Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Specustawa transportowa: Jakie ułatwienia dla przewoźników?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Specustawa transportowa: Jakie ułatwienia dla przewoźników?
fot. Michał Szymajda
Uchwalona wczoraj (23 marca) specustawa transportowa daje nowe uprawnienia przewoźnikom obsługującym pociągi z uchodźcami z Ukrainy lub z przeznaczoną dla obywateli tego kraju pomocą humanitarną. Jednym z nich jest możliwość bardziej elastycznego wykorzystania czasu pracy maszynistów i reszty personelu. Kolejowe przewozy uchodźców i pomocy będą mogły zostać zwolnione z opłat za dostęp do infrastruktury.

Maksymalny dobowy wymiar czasu pracy obsady pociągu zostanie wydłużony – w sytuacjach nadzwyczajnych (związanych m. in. z zatorami na przejściach granicznych) – aż do 16 godzin. Łączny czas prowadzenia pojazdu kolejowego lub pociągu nie może jednak przekroczyć 9 godzin, a przewoźnik nie może z góry zaplanować 16-godzinnej służby. Nieprzerwany odpoczynek dobowy takich pracowników może być skrócony do 8 godzin.

Innego rodzaju ułatwienie dotyczy zwiększonej prędkości jazdy bez znajomości szlaku. Przy jeździe z prędkością do 60 km/h nie jest już konieczna obecność w kabinie innego, znającego szlak maszynisty lub przedstawiciela zarządcy infrastruktury. Do obsługi pociągu z uchodźcami można też wyznaczyć maszynistę z uprawnieniami wyłącznie do prowadzenia pociągów towarowych (warunkiem jest zgodność typu lokomotywy). Znajomości szlaku nie musi też mieć kierownik pociągu.

Zarządcy infrastruktury otrzymali możliwość preferencyjnego traktowania przewoźników towarowych, uruchamiających pociągi z pomocą humanitarną dla ofiar wojny. Mogą oni nie pobierać opłat rezerwacyjnych za niewykorzystanie przepustowości, opłaty za dostęp minimalny oraz opłaty manewrowej. Status przewozu z pomocą humanitarną będzie nadawał szef kancelarii premiera (w przypadku relacji krajowych) lub ministerstwo spraw zagranicznych (dla pociągów międzynarodowych). Rekompensatę za utracone przychody ma wypłacać zarządcy Fundusz Pomocy dla ofiar wojny w Ukrainie. Również ze środków Funduszu mają być refundowane koszty przystosowania infrastruktury do przewozów uchodźców.

Przewoźnicy pasażerscy mogą liczyć na zwrot kosztów uruchomienia dodatkowych pociągów pasażerskich dla uchodźców, a także wydłużenia składów pociągów rozkładowych. Rozliczanie będzie odbywało się według stawki ryczałtowej za pociągokilometr lub pojazdokilometr (68 zł) albo wagonokilometr (5 zł) pracy eksploatacyjnej. O tym aspekcie szerzej informowaliśmy już w czoraj w tekście pt. Specustawa transportowa: Będzie podwyższenie stawek dla przewoźników samorządowych.

W ramach Funduszu Pomocy na te cele przeznaczono 130 mln zł.

Przypomnijmy: projekt specustawy, skierowany do Sejmu 21 marca, został przegłosowany dwa dni później. Nowe zasady mają obowiązywać na razie do końca roku kalendarzowego (z mocą wsteczną od 24 lutego – pierwszego dnia rosyjskiej inwazji na Ukrainę), lecz jeśli wojna w Ukrainie będzie toczyła się nadal po tej dacie, należy spodziewać się ich przedłużenia.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Specustawa o inwestycjach w obronność wchodzi w życie

Prawo i polityka

Specustawa o inwestycjach w obronność wchodzi w życie

Damian Kelman 05 września 2025

Specustawa lotniskowa przedłużona do końca 2025 roku

Prawo i polityka

Specustawa lotniskowa przedłużona do końca 2025 roku

Rafał Dybiński 18 listopada 2020

Specustawa przyspieszy inwestycje kolejowe?

Prawo i polityka

Specustawa przyspieszy inwestycje kolejowe?

Dziennik Gazeta Prawna 22 marca 2013

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Specustawa o inwestycjach w obronność wchodzi w życie

Prawo i polityka

Specustawa o inwestycjach w obronność wchodzi w życie

Damian Kelman 05 września 2025

Specustawa lotniskowa przedłużona do końca 2025 roku

Prawo i polityka

Specustawa lotniskowa przedłużona do końca 2025 roku

Rafał Dybiński 18 listopada 2020

Specustawa przyspieszy inwestycje kolejowe?

Prawo i polityka

Specustawa przyspieszy inwestycje kolejowe?

Dziennik Gazeta Prawna 22 marca 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij