NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Spotkanie z KE nt. finansowania europejskich kolei

| inf. pras. 16.06.2020 0

Spotkanie z KE nt. finansowania europejskich kolei
fot. HB Reavis
Przedstawiciele wybranych europejskich kolei (PKP S.A, DB, SNCF, OBB, SNCB i FS) spotkali się z członkami gabinetu unijnej komisarz ds. transportu I. Valean oraz kierownictwem DG MOVE (Directorate-General for Mobility and Transport). Przedmiotem rozmów były środki przeznaczone na kolej w ramach planu odnowy gospodarczej oraz kwestia wyznaczenia priorytetów inwestycyjnych sektora kolejowego.
Uczestnicy video-konferencji zwrócili uwagę na to, że dodatkowe środki w wysokości 750 mld euro w ramach Europejskiego Mechanizmu Odnowy Gospodarczej to duża szansa na sfinansowanie potrzeb europejskich kolei i dalsze zwiększanie ich konkurencyjności. Zdaniem uczestników spotkania kolej doskonale wpisuje się zarówno w cele Europejskiego Zielonego Ładu, jak i zielonej i cyfrowej transformacji stanowiącej jeden z priorytetowych filarów tego mechanizmu.

Rozmowy dotyczyły również podniesienia budżetu CEF Transport o 1,7 mld euro (do 14,52 mld euro). Pozwoliłoby to na powrót do proponowanego poziomu środków CEF sprzed Brexitu. Poruszona została też kwestia dodatkowych środków dla programu Horyzont Europa, dzięki którym możliwe będzie zwiększenie budżetu programu Shift2Rail, a tym samym możliwości finansowania innowacji i B+R w sektorze kolejowym.

Dyskutowano m.in. na temat. finansowania inwestycji z pomocą pożyczek oraz grantów. PKP S.A. od początku rozmów z KE mocno akcentuje potrzebe finansowania kolei w formie grantów. KE upatruje możliwości zwiększenia zainteresowania przez sektor kolejowy finansowaniem części swoich potrzeb atrakcyjnymi unijnymi mechanizmami pożyczkowymi. Wśród głównych obszarów wsparcia z instrumentów zwrotnych KE widziałby m.in. inwestycje ERTMS, tabor oraz high-speed.

Uczestnicy spotkania podkreślili również rolę wspomnianych środków w zakresie rozwoju inwestycji i wsparcia sektorów dotkniętych przez kryzys. Stąd część pomocy w jego ramach skierowana jest zarówno do firm, jak i do państw członkowskich. We wszystkich przypadkach kolej może być beneficjentem nowych środków.

Zgodzono się, iż zakup nowego taboru, jego modernizacja będą nadal finansowane w ramach różnych unijnych instrumentów wsparcia. Dodatkowo KE pracuje obecnie również nad inicjatywą unijnych rozwiązań prawnych pozwalających na zróżnicowanie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej przez zarządcę infrastruktury dla rożnego typu przewoźników w czasie pandemii.

W trakcie video-konferencji zastanawiano się ponadto nad możliwością zwiększenia budżetu przeznaczonego na Europejski Rok Kolei czy rozdysponowania środków w ramach Instrumentu Odbudowy i Odporności do 2022 roku (Recovery and Resilience Facility).

Według przedstawicieli KE żaden z dotychczasowych środków transportu nie doczekał się takiego wyróżnienia jak kolej, co jest również zobrazowaniem zaangażowania i aktywności kolei wobec KE w ostatnich miesiącach.

To nie pierwsza inicjatywa PKP S.A. w kwestii podkreślania roli kolei w stabilizacji gospodarczej po wyjściu z kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. 14 maja odbyło się spotkanie Krzysztofa Mamińskiego, prezesa PKP S.A. z wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej Fransem Timmermansem. Prezes PKP S.A. zaapelował wtedy o wsparcie dla inwestycji kolejowych, które pomogą skutecznie pobudzić gospodarkę w ramach unijnego planu odbudowy gospodarczej.

Kolejną inicjatywą było wystosowanie przez przedstawicieli największej europejskiej organizacji zrzeszającej zarządców infrastruktury i przedsiębiorstwa z branży kolejowej CER (Community of European Railways and Infrastructure Companies) listu otwartego do Ursuli von der Leyen - przewodniczącej KE, w ramach którego wskazano, że środki na inwestycje kolejowe przyczynią się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego, stworzenia nowych miejsc pracy, ale również do zwiększenia konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu. To z kolei będzie miało przełożenie na redukcję kosztów środowiskowych, a także przyczyni się do rozwoju ekologicznego środka transportu, jakim jest transport kolejowy.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Europa (184)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Europa (184)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5