NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Specustawa kolejowa jednak nie powstanie

| Jakub Madrjas 19.07.2016 1,5k

Specustawa kolejowa jednak nie powstanie
Fot. Jacek Goździewicz
Ministerstwo bez rozgłosu zrezygnowało z przygotowywania zapowiadanej w marcu specustawy kolejowej. Jak twierdzi MIB, do usprawnienia inwestycji wystarczy niedawna nowelizacja prawa.
Sejm 7 lipca przyjął nowelizację ustawy o transporcie kolejowym i kilku innych ustaw. Pakiet ma przyspieszyć proces inwestycyjny na kolei, który jest już mocno opóźniony. Więcej na temat nowelizacji piszemy tutaj.

Jednak w marcu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa informowało, że do przyspieszenia inwestycji potrzebna jest specjalna specustawa kolejowa. – Jesteśmy zdeterminowani. Specustawa musi powstać – mówił minister Adamczyk, zapowiadając złożenie projektu do sejmu przed wakacjami.

MIB: Poselski projekt wystarczy

Mimo zapowiedzi, specustawa jednak nie powstanie. – Uchwalona nowelizacja jest spójna z zamierzeniami prezentowanymi przez MIB. W związku z tym MIB aktualnie nie podejmuje dodatkowych prac legislacyjnych w tym zakresie – poinformowała „Rynek Kolejowy” rzeczniczka ministerstwa Elżbieta Kisil. – Jeżeli praktyka stosowania nowelizowanych przepisów wskaże na konieczność wprowadzenia kolejnych rozwiązań, podjęte zostaną stosowne analizy, które określą pożądane kierunki dalszych zmian w przepisach – dodała.

Jak informuje ministerstwo, uchwalona przez sejm 7 lipca nowelizacja została wniesiona pod obrady Sejmu przez klub poselski PiS „w ramach zainicjowanych przez MIB działań związanych z wprowadzeniem do systemu prawnego rozwiązań dotyczących uproszczenia oraz przyspieszenia prac nad przygotowaniem oraz wykonywaniem kolejowych inwestycji infrastrukturalnych”.

Nie będzie ZRIK-u

W zapowiadanej specustawie miało być jednak dużo więcej rozwiązań przyspieszających inwestycje, niż w niedawnej nowelizacji prawa. Według zapowiedzi MIB, zakładano m.in. wprowadzenie zezwoleń na realizację inwestycji kolejowej (ZRIK) i wsparcie ze strony wojewodów, uproszczenie procedur związanych z pozwoleniami na budowę, decyzjami środowiskowymi i pozwoleniami na eksploatację oraz odpowiedzialność osobową za realizację inwestycji.

Eksperci są podzieleni w ocenie niespełnionej bądź co bądź obietnicy ministra. – To źle – mówi przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski. Jego zdaniem przegłosowane przez sejm uproszczenie inwestycji to krok w dobrym kierunku, ale zezwolenie na realizację inwestycji kolejowej (ZRIK) na wzór drogowego ZRID-u jest bardzo potrzebne. – Równocześnie powinna powstać w końcu ustawa o realizacji inwestycji liniowych – dodaje Furgalski.

Latawiec: specustawy są psuciem prawa

Innego zdania jest Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców SIDiR. Jak sugeruje, specustawa mogła przynieść więcej szkód niż pożytku. – Inwestycjom kolejowym nie przeszkadza „prawo”, tylko złe praktyki, brak wiedzy i wizji osób odpowiedzialnych w PKP PLK za planowanie, przygotowywanie, realizacje i rozliczanie tych inwestycji – komentuje dla „Rynku Kolejowego” Latawiec, dodając, że ciągłe zmiany w zarządzie oraz na kluczowych stanowiskach menedżerskich nie wpływają na poprawę skuteczności wdrażania Krajowego Programu Kolejowego.

Zdaniem eksperta to struktura organizacyjna PKP PLK jest niedostosowana do szybkiego uruchamiania inwestycji. – Próby przenoszenia na grunt inwestycji kolejowych praktyk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad doprowadziły do bardzo poważnych problemów z opisem przedmiotu zamówienia i wzorem umowy – przypomina. Bierze się to stąd, że modernizacja, rewitalizacja i remonty szlaków kolejowych i obiektów dworcowych trudno porównać do budowy nowych dróg. – Specustawy generalnie są psuciem prawa i dowodem na to, że inwestorzy mają problemy z realizacją inwestycji w obowiązującym bez specustaw systemie prawnym – podsumowuje Tomasz Latawiec.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5