| wu, Rynek Kolejowy ⚫ 30.10.2015 ⚫
156
Poprzemysłowy Służewiec w Warszawie jest obszarem o dużej koncentracji biur. Codziennie przepełnionymi do granic możliwości środkami transportu przyjeżdżają tutaj masy pracowników. Istotną rolę odgrywa też kolej – zarówno skm-ki przyjeżdżające od strony centrum, jak i pociągi podmiejskie z kierunku Piaseczna.
Każdego poranka widok jest ten sam – tłumy wylewają się z pociągów na peron wyremontowany plk-owskim standardem: czyli skromnie, po linii najmniejszego oporu, żeby nie powiedzieć tanio, z nową, niegrzeszącą estetyką i ocierającą się o tandetę plastikową większą wiatą. Godną centrum jakiejś peryferyjnej wsi – na pewno jednak nie stacji pretendującej do miana ważnego węzła komunikacyjnego.
Zdecydowana większość podróżnych, zmierzających do pobliskich biur czy przesiadających się na tramwaj, postanawia skracać sobie drogę, zeskakując za pociągiem. Śmiałkowie szczególnie śpieszący się nawet nie czekają i przechodzą przed stojącym albo nawet wjeżdżającym składem. Miejsce to wymaga czujności maszynistów, którzy nadają sygnał Baczność, by popędzić albo rozpędzić przechodzących. Być może tylko dlatego nie dochodzi tam regularnie do wypadków. – W tym roku nie odnotowaliśmy żadnych zdarzeń z udziałem osób pieszych w tym miejscu – mówi Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK.
Jak przypomina zarządca, infrastruktura w tym miejscu pozwala na bezpieczne przejście z peronów. Pasażerowie mają do dyspozycji schody i windy z obu stron wiaduktu drogowego. To jednak za mało, żeby zachęcić podróżnych do korzystania z bardziej bezpiecznych form przechodzenia (może należało pomyśleć o budowie schodów ruchomych, które uatrakcyjniłyby i przyspieszyły korzystanie z węzła?).
Co roku piesi przechodzący przez tory w miejscach niedozwolonych powodują ponad 200 wypadków. PKP PLK, świadome zagrożeń, podjęły działania zmierzające do ukrócenia niebezpiecznych zachowań podróżnych. – Stację Służewiec regularnie patroluje Straż Ochrony Kolei oraz policja i straż miejska. W ramach kampanii Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko prowadzone są tu także akcje plakatowe i ulotkowe, które mają uświadomić pasażerom i pieszym jak niebezpieczne jest przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych i że bezpieczne przejście na drugą stronę możliwe jest jedynie przy wykorzystaniu kładki – mówi Karol Jakubowski. To chyba jednak za mało, by pasażerowie zrezygnowali z wygody na rzecz bezpieczeństwa. Tym bardziej, że mamy tu do czynienia z zachowaniami stadnymi. Być może dlatego zarządca swoją akcję profilaktyczną wzmacnia nowymi działaniami. – Dodatkowo zostały tu postawione tablice informujące o zakazie przechodzenia przez tory w miejscu niedozwolonym – informuje Jakubowski.
Przekroczenie jednego toru wydaje się takie proste i łatwe, nie mówiąc o oszczędności czasowej związanej z brakiem konieczności latania po długich schodach. – Cały czas monitorujemy sytuacje na przystanku i podejmujemy działania prewencyjne, aby budować wśród pasażerów świadomość bezpiecznego przechodzenia przez tory – zapewnia Jakubowski. Może pora przestać udawać, że profilaktyka w tym przypadku przyniesie rozwiązanie? Może zarządca powinien pomyśleć o jakichś szykanach, które zniechęcałyby lub utrudniały przejście? Może płot jak przy autostradach czy liniach kolejowych na zachodzie, może jakaś naturalna przeszkoda – fosa, kanał z wodą, a może powszechna ostatnio, z lubością stosowana na odludziach przez PKP PLK bariera w postaci kilkumetrowych ekranów dźwiękochłonnych? Może bardziej elegancka forma – duża wiata bądź hala peronowa, często stosowana w kolejach aglomeracyjnych na zachodzie? A może odwrotne działanie – usankcjonowanie rzeczywistości i wytyczenie legalnych przejść przez tor, ze szlabanem i sygnalizacją?
