NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Spór o autobusy na zamkniętym odcinku E20. PLK musi się do nich dorzucić

| Michał Szymajda 29.11.2017 38

Spór o autobusy na zamkniętym odcinku E20. PLK musi się do nich dorzucić
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Koleje Wielkopolskie złożyły do Prezesa UTK skargę na PKP Polskie Linie Kolejowe. Stało się tak dlatego, że zarządca odrzucił wnioski przewoźnika o przydzielenie zdolności przepustowej w rozkładzie jazdy 2017/2018 w ośmiu relacjach na trasie pomiędzy Poznaniem a Kutnem.
Stało się tak pomimo tego, że obecnie przewoźnik wykonuje przewozy na podstawie przydzielonej przepustowości na podobnych warunkach. To znaczy: na odcinku pomiędzy Wrześnią a Koninem musi uruchamiać autobusy ze względu na zamknięcie torowe spowodowane modernizacją magistrali E20. PLK w chwili obecnej pokrywa różnice pomiędzy kosztami dostępu do infrastruktury a kosztami uruchomienia komunikacji zastępczej na tym odcinku.

"PLK powinna dopłacać do komunikacji zastępczej"

– Odmowa przydzielenia dostępu na wyłączonej z ruchu infrastrukturze oznaczałaby brak rekompensaty ze strony PKP PLK. Nie braliśmy pod uwagę wstrzymania ruchu autobusów zastępczych po 10 grudnia, uważamy jednak, że zarządca infrastruktury powinien ponosić koszty prowadzonych przez siebie prac także w zakresie uruchamiania komunikacji zastępczej, co zresztą robi w tej chwili. Dlatego złożyliśmy skargę do UTK – powiedział Krzysztof Ryfa, dyrektor pionu finansowo-handlowego w Kolejach Wielkopolskich.

UTK nakazuje przyjąć wniosek PLK

Prezes UTK Ignacy Góra skargę przyjął i podjął decyzję korzystną dla przewoźnika: zarządca powinien cofnąć odmowę rozpatrzenia wniosków. Dodatkowo ustalono wytyczne obowiązujące w takich przypadkach. Zgodnie z nimi PKP PLK powinny przyjąć i rozpatrzyć wnioski przewoźnika oraz przydzielić trasy pociągów w rocznym rozkładzie jazdy 2017/2018. Natomiast w przypadkach zamknięć torowych, rozumianych jako ograniczenia w korzystaniu z infrastruktury kolejowej z przyczyn leżących po stronie zarządcy infrastruktury, powinna zostać zapewniona komunikacja zastępcza na zasadach określonych w regulaminie sieci 2017/2018.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z decyzji Ignacego Góry, który w tym wypadku wstawił się za pasażerami i przewoźnikiem. Prace modernizacyjne prowadzone przez PLK w jak najmniejszym stopniu powinny uderzać w przewoźników – dodał przedstawiciel KW.

– Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, gdy zarządca odmówi rozpatrzenia wniosku o przydzielenie zdolności przepustowej lub odmówi jej przydzielenia, aplikant może złożyć skargę do Prezesa UTK. Może on stwierdzić, że odmowa nie wymaga żadnych zmian, wymaga modyfikacji albo cofnięcia. Zarządca powinien działań zgodnie z wytycznymi określonymi w decyzji – poinformował UTK.

Aktualizacja z 1 grudnia 2017


1 grudnia na pytania w sprawie przyczyn podjęcia zaskarżonej przez KW decyzji odpowiedział rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału PKP PLK.

– Odmowa wynikała z nowego rozporządzenia o dostępie, które daje możliwość nieprzydzielania tras tam, gdzie jest ograniczenie zdolności przepustowej – napisał Zbigniew Wolny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5