NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Specustawa transportowa: Jakie ułatwienia dla przewoźników?

| Roman Czubiński 24.03.2022 1,6k

Specustawa transportowa: Jakie ułatwienia dla przewoźników?
fot. Michał Szymajda
Uchwalona wczoraj (23 marca) specustawa transportowa daje nowe uprawnienia przewoźnikom obsługującym pociągi z uchodźcami z Ukrainy lub z przeznaczoną dla obywateli tego kraju pomocą humanitarną. Jednym z nich jest możliwość bardziej elastycznego wykorzystania czasu pracy maszynistów i reszty personelu. Kolejowe przewozy uchodźców i pomocy będą mogły zostać zwolnione z opłat za dostęp do infrastruktury.
Maksymalny dobowy wymiar czasu pracy obsady pociągu zostanie wydłużony – w sytuacjach nadzwyczajnych (związanych m. in. z zatorami na przejściach granicznych) – aż do 16 godzin. Łączny czas prowadzenia pojazdu kolejowego lub pociągu nie może jednak przekroczyć 9 godzin, a przewoźnik nie może z góry zaplanować 16-godzinnej służby. Nieprzerwany odpoczynek dobowy takich pracowników może być skrócony do 8 godzin.

Innego rodzaju ułatwienie dotyczy zwiększonej prędkości jazdy bez znajomości szlaku. Przy jeździe z prędkością do 60 km/h nie jest już konieczna obecność w kabinie innego, znającego szlak maszynisty lub przedstawiciela zarządcy infrastruktury. Do obsługi pociągu z uchodźcami można też wyznaczyć maszynistę z uprawnieniami wyłącznie do prowadzenia pociągów towarowych (warunkiem jest zgodność typu lokomotywy). Znajomości szlaku nie musi też mieć kierownik pociągu.

Zarządcy infrastruktury otrzymali możliwość preferencyjnego traktowania przewoźników towarowych, uruchamiających pociągi z pomocą humanitarną dla ofiar wojny. Mogą oni nie pobierać opłat rezerwacyjnych za niewykorzystanie przepustowości, opłaty za dostęp minimalny oraz opłaty manewrowej. Status przewozu z pomocą humanitarną będzie nadawał szef kancelarii premiera (w przypadku relacji krajowych) lub ministerstwo spraw zagranicznych (dla pociągów międzynarodowych). Rekompensatę za utracone przychody ma wypłacać zarządcy Fundusz Pomocy dla ofiar wojny w Ukrainie. Również ze środków Funduszu mają być refundowane koszty przystosowania infrastruktury do przewozów uchodźców.

Przewoźnicy pasażerscy mogą liczyć na zwrot kosztów uruchomienia dodatkowych pociągów pasażerskich dla uchodźców, a także wydłużenia składów pociągów rozkładowych. Rozliczanie będzie odbywało się według stawki ryczałtowej za pociągokilometr lub pojazdokilometr (68 zł) albo wagonokilometr (5 zł) pracy eksploatacyjnej. O tym aspekcie szerzej informowaliśmy już w czoraj w tekście pt. Specustawa transportowa: Będzie podwyższenie stawek dla przewoźników samorządowych.

W ramach Funduszu Pomocy na te cele przeznaczono 130 mln zł.

Przypomnijmy: projekt specustawy, skierowany do Sejmu 21 marca, został przegłosowany dwa dni później. Nowe zasady mają obowiązywać na razie do końca roku kalendarzowego (z mocą wsteczną od 24 lutego – pierwszego dnia rosyjskiej inwazji na Ukrainę), lecz jeśli wojna w Ukrainie będzie toczyła się nadal po tej dacie, należy spodziewać się ich przedłużenia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5