Więcej z regionu:
Polska (46250)Wrocław w weekendy wyłącznie z tramwajami z niską podłogą
725
Zintegrowany transport MPK Wrocław ma już wystarczającą liczbę nowych pojazdów, by w weekendy na tory wyjeżdżały wyłącznie tramwaje przynajmniej częściowo niskopodłogowe. W efekcie w weekendy z zajezdni Ołbin nie będą wyjeżdżać liniowo żadne tramwaje.
Zabrze: Torowisko w Zaborzu do modernizacji. Jest umowa
414
Zintegrowany transport To ostatni niezmodernizowany odcinek torowiska tramwajowego między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską. Czterokilometrowy fragment wydzielonego toru zostanie gruntownie zmodernizowany. W czwartek 31 marca podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac.
Olsztyn odebrał ostatnią Panoramę
1,3k
Zintegrowany transport Komplet dwunastu tramwajów Panorama jest już na stanie MPK Olsztyn. Miasto odebrało formalnie ostatni pojazd, który do stolicy Warmii i Mazur przyjechał w połowie lutego.
Warszawa: Porządki po budowie II linii metra na Targówku
789
Zintegrowany transport Wykonawca II linii metra na Targówku rozpoczyna odtwarzanie jezdni po budowie podziemnej kolei. Na piątek, 1 kwietnia, zaplanował start prac na ulicach Rolanda i św. Wincentego. Oznacza to zmiany w ruchu i kursowaniu autobusów.
Wrocław: Fani Śląska pomalowali za zgodą MPK jeden z tramwajów
1,6k
Zintegrowany transport Kibice Śląska Wrocław pomalowali jeden z miejskich tramwajów. Wyjątkowy pojazd powstał w ramach współpracy fanów WKS-u, MPK oraz klubu. – Gramy w jednej drużynie – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.
Rusza kolejna Autobusowa Linia Dowozowa w Małopolsce
1,1k
Pasażer Od 1 kwietnia 2022 roku, na zlecenie Marszałka Województwa Małopolskiego, zostanie uruchomiona nowa Autobusowa Linia Dowozowa A7. Autobus zapewni połączenie Proszowic oraz Nowego Brzeska z Niepołomicami i przystankiem kolejowym Podłęże.
Łódź: Początek prac na linii konstantynowskiej jeszcze w tym roku. Plany ZIM na 2022 r.
1,9k
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi przedstawił swoje plany remontowe na rok 2022. Rozpocząć mają się ważne inwestycje obejmujące miejskie odcinki sieci tramwajowej, m.in. w ciągu ul. Przybyszewskiego czy Śmigłego-Rydza. Zainaugurowane ma zostać także wspólne przedsięwzięcie władz Łodzi i Konstantynowa mające na celu odtworzenie przejezdności trasy wybiegającej ze stolicy aglomeracji do miasta satelickiego.
MPK Wrocław wymieni rozjazd na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Stawowej
427
Zintegrowany transport Wrocławski przewoźnik tramwajowy ogłosił przetarg na wymianę rozjazdu tramwajowego na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Stawowej. Prawem opcji objęto wykonanie nowej podbudowy.
Łódź: Od kwietnia remont torów na Teofilowie
720
Zintegrowany transport Pomimo opóźnienia względem pierwotnych założeń łódzki samorząd nie rezygnuje z remontu torowiska w ciągu ul. Aleksandrowskiej. Prace na trasie biegnącej na os. Teofilów będą największym tegorocznym zleceniem infrastrukturalnym magistratu dla Zakładu Torów i Sieci MPK-Łódź. Miejski przewoźnik wykonał już kilka mniejszych napraw w innych rejonach miasta.
Rzeszów: Dwie nowości w letniej siatce i ponad 20 tras
888
Pasażer Ponad 20 tras, dwanaście krajów i przeszło 60 rotacji tygodniowo. Tak wygląda w sezonie letnim siatka połączeń z portu lotniczego Rzeszów - Jasionka. Nowością są wakacyjne połączenia LOT do Wenecji i Wizz Air do Burgas.
wu, Rynek Kolejowy - redaktor
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >