ochrony osób i mienia. 
Jak informuje Straż Ochorny Kolei, rozbicie zorganizowanej grupy przestępczej, której członkowie w różnych rejonach Polski okradali pasażerów pociągów, było możliwe dzięki współpracy policjantów z Zarządu w Warszawie, Centralnego Biura Śledczego Policji, prokuratorów Podkarpackiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie, funkcjonariuszy Wydziału do spraw operacyjno-prewencyjnych i bezpieczeństwa Komendy Głównej Straży Ochrony Kolei i pracowników przewoźnika dalekobieżnego.

Pierwsze zatrzymania jeszcze w 2021 roku


W efekcie wspólnych działań, jeszcze w 2021 roku zatrzymano 7 osób i zabezpieczono narzędzia mogące służyć do popełniania przestępstw na cudzoziemcach, głównie obywatelach Ukrainy.  – Wszystko wskazywało na to, że członkowie gangu współpracowali z osobami, które ułatwiały im popełnianie przestępstw. Dlatego też funkcjonariusze nie zakończyli swoich działań i dalej prowadzili ustalenia, ściśle ze sobą współpracując. W ich wyniku zebrano materiał dowodowy świadczący o udziale w sprawie kolejnych 14 osób – czytamy.

Na początku marca 2022 roku policjanci CBŚP przeprowadzili kolejne uderzenie, podczas którego zatrzymano 13 osób i czternastą doprowadzono z zakładu karnego do Wydziału Zamiejscowego Departamentu do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie. Akcja miała miejsce na terenie województw: zachodnio-pomorskiego, wielkopolskiego, łódzkiego i mazowieckiego – informuje SOK.

W Podkarpackim Wydziale Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie 10 osobom przedstawiono zarzuty dotyczące przyjmowania w związku z pełnieniem funkcji publicznej od członków grupy przestępczej korzyści majątkowych, w zamian za umożliwienie im dokonywania kradzieży, kradzieży zuchwałych w pociągach dalekobieżnych na szkodę podróżnych. Ponadto dwie zatrzymane osoby usłyszały zarzut pomocnictwa popełniania kradzieży, a kolejne dwie zarzut poplecznictwa. Czyny zarzucane podejrzanym zagrożone są karą nawet do 8 lat pozbawienia wolności.

Tym razem zatrzymani głównie kolejarze

Więcej szczegółów podaje dział prasowy Prokuratury Krajowej. Jak czytamy, wśród zatrzymanych jest m.in. 7 kierowników pociągów, 3 konduktorów oraz 2 pracowników agencji ochrony osób i mienia. W wyniku przeprowadzonych przeszukań ujawniono i zabezpieczono przede wszystkim telefony komórkowe oraz pieniądze. Prokurator Podkarpackiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie przedstawił 10 osobom, w tym konduktorom, kierownikom pociągów, zarzuty dotyczące przyjmowania w związku z pełnieniem funkcji publicznej od członków grupy przestępczej korzyści majątkowych w łącznych kwotach od 3 do 9 tysięcy złotych, w zamian za umożliwienie im dokonywania kradzieży, kradzieży zuchwałych w pociągach dalekobieżnych na szkodę podróżnych. Ponadto dwóm pracownikom ochrony prokurator przedstawił zarzuty pomocnictwa do kradzieży i kradzieży zuchwałej. Podejrzani działali w okresie od 2020 do 2021 roku na terenie województw podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, lubuskiego, zachodniopomorskiego, mazowieckiego, w różnych miastach i miejscowościach na trasie pociągów dalekobieżnych relacji Świnoujście – Przemyśl – pociąg „Przemyślanin”, Świnoujście – Warszawa – pociąg „Uznam”.

Czyny zarzucane podejrzanym kwalifikowane z art. 228 § 1 kk, art. 18 § 3 kk w zw. z art. 278 § 1 kk w zb. z art. 278a § 1 kk zagrożone są karą nawet do 8 lat pozbawienia wolności. Ponadto dwie zatrzymane osoby usłyszały poplecznictwa kwalifikowane z art. 239 § 1 kk. Z uwagi na konieczność zabezpieczenia prawidłowego toku postępowania prokurator wobec 13 podejrzanych zastosował środki zapobiegawcze w postaci poręczenia majątkowego w wysokości od 5 do 12 tysięcy złotych, dozoru Policji, zakazu opuszczania kraju, zawieszenia w wykonywaniu czynności służbowych konduktora pociągu (wobec 3 podejrzanych), zawieszenia w wykonywaniu czynności służbowych kierownika pociągu (wobec 7 podejrzanych) oraz zawieszenia w wykonywaniu czynności służbowych pracownika ochrony (wobec 1 podejrzanego). Aktualnie w śledztwie wobec 7 osób zatrzymanych podczas wcześniejszej realizacji, którym zarzucono popełnienie przestępstwa rozbojów, kradzieży, w tym kradzieży szczególnie zuchwałych, stosowany jest środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania – informuje prokuratura.

Z ustaleń śledztwa prowadzonego przez Podkarpacki Wydział Zamiejscowy Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie wynika, że zorganizowana grupa przestępcza działała w pociągach dalekobieżnych relacji Świnoujście – Przemyśl – pociąg „Przemyślanin”, Świnoujście – Warszawa – pociąg „Uznam”, Zielona Góra – Warszawa – pociąg „Zielonogórzanin”. W toku śledztwa prokurator ustalił, że podejrzani najpierw typowali podróżnego, a następnie zabierali mu pieniądze znajdujące się najczęściej w garderobie lub bagażu albo spożywali z podróżnym alkohol, celem doprowadzenia go do stanu upojenia alkoholowego.

Kolejną metodą sprawców było dodawanie do alkoholu lub napojów bezalkoholowych środków mających na celu szybkie spowodowanie stanu nieprzytomności. Sprawcy zastraszali i grozili funkcjonariuszom Straży Ochrony Kolei bądź załodze konduktorskiej danego pociągu w razie uniemożliwiania dokonywania przestępstw. Potencjalni pokrzywdzeni typowani byli przez członków grupy przestępczej głównie wśród podróżujących cudzoziemców, co pozwalało przypuszczać że przestępstwa nie zostaną zgłoszone organom ścigania. Łupem sprawców padały głównie pieniądze. Sprawa ma rozwojowy charakter, prokuratorzy nie wykluczają dalszych zatrzymań.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5