NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Z Lublina do Rzeszowa wciąż nie kursuje tabor elektryczny

| Kasper Fiszer 20.12.2021 8k

Z Lublina do Rzeszowa wciąż nie kursuje tabor elektryczny
Elektryczne pociągi na stacji w RzeszowieFot. M. Szymajda
Elektryfikacja linii na ogół pociąga za sobą w zasadzie natychmiastową zmianę obsługującego ją taboru - pociągi elektryczne są zazwyczaj tańsze w eksploatacji, bardziej ekologiczne i charakteryzują się dłuższym cyklem życia. Inaczej jest jednak na trasie Lublin – Rzeszów, na której wciąż kursuje tabor spalinowy.
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom samorządu województwa podkarpackiego, który informował, że od momentu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy połączenia z Rzeszowa do Lublina będą realizowane taborem elektrycznym, na wspomnianej trasie nadal kursują pojazdy z napędem spalinowym. Zakończona niedawno elektryfikacja ciągu nie przyniosła więc póki co spodziewanego zwiększenia pojemności pociągów (jednostki elektryczne dostępne na Podkarpaciu i Lubelszczyźnie są w większości przypadków dłuższe niż spalinowe). Nie uległy poprawie także aspekty ekologiczne, choć należy tu podkreślić, że podróż pociągiem z silnikiem Diesla i tak wypada pod tym względem lepiej niż własnym samochodem z napędem klasycznym.

Założenia projektu unijnego nie pozwalają na obsługę linii międzywojewódzkich

– Międzywojewódzkie połączenia w relacji Lublin Główny – Rzeszów Główny w związku z uzgodnieniem marszałków województw są obsługiwane na dotychczasowych zasadach taborem wymiennym, tzn. autobusami szynowymi, których właścicielami są poszczególne województwa – potwierdza Zofia Dziewulska, naczelnik Działu ds. Handlowych i Ekonomicznych w Lubelskim Zakładzie Polregio. Teoretycznie tabor elektryczny mógłby wystawić zakład lubelski, który dysponuje dwoma nowymi pojazdami Impuls 2 (typ 37WEa)

Jednostki te zostały zakupione w ramach unijnego projektu „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych” realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. Jak twierdzi nasza rozmówczyni, ograniczenia zakupowe nie pozwalają na wykorzystywanie tych pojazdów poza województwem lubelskim. – Tabor został zakupiony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Jego eksploatacja musi być zgodna z założeniami [projektu] – tłumaczy.

Jednostki elektryczne powinny pojawić się choć na części trasy

– Jednym z kryteriów formalnych wyboru tego projektu był obszar geograficzny województwa – dodaje przedstawicielka Polregio. Na podrzeszowskim odcinku trasy – pomiędzy Kolbuszową a Rzeszowem – za kilka tygodni ma zacząć funkcjonować linia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Prawdopodobnie rozpocznie się więc regularna eksploatacja nowo zelektryfikowanej trasy regionalnymi pociągami elektrycznymi. Te obsłużą jednak tylko niewielki fragment ciągu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5